CD-DVD

Beethoven Senfoniler No. 1-9

26.01.2012


Paylaş:


Bir bestecinin tüm senfonilerini icra etmek ile tek bir senfonisini icra etmek, 100 metre koşmak ile maraton koşmak kadar farklıdır. Yorumcunun dikkati iki hususa sürekli odaklanmak zorundadır: Atılacak bir sonraki adım ve de aynı zamanda, katedilecek tüm güzergâhın yapısı. Kestirme yol ya da geçici hezeyan diye bir şey söz konusu olamaz. Gerilim baştan sona işin içindedir.  

Riccardo Chailly'nin Beethoven'in senfonilerine yaklaşımında bu iki husus da kusursuz bir biçimde hesaba katılıyor. Senfonilerin ilk basımlarını ve çalım biçemi bağlamında da, Gewandhaus Orkestrası şefi olarak Felix Mendelssohn'un damgasını vurduğu 1840'lı yılların Leipzig geleneğini dikkate alan Chailly, taktik ve stratejik geçerliliğe sahip; heyecan verici bir soluk yakalamış. Bir yandan, her bir senfoninin kendi iç aşamalanmasında, ortaya çıkarılması zor ayrıntılar su yüzüne çıkartılırken, öte yandan da, uzun vadede, tüm senfoniler arasında tutarlılık sağlanmış ve heyecan yaratılmış.  

İlk iki senfoniye günümüz yorumculuk geleneğinin bakış açısının tersine, Chailly, onları Haydn'ın ve Mozart'ın senfoni geleneklerinin birer uzantısı olarak değil; bir çeşit kırılma noktası ya da her dönemeçte şok eden; kökten bir dönüm noktası olarak görüyor. Daha baştan, tabuları yıkma amacıyla tasarlanan Eroica'nın ilk bölümü, ilk dinleyişte kulak tırmalayıcı gibi gelse de, bu, aslında, bir sonraki bölüm olan Ölüm Marşı'nın dramatik etkisini arttırmaya yönelik olarak önceden hesaplanmış bir taktik.  

Üçüncü CD'de Coriolan Uvertürü'nün, 5. Senfoni'nin hemen öncesine koyulması, bahsi geçen senfoninin başında yaratılan özlü ve şok edici açılışın etkisini törpülemiş; ayrıca sonrasında, Pastoral Senfoni biraz daha renkli çalınabilirmiş. Yine de, 7. Senfoni görkemli, 8. Senfoni heyecan verici ve 9. Senfoni de ezici bir yetke ile çalınmış. Konser kayıtları bakımından kısır geçen şu günlerin bir ürünü olarak Chailly'nin, Beethoven'in senfonilerini kaydettiği icraları da konser kayıtları değil. Kayıt, boş Gewandhaus Salonu'nda yapılmış ve de seyircinin olmayışı yalnızca, kaydı dinleyen kişinin çalınana daha çok odaklanmasına katkıda bulunuyor.   

Rattle ve Abbado'nun daha önceki yorumları ayarındaki bu kayıt, 21. yüzyılın ilk gerçek anlamda Beethoven senfonileri kaydı. Chailly bu kayıtta, Solti'nin ileri atımlılığını, Abbado'nun temizliğiyle ve Klemperer'in orta yaşlarında yaptığı kayıtlardaki korkusuz serbestlikle harmanlıyor. Senfonilerin yakın zamanlarda çıkan kayıtları arasında yalnızca, Zinman'ın Zürih Tonhalle Orkestrası ile kaydı aynı güveni veriyor; ancak ana bağlantı noktalarında (örneğin, Eroica'nın son bölümü), Chailly, bu işin en yüksek donanıma sahip orkestra üyeleri sayesinde, son cümlelere devasa görkemle atılabilmek adına, patlayıcı bir saldırganlık elde ediyor. Yılın kaydı olabilir mi? Kesinlikle en büyük aday. 

Norman Lebrecht
Çeviren: Can Denizci


BEETHOVEN 
Senfoniler No. 1-9 
Katerina Beranova, Lilli Paasikivi, Robert Dean Smith, Hanno Muller-Brachmann, Leipzig Gewandhaus Orkestrası / Şef: Riccardo Chailly 
Decca Classics 4783492 (5CD, 2011)


Satın almak için tıklayınız

YORUMLAR


Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20
sohbet hatları mersin escort beylikdüzü escort ataköy escort mersin escort canlı bahis dert köşesi sohbet numaraları canlı bahis mersin escort tesettur kap kadıköy escort pendik escort bostancı escort kartal escort kartal escort eryaman escort instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi telefon no sorgulama Müzik indir free instagram followers hacklink istanbul escort sisli escort istanbul escort www.halkaliescortbayanlari.com Youjizz alanya escort kızılay escort şirinevler escort ankara temizlik astropay astropay bozum sohbet mersin escort