CD-DVD

Son yılların en kusursuz Beethoven kaydı

11.05.2014


Paylaş:

Beethoven: Son Piyano Sonatları  

Op 101, 106, 109, 110, 111 ***** 
Igor Levit (piyano) 
Sony Classical 88883703872  
 
Uzun bir aradan sonra Paul Lewis'in Beethoven sonat kayıtları, amiyane tabiriyle, 'ilaç gibi' gelmiş ve bu sonat geleneğinin, Brendel'den sonra da yaşayacağını vaat etmişti. Bir yandan da Lewis'in başarısı, en azından istatistiki olarak, artık bu repertuarda uzun bir sure yeni bir isim çıkmasına dair beklentilerimizi de azaltmıştı. Derken Igor Levit ortaya cıktı. Rus-Alman piyanistin Beethoven'in son 5 sonatını seslendirdiği CD'si, piyano repertuarının en iddialı ve yetenekleri sınayıcı eserlere yönelmesi ve Sony etiketli çıkması sebebiyle son derece ilgi çekici bir CD idi. Dinlediğimde, birçok yerde, kulaklarıma inanamadım…  
 
Op. 101'de ilk bölümün daha yoğun bir duygu ve legatoyla çalındığı oldukça az kayıt olmalı. İkinci bölümdeki dissonantlar ve yükselmelerin basamaklandırılması harikulade. Ağır bölümdeki donukluk, özlem hissinin yoksunluğundan ziyade başka bir ruh dünyasına gitmiş olmanın yarattığı durumdan kaynaklanıyor. Son bölüm, tıpkı ikinci bölüm gibi, kusursuza yakın; tüm vurgular, pedalın zarif kullanılışı ve sol eldeki artikülasyonlar bölümün heyecanını vurguluyor. Füg özellikle muhteşem. Op. 106 'Hammerklavier' bu sonatların arasında en çok eleştiri getirilebilecek olanı ise de, Levit'in harcı. Sadece biraz daha olgunlaşmasına ihtiyaç olan bir yorum. Sonatın ilk bölümünün başarılı yanı, bu hızlı tempoda hiç bir nüanstan ödün vermeden ve tam Beethoven tuşesiyle çalabilmesi. Hızlı tempoyu tercih edenler sadece ufak tefek artistik tercihlere katılmayacaklardır. Yoksa ilk bolümle ilgili denilebilecek tek şey, bence, biraz daha ağır bir tempoda, akorların daha oturaklı, modülasyonların daha etkili olduğu. Burada da, önceki sonatta olduğu gibi, füg kusursuz. Özellikle de, fügü anons eden akorların düşüşünü dikkatle dinleyin. O tavır bile, tek başına, bu CD'yi aldırtacaktır. İkinci bölüm ilk CD'de en az etkileyen bölüm. Burada, Rus piyanistlerle kıyaslamak gerekirse, Gilels zarafeti ya da Richter otoritesi aradım. Bu sonatın muhteşem ağır bölümünde de Gilels'in hüznü ve Richter'in tutkusu yoksa da, Levit akıcı, Beethoven dilinde ve kendine has bir tavır ortaya koyan yorumuyla en azından dikkat çekiyor. Bölüm içindeki paragraflar arasındaki geçişlerde ustalığını göstermiş. Yine bu bölümde, sol eldeki artikülasyonun çok etkileyici olduğu pasajlar var, özellikle de sağ elde cümlelerin ön planda olduğu eşliklerde. Son bölüm, yine süratli temposuyla  oldukça etkileyici. Levit bir an için bile kontrpuntal bir hata ya da ifade zaafına düşmemiş.   
 
2 CD'lik setin ikincisinde Op. 109, ilk bölümün tematik bütünlüğü çok güzel. İkinci bölümde ise kontrollü fırtınalı bir ifade tercihiniz ise, Levit'i seveceksiniz. Eserin zirvesi olan son bölümde Levit'in genel yaklaşımı da özetleniyor aslında. Nasıl ki ikinci bölümde de abartılı bir tempo ve ifade yok, burada da duygu kontrolünü tercih eden Levit en espressivo yorumlardan birisini sunmuyor. Serkin başta olmak üzere bu eserin son büyük yükselişini çok daha gergin, tutkulu ve derin bir tonla hazırlanmış sunulan yorumlara kıyasen daha az etkiliyor. Buna karşılık, Op. 110 gibi bir sonatın başarısı da, aslında, Levit'in ustalığı ve tarzının birleştiği yerde duruyor. Levit'in çok dengeli ve analitik bakışı, duygu patlamaları bekleyenlere göre değil. Oysa bu sonatın ilk bölümünün moderato cantabile tanımı tam Levit'lik. Temkinli bir tempoda, abartılı ifadelere kaçmadan şarkı söyletebiliyor piyanosuna. Keza ikinci bölümde de, bir önceki sonatın benzer minör ikinci bölümünün yerine, daha az fırtınalı ve daha oturaklı bir bölüm olunca, Levit'in hem ruhuna uyuyor, hem de teknik olarak akorları cümlelemesindeki başarı ile ön plana çıkıyor. Ağır geçişte sol elde ne kadar sağlam bir bas çizgisi sağlandığına özellikle dikkat edin. Bu sonatın füg kısmını dinleyince Levit'in sesleri ayrıştırma, tema ve karşıt tema ilişkilerini belirtme gibi konulardaki başarısı ve müzisyenliğinin yüksek seviyesi gözüküyor. Bu eserin finalindeki yükseliş de yine, sadece orasını dinleseniz CD'yi almaya karar vereceğiniz anlardan. Bestecinin Op. 111 son sonatı, bu 2 CD'lik sete yakışan bir final. İki bölümün farklı dünyalara aidiyetini, hem tuşe hem de ifade zıtlıklarıyla zaten veriyor Levit. İlk bölümde fugato pasajlarda olduğu kadar, ikinci bölümde L'istesso tempo kısımlarda da hem ritmik olarak, hem sürükleyicilik anlamında kusursuz. Hatta bu sonatın ilk bölümündeki bazı artistik tercihlerindeki yenilikler, ki diğer sonatlardan daha fazlalar, hem yenilikçi hem de yakışmış. İkinci bölümdeki sayısız nüansı duyurmak konusundaki ısrarcılığı takdire şayan ve bunu yaparken temanın her belirişinde nerede olduğumuzu kusursuz hatırlatıyor. Bu sonatın sonundaki zirveye çıkışta bari biraz genişleyip temkinliliği bıraksaydı hissi yok değil eserin sonunda. Fakat aslında yaptığı da, tutarlılık olarak o kadar doğru ki… Sonuçta son yıllarda çok az karşımıza çıkan, özel, geleneğe sadık, detaylarda itinalı, besteciye sadık olmasıyla, mükemmel bir CD. 
 
Feyzi Erçin

YORUMLAR


Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20
sohbet hatları mersin escort beylikdüzü escort ataköy escort mersin escort canlı bahis dert köşesi sohbet numaraları canlı bahis mersin escort tesettur kap kadıköy escort pendik escort bostancı escort kartal escort kartal escort eryaman escort instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi telefon no sorgulama Müzik indir free instagram followers istanbul escort sisli escort istanbul escort www.halkaliescortbayanlari.com Youjizz alanya escort kızılay escort şirinevler escort ankara temizlik astropay astropay bozum sohbet mersin escort instagram begeni hilesi instagram takipci hilesi