CD-DVD

Güher-Süher Pekinel dinleyeni başka boyutlara taşıyor

09.02.2015


Paylaş:

Zubin Mehta, Güher & Süher Pekinel in Concert *****
Bartók: İki Piyano, Vurmalı Çalgılar ve Orkestra için Konçerto
Schubert: Fa Minör Fantezi, D 940
Mozart: Re Majör Sonat, KV 448
Debussy: En blanc et noir; Infante: Sentimento
Poulenc: Elégie
Lutoslawski: Paganini Çeşitlemeleri
Brahms: Macar Dansı No. 5
Milhaud: Scaramouche

Güher & Süher Pekinel, Maggio Musicale Fiorentino Orkestrası, Zubin Mehta
2012 Maggio Musicale Fiorentino ve 2010 Ludwigsburg Festivali Konseri Canlı Kayıtları
Arthaus Musik, Unitel, 2014 (DVD & CD)


Béla Bartók, 1936 yılında Basel Oda Orkestrası’nın şefi Paul Sacher’in siparişi üzerine yazdığı, Yaylılar, Vurmalılar ve Çelesta için Müzik başlıklı yapıtında hem o güne dek oldukça ender bir arada kullanılan çalgı grupları için beste yapmayı, hem de değişik kompozisyon yöntemlerini denemeyi amaçlamıştı. Orkestranın içinde piyanoya yer vermesi, onu bir çeşit vurmalı çalgı olarak düşünmesinin sonucuydu. Kısa süre sonra bestelediği İki Piyano ve Vurmalı Çalgılar için Sonat, Bartók’un farklı tını denemelerinin peşinden koşmaktan henüz vazgeçmediğinin kanıtı gibiydi. Besteci bu yapıtında vurmalıların aynı zamanda birer solist çalgı olabileceğini, ezgi çalabileceklerini ortaya koyarken, piyanonun da gerçek bir vurmalı olduğunu bir kez daha gözler önüne seriyordu. Bartók, Amerika’ya yerleştikten hemen sonra, bu sonatının konser salonlarında daha sık seslendirilmesine olanak sağlamak için, dostlarının da önerisiyle, yapıtı İki Piyano, Vurmalı Çalgılar ve Orkestra için Konçerto başlığıyla düzenlemişti. Yapıtın Amerika Birleşik Devletleri’ndeki ilk seslendirmesini 21 Ocak 1943’de New York Filarmoni Orkestrası eşliğinde karısıyla birlikte gerçekleştirmiş, bu konser ne yazık ki bestecinin halk önünde verdiği son dinleti olarak da kayıtlara geçmiştir.
 
Bartók’un bu konçertosu geçtiğimiz aylarda “Arthaus Musik” etiketiyle yayınlanan, “Güher & Süher Pekinel in Concert” başlıklı albümün de ağırlık noktasını oluşturuyor. Sanatçıların son yıllarda verdikleri iki konserin canlı kayıtlarından oluşan bu albüm bir DVD ve bir CD içeriyor. İki Piyano, Vurmalı Çalgılar ve Orkestra için Konçerto, Güher ve Süher Pekinel’in 2012 yılında, Zubin Mehta yönetimindeki Maggio Musicale Fiorentino Orkestrası ile gerçekleştirdikleri bir konserde kaydedilmiş. Schubert, Mozart, Debussy, Poulenc, Infante, Milhaud, Lutoslawski ve Brahms’ın iki piyano ya da dört el için besteledikleri yapıtlar ise, sanatçıların 2010 yılında Ludwigsburg Festivali’nde verdikleri konserin kaydı.
 
Güher ve Süher Pekinel’in yıllar boyu süren başarılı konser kariyerlerini yakından izleyip, onların kayıtlarını dinleyenler, sanatçıların elinin değdiği her şeyi bir başka boyuta aktardıklarını gayet iyi bilirler. Bu kez de, özellikle Bartók’un konçertosunu yorumlarken resim-müzik ilişkisini derinden sorgulamışlar. Güher ve Süher Pekinel, albüm kitapçığında 1970’li yıllarda resim yapmaya başlamalarını, özellikle Wassily Kandinsky ve “Der Blau Reiter” grubu ressamlarının yapıtlarına olan ilgilerini ayrıntılı olarak anlatmışlar.
 
Gerçekten de, 1910’ların başında hem müzisyen, hem de ressamlar arasında yeni bir dil ve yeni bir yapı arayışları hız kazanmıştı. Kandinsky ve ressam arkadaşları 1 Ocak 1911 tarihinde, Arnold Schönberg’in yapıtlarının çalındığı bir konseri izlemişler, dinlediklerinden çok etkilenen Kandinsky, Schönberg’e mektup yazarak yıllarca sürecek bir dostluğu başlatmıştı. Aynı konseri izleyenlerden ressam Franz Marc da, 14 Ocak 1911 tarihinde arkadaşı August Macke’ye gönderdiği mektupta konserin üzerindeki etkisini şu sözlerle aktarmıştı: “Tonaliteden tümüyle arınmış bir müzik düşünebiliyor musun? Kandinsky’nin büyük boyutlu tablolarını düşündüm, onlarda da düzenden eser yoktur. Tıpkı Kandinsky’nin ‘sıçrayan lekeleri’ gibi, her nota duyulduğunda beyaz tuvalin üzerinde renkli benekler oluşuyordu. Schönberg, sanki konsonans ve disonans hiç var olmamış gibi hareket etmeye gayret ediyor. ‘Disonanslar yalnızca uzak konsonaslardır,’ düşüncesi bugün resim yaparken hiç aklımdan çıkmadı.” Kandisky, tınılar ve renkler arasındaki ilişkiyi Sanatta Ruhsallık Üzerine (Über das Geistige in der Kunst) adlı kitabında ayrıntılı olarak anlatmış, bu düşünceler sonraki yıllarda Bartók’un da çok ilgisini çekmiştir.
 
Güher ve Süher Pekinel,  Bartók konçertoyu yorumlarken her zaman olduğu gibi kusursuz bir birliktelik sergiliyorlar. Sanki aynı beyinden kontrol edilen dört elin çaldığı iki piyano, sahnedeki diğer müzisyenlerle de bütünleşerek dinlemesi ve izlemesi muhteşem bir şölen sunuyor.
 
Ludwigsburg Festivali’nde seslendirdikleri yapıtların hemen tümü sanatçıların iki piyano konserlerinde sıklıkla yorumladıkları örneklerden oluşuyor. Ama burada da, insan Schubert’in Fa minör Fantezi (D 940) ya da Mozart’ın Re Majör Sonatı’nı (KV 448) dinlediğinde, sanki ilk kez birlikte çalan iki piyanistin heyecanını hissediyor. İlk kez çalmanın heyecanını, yıllardır birlikte müzik yapmanın deneyimiyle birleştirebilmek ancak Güher ve Süher Pekinel gibi sanatçıların başarabileceği bir ustalık. Gerek repertuvar yönünden, gerekse yorumculuk açısından 2014’ün en önemli albümlerinden biri.


Aydın Büke
 
 

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20
    sohbet hatları mersin escort beylikdüzü escort ataköy escort mersin escort canlı bahis dert köşesi sohbet numaraları canlı bahis mersin escort tesettur kap kadıköy escort pendik escort bostancı escort kartal escort kartal escort eryaman escort instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi telefon no sorgulama Müzik indir free instagram followers hacklink istanbul escort sisli escort istanbul escort www.halkaliescortbayanlari.com Youjizz alanya escort kızılay escort şirinevler escort ankara temizlik