Konser-Opera

Dimitri Ashkenazy – Orchestra'Sion Buluşması

01.06.2015


Paylaş:

Tarihi geriye saran bir konser
 
Notre Dame de Sion Lisesi Klasik Müzik konserleri 7. sezon kapanışını 27 Mayıs 2015 Perşembe akşamı efsane piyanist Vladimir Ashkenazy’nin klarinet sanatçısı oğlu Dimitri Ashkenazy ve Orçun Orçunsel şefliğindeki Orchestra’Sion ile gerçekleştirdi. Dame de Sion geçen sezonun açılışını da yine Dimitri Ashkenazy ile yapmış, Ashkenazy Aaron Copland’ın Klarinet Konçertosu’nu çalmıştı.
 
Bu konseri kaçırmak istemeyişimin bir sebebi elbette oğul Ashkenazy’yi dinleme fırsatını erişmekti. Bir sebebi de gecenin sıradışı programıydı. Alışılmışın dışında bugünden geriye doğru giden program, John Cage’ten 4’33’’ ile açılıp Adnan Saygun, Elgar ve Mozart’a doğru uzanıyordu.
 
Şef Orçun Orçunsel’in her zamanki samimi ve aydınlatıcı giriş konuşması sayesinde John Cage’in minimalizmi doruğa taşıdğı 4’33’’ adlı eseri hakkında daha etraflıca bilgi edindik: “1952’de piyano için yazdığı bu eserde Cage seslerin organize edilmesi fikrini aşarak, sessizliğin organize edilmesi fikrine varmış. Eser öylesine minimalist ki besteci de aslında ne yazdığını kendisi sonradan anlamış, hattâ işin ucu Budizm feslefesine kadar uzanmış. 40 saniye, 2 dakika 23 saniye ve 1 dakika 40 saniyelik 3 bölümden oluşan eserin piyano için yazılan orijinal versiyonunda piyanist gelir, piyanonun kapağını kapatır. Bölüm bitince piyanonun kapağını açar. Eserin orkestra uyarlamasında ise üyeler çalar pozisyonu alıp sessiz kalır. Sessiz duran orkestradan, dinleyicilerden ve sokaktan gelen küçük hışırtılar, tıkırtılar ve diğer tüm sesler ile eser her seferinde bir daha aynısı çalınamayacak şekilde yeniden inşa oluyor.”

Orçunsel’in konuşmasından sonra nefesler tutuldu ve eser başladı. Ama nefesler öyle tutulmuştu ki, kırk yıllık âdet yine bozulmadı ve bölüm aralarında herkes koro halinde ökrsürmeyi ihmal etmedi. Bu da eserin şeffaf varlığının başka bir kanıtı oldu.
 
Notre Dame de Sion Lisesi ve şef Orçun Orçunsel’in girişimi ile 2008’de kurulan ve 2010’da bugünkü adını alan Orkestra’Sion, 21 genç Türk profesyonel müzisyen, kariyerlerinin başlangıcında parlak solistler ve zaman zaman bunlara eklenen ünlü solistlerden oluşuyor. Orchestra’Sion Saygun’un Birinci Senfonisi’nin yoğun kontrpuvanla işlenmiş yükselen pasajlarında bir senfoni orkestrasının yoğunluğu ve kuvvetini tüm nüansları ve diriliğiyle yansıtmayı başardı. Özetle her zamanki gibi yaptıkları işin hakkını verdiler. Eser bittiğinde ilk duyduğum hemen arka sırada ellerini kauşturmuş oturan şef Gürer Aykal’ın yürekten “Bravo!”su oldu.
 


Dört bölümden (Allegro, Adagro, Allegretto ve Allegro Assai) oluşan eseri Saygun 1953’te notaya dökmüştür. Özellikle son bölümdeki Anadolu motifleri ve lıkır lıkır dolan su gibi oynak tahta üflemeli pasajlarıyla senfoni şef Orçun Orçunsel’in de deyimiyle hakikaten “yer yer hayatın içinden, belki de film müziklerinden tınıları taşıyordu; bir tema etrafında ustalıkla örülmüş başka melodileri ile doğup büyüyüp ölen bir organizma gibiydi. Mozart’ın senfonilerindeki orkestrasyonu ve biçimi (Son bölümdeki halk temaları) kullandığı için de program ile bütünlük içindeydi.”
 
Saygun’un Birinci Senfoni’si 2002’de CPO firması tarafından Rheinland-Pfalz Devlet Filarmoni Orkestrası tarafından kaydedilmiş, 2006 yılında ise albüm Türk dinleyicisi ile buluşmuştu. Hollanda Radyo Orkestrası, David Haslam yönetimindeki Nothern Symphonic Orchestra Newcastle ve Howard Griffiths yönetimindeki Northen Sinfonia eserin kaydını gerçekleştiren diğer orkestralar arasında. Gönül iste ki bir gün Orchestra’Sion’dan da bir kayıt piyasaya çıksın.
 


Konserin ikinci yarısında Sir Edward Elgar’ın kısa eseri Salut d’Amour’un ardından, akşamki müzik ziyafetinin Orçunsel’in tabiriyle “tatlı kısmına” geçildi ve Dimitri Ashkenazy sahnedeydi. Duru tekniği ve tüm zarafetiyle Mozart’ın, ölümünden iki ay önce bitirdiği La Majör K 622 Klarinet Konçertosu’nun her anında hem eserle, hem orkestrayla, hem de dinleyiciyle ruh ve göz temasını son derece sıcak tutarak seslendirdi.
 
İki kere bis alan oğul Ashkenazy, ikinci bisinde Stravinski’den el ve nefes marifetini düelloya davet eden Solo Klarinet için 3 Parça, No. 3'ü çalarak konseri kapadı.

Sanat Deliorman
 

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20
    sohbet hatları mersin escort beylikdüzü escort ataköy escort mersin escort canlı bahis dert köşesi sohbet numaraları canlı bahis mersin escort tesettur kap kadıköy escort pendik escort bostancı escort kartal escort kartal escort eryaman escort instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi telefon no sorgulama Müzik indir free instagram followers istanbul escort sisli escort istanbul escort www.halkaliescortbayanlari.com Youjizz alanya escort kızılay escort şirinevler escort ankara temizlik astropay astropay bozum sohbet mersin escort instagram begeni hilesi instagram takipci hilesi