Konser-Opera

AKM'nin eksikliği gittikçe daha çok acıtıyor

19.11.2015


Paylaş:

AKM’NİN EKSİKLİĞİ GİTTİKÇE DAHA ÇOK ACITIYOR
 

Belirsizliklerle geçen, birçok konserin ertelendiği ya da iptal edildiği, üstüne üstlük bir de Cemal Reşit Konser Salonu’nun (CRRKS) ekim ayındaki tüm etkinliklerinin durdurulduğu haberini aldığımız bir eylülden sonra, ekim ayıyla birlikte müziğe tam olarak dönebildik. CRRKS’nin de kasım ayında açılmasıyla birlikte eksiğimiz kalmamış olacak, içimizde kanayan bir yara olan Atatürk Kültür Merkezi (AKM) dışında. AKM yenilenip açılmadan da bu yara kapanmayacak.
 

İDOB MEVSİMİ 9. SENFONİ’YLE AÇTI
 
AKM’nin yokluğunun ne büyük bir eksiklik olduğunu İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin (İDOB) Süreyya Operası’ndaki mevsimi açış konserinde bir kez daha, derinden duyumsadık. Neyse ki İDOB’un etkinliklerini sürdürebileceği bir sahnemiz var diye düşünüyordu eminim Süreyya Operası’nı dolduran müzikseverler. Ya Kadıköy Belediyesi bu tarihî yapıyı onarıp hizmete açmasaydı ne olacaktı? Bizler opera ve bale gösterimlerimden yoksun kalacaktık, İDOB da yok olup gidecekti. Buna izin verecek miydik? Bunlar yanıtsız sorular. Ama yanıt beklediğimiz bir sorumuz var: AKM ne zaman yeniden açılacak? Bu soruyu bıkmadan usanmadan soracağız. Sormalıyız.
 
Geçelim açılış konserine. 2 Ekim Cuma akşamı minyatür operamızın sahnesini iğne atılsa yere düşmeyecek biçimde dolduran İDOB Orkestrası ve Korosu’nun Beethoven’ın 9. Senfoni’sini seslendirmesi elbette anlamlıydı. Senfoni’nin koral bölümünde söylenen Schiller’in şiirindeki Beethoven’ın müziğiyle daha da yücelen neşeye yani dostluğa, kardeşliğe, barışa çağrıyı şu günlerde tüm Türkiye’nin dinlemesi ve içselleştirmesi gerekmiyor mu?
 
Orkestrayı Bulgar şef Borislav İvanov’un yönettiği konserde solistler Evren Ekşi (soprano), Özge Belen (mezzosoprano), Hüseyin Likos (tenor), Zafer Erdaş (bas), koro yönetmeniyse Arda Agoşyan’dı. İDOB’un yeni sanat yönetmeni Kevork Tavityan’ın bir anlamda izleyicilerle yönetici olarak tanışma konuşmasının ardından başlayan konserde salonun tümüyle dolu olması da sevindiriciydi elbet. Ama İstanbullu müzikseverler Süreyya’nın sanırım dört katı büyüklükteki AKM’nin büyük salonunu da doldururlardı diye düşünüyorum. Bunu da bir hafta sonraki İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın (İDSO) mevsimi açış konserinde Aya İrini’yi doldurarak kanıtladılar zaten.


 
GÖÇEBELİKTE SEKİZİNCİ YILINA İDSO İDİL BİRETLE GİRDİ

İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın (İDSO) 9 Ekim Cuma akşamı göçebelikteki 8. konser mevsimini açtığı artık gelenekselleşen Aya İrini konserinde İstanbullu klasik müzik izleyicileri gerçekten doldurmuştu o koca Aya İrini’yi – soğuk ve rutubetli havaya, eskisi kadar olmasa da yine de rahatsız iskemlelere karşın. Konser Beethoven’ın Egmont Uvertürü’yle başladı. Ardından, İngiliz şef Howard Griffiths’in yönettiği orkestra yine Beethoven’ın 4. Piyano Konçertosu’nda dünyaca ünlü piyanistimiz İdil Biret’e eşlik etti. Olağanüstü incelikli yorumuyla müzikseverleri büyüleyen Biret alkışlarımızı da bir Haendel Menuet’le ödüllendirdi. Konserin son yapıtı ise Danimarka’nın yetiştirdiği en büyük besteci kabul edilen Carl Nielsen’in 3. Senfonisi’ydi. İkinci bölümün başında, şef orkestradan önce sahneye döndü ve bestecinin bu yapıtını bestelemeye bir tren yolculuğunda başladığını, yanında kâğıt olmadığı için ilk notaları gömleğinin koluna yazdığını, bu nedenle de yapıtın ilk temasının tren tekerleklerinin sesini anımsattığını anlattı. İyi ki de anlattı, Nielsen’in “Espansiva” adıyla da bilinen bu senfonisini daha bir yoğunlaşarak ve daha büyük bir ilgiyle dinledim ben kendi adıma. Şefin Türkçe konuşmasıysa, eşinin Türk olduğunu bilmeyen müzikseverler için hoş bir sürprizdi kuşkusuz.
 
İDSO ekim ayında tam göçebe: 16 Ekim Cuma Kozyy Kültür Merkezi’nde, 23 Ekim Cuma ise Fulya Sanat Merkezi’nde çaldılar. Ayın son konseri ise 30 Ekim Cuma Caddebostan Kültür Merkezi’ndeki “Cumhuriyet Bayramı Konseri”ydi. Bu salonlara, mevsim içinde Küçükçekmece Cennet Kültür Merkezi, Lütfi Kırdar ve Zorlu da eklenecek. Ancak İDSO’nun tek sorunu, AKM’nin 2008 ortasında kapatılıp çürümeye bırakılmasından bu yana (İDOB ve İDT ile birlikte) yaşadığı “göçebelik” de değil. Kadro eksikliği, sahne arkası teknik eleman eksikliği, Devlet’in yeterli parasal destek vermemesi gibi sorunlar da olduğu gibi sürüyor.
 
Açılıştan önceki hafta görüştüğüm İDSO müdürü Sezai Kocabıyık’ın anlattıkları arasında, artık herkesin bildiği ve ne yazık ki kanıksadığı bu sorunların yanında, birçok Türk bestecisinin telif haklarının yurt dışına kaçmış olması ve basılı nota eksikliği ayrı önemdeydi kanımca. Kocabıyık, bu zorluklara karşın, izlencelerinde Türk bestecilerine de yer vermeye çalıştıklarını söylüyor. Yapıtı seslendirilecek ilk bestecinin Cemal Reşit Rey olması da anlamlı. (16 Ekim Kozyatağı konserinde Türkiye Senfonik Şiiri.) Mevsim içinde yapıtları seslendirilecek öteki bestecilerimizse Oğuzhan Balcı, Muammer Sun, Adnan Saygun, Turgay Erdener ve Deniz Sever.
 
İDSO mevsim içinde birçok önemli soliste eşlik edecek. Dinleyeceğimiz solistlerin tümünü burada saymam olanaksız ama, İdil Biret, Hüseyin Sermet, Gülsin Onay, Özgür Aydın, Burçin Büke, Tuncay Yılmaz, Emre Elivar, Bülent Evcil gibi uluslararası sanatçılarımızın yanı sıra Veriko Çumburidze, Dorukhan Doruk, Yunus Tuncalı gibi genç yeteneklerimizi belirtmeliyim. Ayrıca, çok ünlü olmasa da birçok değerli yabancı solisti de dinleyeceğiz İDSO eşliğinde.
 
Bitirirken, Sezai Kocabıyık’ın yürekten katıldığım “İstanbul’a gerçek bir konser salonu kazandırmak için tüm müzikseverler elbirliği etmeli” dileğini yineliyor, “çoksesli evrensel müziğin önemine inanan işadamları başta” diye ekliyorum.
 
Benim dileğimse şu: Göçebe orkestramızı yalnız bırakmayalım, çaldığı salonları dolduralım.
 

BORUSAN DÖRTLÜSÜ’NDEN BİR DÜNYA İLKÇALINIŞI
 
Borusan Dörtlüsü geleneksel Süreyya Operası konserlerini bir dünya ilkçalınışıyla açtı bu mevsim. Konsere geçmeden, artık herkes tanıyor olsa da, Dörtlü’yü oluşturan değerli sanatçıları saymak istiyorum: 1. keman Esen Kıvrak, 2. keman Olgu Kızılay, viyola Efdal Altun, viyolonsel Çağ Erçağ. Çağ Erçağ deyince, 19 Ekim Pazartesi akşamı salonu dolduran ağırlıkla Kadıköylü müzikseverlerin dünya ilkçalınışının yanında bir de ender rastlanan sürprize tanıklık ettiklerini ve bu sürprizin kahramanının da Erçağ olduğunu ekleyelim.
 
Konser 19. Yüzyıl Rus müziğinde ulusalcılık akımının temsilcileri olan Rus Beşleri’nden Borodin’in Re Majör Yaylı Çalgılar Dörtlüsü ile başladı. Bestecinin iki yaylı dörtlüsü arasında daha çok beğenilen ve Rus halk şarkılarının ezgiselliğini (kimi yerde açık, kimi yerde örtülü) yansıtan bu yapıtı Borusan Dörtlüsü her zamanki gibi incelikli ve olgun bir yorumla sundu.
 
İkinci bölümde, Azeri besteci İlyas Mirzayev’in Borusan Dörtlüsü için yazdığı 3.Yaylı Çalgılar Dörtlüsü’nü dinledik. “Anadolu” başlıklı yapıt, Mirzayev’in daha önce yine Borusan Dörtlüsü için bestelediği dört ayrı konser parçasını bir bütün olarak yeniden yazması ya da düzenlemesiyle ortaya çıkmış. Dört bölüm değişik zamanlarda bestelenmiş olmalarına karşın yeni düzenlenmiş yapılarıyla bir arada tek bir yapıt duygusu verdiler bana. Bu arada, besteci Mirzayev ile birlikte üçüncü bölümün temelini oluşturan “Sarıkamış” türküsünün bestecisi Özhan Eren’in de salonda bu dünya ilkçalınışını izlediğini eklemek isterim. Peki, tanıklık ettiğimiz sürpriz neydi? O da “Sarıkamış” bölümünde Çağ Erçağ’ın türküyü söylemesiydi elbet. Bu da – yani bir yaylı dörtlüsünün içinde “söz” olması – bir “ilk” miydi acaba?
 

BORUSAN FİLARMONİ VE SIBELIUS
 
Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası ise mevsimi 22 Ekim Perşembe akşamı Lütfi Kırdar’da son yılların yükselenlerinden, Kore kökenli Amerikalı kemancı Sarah Chang’in solist olarak yer aldığı ve üç Sibelius yapıtının seslendirildiği bir konserle açtı.
 
Chang sekiz yaşında New York Filarmoni ile verdiği ilk konserinden bu yana dünyanın en önemli orkestraları ve şefleriyle çalmış, kayıtları övgüler almış, giderek bir ödül koleksiyoncusuna dönüşmüş bir yorumcu. Sascha Goetzel’in yönettiği Borusan Filarmoni’nin yetkin eşliğinde sunduğu Sibelius keman konçertosuna da diyecek yok. Gerçekten etkileyiciydi. Ama, dünyanın en büyük kemancısı da görse kendini, izleyicilerin uzun süreli ve ısrarlı alkışlarına tek bir parçayla bile karşılık vermemesini ben yadırgadım. Bir sanatçı ne kadar yorulmuş olsa da izleyicinin sevgisine karşılık vermeli diye düşünüyorum.
 
Konserde Sibelius’un, keman konçertosundan sonra 7. Senfoni’si ile “Finlandiya” adlı, kendisiyle özdeşleşmiş ünlü yapıtının da seslendirilmesinin nedeni 2015’in bestecinin doğumunun 150. yılı olmasıydı sanırım, konser kitabında bu konuda tek sözcük olmasa da. Keşke Richard Strauss’un – gerçekten ilginç ve değişik bir yapıt olan ve keyifle dinlediğim – “Till Eulenspiegel’in Neşeli Serüvenleri” yerine de aynı oylumda bir Sibelius yapıtı çalınsaydı da konser tam bir Sibelius konseri olsaydı. Ama, bu bana göre eksiklik bir yana, gerçekten güzel bir müzik akşamı oldu.
 
Konserin sonunda şef Sascha Goetzel’in yaptığı kısa konuşmada müziğin insanları bir araya getirdiğini, barış için önemini vurgulaması anlamlıydı. Bir de İstanbul trafiğine karşın konsere geldiğimiz için teşekkür etti galiba (Ben gelirken pek zorluk çekmemiştim, deniz üstünden ve yer altından geldiğim için, ama arkadaşların arabasıyla dönüşümüz nerdeyse iki saat sürdü! Ama güzel bir konser için değmez mi! ).
 

KASIM’DA, CEMAL REŞİT REY’DE…

Ekim ayında CRR Senfoni Orkestrası’nın beş Türk bestecisinin yapıtlarını seslendireceği konserle başlayamayan CRRKS 2 Kasım’daki Ece Demirci dinletisiyle başlıyor. Değerli piyanist sekiz Türk bestecisinin birer piyano yapıtını seslendirecek. Kasım ayındaki öteki klasik müzik konserlerindeyse dünyanın en ünlü piyanistlerinden Christian Zacharias’ı, Alisa Weilerstein Çello-Piyano İkilisi’ni, Pavel Haas Quartet ve Hagen Quartet gibi iki köklü dörtlüyü ve son olarak da izlencelerinde Fazıl Say’ın bir yapıtı da yer alan Ayur Trio’yu dinleyeceğiz.


Fotoğraflar: Egemen Berköz
 

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20
    sohbet hatları mersin escort beylikdüzü escort ataköy escort mersin escort canlı bahis dert köşesi sohbet numaraları canlı bahis mersin escort tesettur kap kadıköy escort pendik escort bostancı escort kartal escort kartal escort eryaman escort instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi telefon no sorgulama Müzik indir free instagram followers hacklink istanbul escort sisli escort istanbul escort www.halkaliescortbayanlari.com Youjizz alanya escort kızılay escort şirinevler escort ankara temizlik astropay astropay bozum sohbet mersin escort