Konser-Opera

Wolfram Von Eschenbach'ın egemenliğinde Tannhäuser

06.05.2016


Paylaş:

“Beden ve ruh, günah ve kurtuluş” ikilemi sanat dünyasında tarihler boyunca tartışılmış, bu iki kutuptan biri yüceltilip biri aşağılanmıştır.  Wagner de uzlaşmaz gibi görünen bu ikilemi, Tannhäuser operasında, özellikle de birbirine karşıt konumlandırdığı Pagan ve Hıristiyan dünyasına ait imajlarla yeni bir ikilem içerisinde sorgular.
 
Tannhäuser, Venusberg’in hedonist atmosferinin sahibi Venüs ile neredeyse tüm Wagner operalarında karşılaşılan, kurtuluş için kendini feda eden, Bakire Meryem’in izdüşümü kutsal kadın arasında kalır. Günahlarının bağışlanması için hac yolculuğuna çıkar, affedilip edilmeme çelişkisini yaşar. Bu kadar ikilemin çatıştığı bir opera olarak Tannhäuser, seyircisini tüm kontrastların iyi vurgulandığı bir yorum beklentisine sokar.
 
Wagner’in ilk dönem operalarından biri olması dolayısıyla –Tristan ve Isolde ya da Der Ring des Nibelungen serisi kadar kusursuz bir örnek olarak nitelendirilemese de– Tannhäuser Wagner’in gesamtkunstwerk (bütünlüklü sanat eseri) idealine zemin hazırlayan; müzik, dekor, kostüm ve diğer sahne unsurlarının bütünlüğünü talep eden operalardan biridir.
 
Londra’daki Royal Opera House’un bu sezon programına aldığı Tannhäuser operası, 2010 prodüksiyonunun, Tannhäuser’in ruh ve beden çatışması gözönüne alınarak revize edilmiş hali. Yönetmen Tim Albery; maestro, özellikle Wagner yönetimindeki hız denetimiyle takdir toplamış olan Harmut Haenchen...
 
26 Nisan 2016’da izleme fırsatı bulduğum eser, opera tarihinin en bilindik uvertürlerinden birinin başarılı yorumuyla başladı. İlk iki sahne kostümler ve dekor dolayısıyla, seyircide modernize edilmiş bir Wagner yorumuyla karşılaşılacağına dair bir izlenim yarattı. Fakat 1. perdenin son sahnelerinde gördüğümüz 14. yüzyıl minnesinger’leri sanki İspanya İç Savaşı’ndan, bir sonraki sahnede görülecek olan Elizabeth ise 19. yüzyıl Wagneryan ressamların yağlı boya resimlerinden çıkıp gelmiş gibiydi. Dahası bu sahnelerde bir önceki sahne olan Venüsberg sahnesinden kalan dekor kalıntılarının olması ve 2. perdedeki aşırı karışık dekor da sahne bütünlüğü açısından en az karakterlerin yorumlanışı kadar uygunsuz kalmıştı.
 
Operanın en başarılı yönlerinden birisi Hacılar Korosuydu. Bir diğeriyse hakkında bu operayı tek başına yükselttiğine dair birçok eleştiri yazısı da yazılmış olan, opera boyunca yalnızca onu dinlerken Wagner dinlediğinize kanaat getireceğiniz Wolfram von Eschenbach rolündeki Alman bariton Christian Gerhaher’in kusursuz performansıydı. Bir opera sanatçısı için kusursuz bir performansa dair edilebilecek en büyük teşekkürse nitelikli dinleyiciler tarafindan, ana karakterin bile imtina edecegi sekilde, salon yıkılırcasına alkışlanmak olsa gerek...
 
AYŞEGÜL DİKKAYA
 

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20
    sohbet hatları mersin escort beylikdüzü escort ataköy escort mersin escort canlı bahis dert köşesi sohbet numaraları canlı bahis mersin escort tesettur kap kadıköy escort pendik escort bostancı escort kartal escort kartal escort eryaman escort instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi instagram takipçi hilesi telefon no sorgulama Müzik indir free instagram followers hacklink istanbul escort sisli escort istanbul escort www.halkaliescortbayanlari.com Youjizz alanya escort kızılay escort şirinevler escort ankara temizlik astropay astropay bozum sohbet mersin escort