SÖYLEŞİ

Levent Gökçedağ'dan Sol Klarnet Metodu

30.12.2016


Paylaş:

Türk müziğinde kullanılan otantik enstrümanlara bakıldığında klarnetin Türk müziğine girişinin çok da eski olmadığını görmekteyiz. Klarnet yaklaşık 1900’lü yıllarda “Klarnet İbrahim Efendi” tarafından Türk müziğine dahil edilmiş. Türk müziğinin tonal sisteminin Batı müziği tonal sistemine göre çok farklı olması klarnetin Türk müziğine girişini geciktirse de, İbrahim Efendi klarneti Türk müziği tonal sistemine başarıyla uygulamıştır. Klarnet eğitimi günümüze kadar usta-çırak ilişkisi; diğer bir deyişle “meşk yöntemi” ile yapılmış olup, bu alandaki çalışmalar, çok ciddi bir kaynak ve metot olmadan sürdürülmüştür.
 

Türk müziğinin neredeyse her alanında yer alan klarnetin daha da yaygınlık kazanması ve geleneğinin bilimsel yöntemlerle geliştirilmesi önem arz etmektedir. Kuşaktan kuşağa, dinleyerek veya taklit ederek öğrenilen klarnetin, bilimsel yaklaşımlarla; akademik olarak hazırlanmış çok ciddi bir metodu bulunmamaktadır. Bu eksikliği gidermek ve gelecekte bu alanda yapılacak çalışmalara kaynak olması açısından Türk Müziği Sol Klarnet Eğitimi kitaplarını hazırladım.
 

İlk kitabımı klarnet eğitimine yeni başlayanlar için hazırladım. Kitap, klarnet hakimiyetini geliştirmeye yönelik teknik çalışmaları kapsıyor. Her enstrümanda olduğu gibi klarnet eğitiminde de başlangıç seviyesinde temel bir eğitim yönteminin uygulanması gerekiyor. Bu düşüncelerle hazırladığım Sol Klarnet Metodu kitabımda, Türk müziği tonal sistemi, makamsal yapısı ve usül özelliklerini kapsayan çalışmalara yer vermedim. Kitap, Türk müziği sol klarnet eğitiminin yanında Batı müziği klarnetleri için de bir eğitim metodu olarak kullanılabilir. Batı müziği klarnetleri parmak pozisyonları tablosunu da bu kitaba dahil ettim.
 

İkinci kitabım ise Türk müziği usul ve makam çalışmalarını kapsıyor. Birinci eğitim metodunda olduğu gibi, bu kitabımda da Türk müziği nazariyatını kapsayan bir bölüm yer alıyor. Bu bölümde Türk müziği nazariyatının ayrıntısına girmedim; yalnızca kitapta geçen konuları içeren bilgiler verdim. Kitapta 13 basit makam çalışmasına yer verdim. Ayrıca her makamı tek tek ele alıp, (makamlar nazari olarak alındıktan sonra) iki zamanlıdan on zamanlı usule kadar makamların özelliklerini gösteren çalışmalara yer verdim. Böylece, Türk müziği sol klarnet eğitimi için hazırladığım bu eğitim metodunun aynı zamanda diğer Türk müziği çalgılarına da kaynak olacağını düşünmekteyim.
 

Kitaplarımın Türk müziği sol klarnet metotlarımın sol klarnetine gönül veren ve eğitim almak isteyen herkese bir ışık olması dileğini taşıyorum. Bu arada, Türk müziği ŞET (Aktarılmış ve birleşik makam) çalışmalarını da kapsayan üçüncü kitabımla ve saksafon eğitimiyle ilgili eğitim çalışmalarına başlamış bulunduğumu da belirteyim.





 

Ozan Yayıncılık tarafından basılan kitaplarım, İstanbul’da 2A, Alfa, Alkım, Artı, Bilgi, Cağaloğlu, D&R, Derya Dağıtım, Final, Paraf, Remzi, Say, Totem ve Yelpaze; Ankara’da İmge, Kıta, Ekinoks ve Arkadaş; İzmir’de ise Erdoğanlar ve Güneş kitabevlerinden temin edilebilir.
 

Söyleşi: Onur Aydın

1984 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri Bando Okulları Komutanlığı’ndan mezun olan Levent Gökçedağ 1988 yılında Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Kompozisyon Ana Sanat Dalı Armoni Orkestrası Şeflik Bölümü’nü İhsan Doğramacı Üstün Başarı Ödülü’yle bitirdi. 27 yıldır müzik eğitmenliği yapan Gökçedağ, halen Okan ve Haliç üniversitelerinde görev yapmanın yanı sıra, Türk ve Batı müziği alanlarında çok yönlü çalışmalarını sürdürüyor.

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20