SÖYLEŞİ

CSO Mavi Salon Paganini ve Sarasate ile Isınacak

21.09.2021


Paylaş:

CSO Ada Ankara içindeki oda müziği salonu ''Mavi Salon''da 15 Eylül'de başlayan ''Serhan Bali ile Açıklamalı Konserler'' serisinde 30 Eylül akşamı piyanist Çağdaş Özkan ile birlikte Paganini ve Sarasate'nin keman eserlerinden oluşan bir resital verecek kemancı Can Özhan, kemanın 19. yüzyıldaki bu iki ölümsüz dâhisi hakkındaki sorularımızı yanıtladı.  

Paganini & Sarasate projesi nasıl dünyaya geldi?

Paganini ve Sarasate’nin eserlerini konserlerimde çok sık icra ederim. İki bestecinin en önemli ortak özelliği, keman tekniği ve gelişimine büyük katkı sağlamış olmaları. İkisi de keman repertuvarı için besteler yapmış ve kendi bestelerini konserlerinde sürekli icra etmişler. Serhan Bali, CSO Mavi Salon’da başlattığı ‘Açıklamalı Konserler Serisi’ kapsamında beni de bir konserde sahnede görmeyi ve konserin temasının Paganini-Sarasate ikilisi olmasını arzu ettiklerini söylediğinde tabii çok heyecanlandım ve mutlu oldum. Paganini-Sarasate programıyla iki büyük kemancı-besteciyi anlatıp çalarak keman severler için doyurucu bir repertuvar zenginliği oluşturmayı hedefledik.
 
Bir keman sanatçısı olarak Paganini’nin kemanın tarihindeki ve kemancıların gönlündeki yerinden bahseder misiniz?

Hiç kuşkusuz ki keman çalma teknikleri ve kemanın o dönemden günümüze evrilmesinde en büyük katkısı olan besteci Paganini’dir. Keman icracıları için Paganini çalmak her zaman heyecan vericidir. Maharet, sadece dört tel üzerinde akrobasi yapmak değil, tekniğin ardındaki saf müziği de yorumlayabilmek ve icracının sınırlarını zorlamasıyla adrenalin dolu müzikler ortaya çıkarabilmektir. Paganini müziğinin kesinlikle bir ruhu ve felsefesi var. Keman icracıları bu ruhu yaşatabilmek için, keman çalma teknikleri, enstrüman tekniği ve standart müzikal kalitenin çok üzerinde bir seviye tutturmalılar. Bu seviyeye ulaşıldığında Paganini’nin eserlerini konserde icra etmenin keyfi kemancılar için paha biçilmezdir.
 
Mezarından çıkıp gelseydi Paganini’ye aklınızdaki hangi soruları yöneltmek isterdiniz?

24 Kaprisinin tümünü icra edip etmediğini, en favori kaprisinin hangisi olduğunu çok merak ediyorum. Bir diğer merak ettiğim konu ise gitarla keman arasında kurduğu köprü ve gitarın bestelerine ne gibi katkılar sağladığı.


 
Paganini’nin eserlerini sizin gibi çalmak isteyen genç kemancılara ‘çok çalışmaları dışında’ neler tavsiye ederdiniz?

Paganini’nin eserlerini çalmadan önce onu iyi tanımaları, yaşantısıyla ilgili bilgiler edinmeleri, müziğinde anlatmak istediği mesajları algılamaya çalışmaları çok önemli. Elbette eserlerin ruhunu ortaya koyabilmek için, teknik olarak da kendilerini çalmaya hazır hissetmeleri halinde daha iyi sonuçlar alacaklarına eminim.
 
Son olarak, zor beğenir ünlü İngiliz eleştirmen George Bernard Shaw’un bile keman besteciliğiyle övgüsünü kazanmış Sarasate’nin kemancılığı ve keman besteciliğiyle ilgili neler söylemek istersiniz?

Sarasate’nin en büyük özelliği, kendi halk müziği ezgilerini kemanla harmanlamış en iyi keman bestecilerinden biri olması. Kusursuz bir teknik ve müzikal duruşa sahip olağanüstü bir yetenek. Bu sıfatları, günümüze kadar ulaşabilmiş kendi kayıtlarından duyabiliyoruz. İspanyol müziğini keman teknikleriyle işlemiş ve her eserinin karakterini farklı çalım teknikleriyle ortaya koyarak tüm konserlerinde hayranlık uyandıracak seviyede icra etmiştir. İyi ki Sarasate var!

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20