Konser-Opera

Ponelle'in 1985'ten Beri Sahnelenen Cavalleria Rejisi

01.10.2021


Paylaş:

Tek perdelik operalar içinde -hatta tüm opera repertuvarında- belki de en ünlüsü Pietro Mascagni’nin Cavalleria Rusticana adlı eseridir. İyi bilindiği gibi, bu tek perdelik opera 73 eserin katıldığı yarışmanın birincisi olmuş ve ilk temsilini 1890 yılında Roma’da yapmıştır.
 
Viyana’dan 2019 yılında yapılan bu canlı yayında, Jean-Pierre Ponelle’in 1985 yılındaki prodüksiyonu kullanılmış. Bunca yıldır hâlâ bu sahnelemenin kullanılması, Ponelle’in ne büyük bir dâhi olduğunun kanıtlarından biri. Perde açıldığında büyük bir kilise ve ona çıkan merdivenler ile diğer tarafta Lola ve Mamma Lucia’nın evi görünüyor, ikisinin arasında ise müthiş bir perspektifle Sicilya’da bir köy görünüyor. Sahneye bakıldığında her şeyin, özellikle koronun çok sıkışık olduğu göze çarpıyor, ayrıca her şey soğuk taştan inşa edilmiş. Evler, duvarlar, merdivenler… Kilise bütün haşmetiyle en ön planda. Ponelle, Sicilya toplumunun, özellikle o dönemdeki katılığını, sıkışmışlığını, tutuculuğunu ve dindarlığını işte bu şekilde ve büyük bir başarıyla sembolize etmiş. Sadece Lola’nın evinin, Mamma Lucia’nın, dolayısıyla Turiddu’nun eviyle yan yana olması belki bazı soru işaretlerine sebep olabilir. Çünkü Alfio, “Dün gece Turiddu’yu benim evimin civarında görmüşler” dediği zaman, onun evinin civarı aslında Turiddu’nun evinin civarı oluyor. Intermezzo boyunca Santuzza’nın dışlanmışlığı, kiliseden aforoz edilmiş olması, Garanca’nın inandırıcı oyunculuğuyla çok güzel yansıtılıyor.



Prodüksiyonun en merak uyandıran ismi, doğal olarak Elina Garanca. Günümüzün en başarılı mezzosopranolarından biri olan Garanca, artık daha ağır bir repertuvara yöneldi. Son yıllarda repertuvarına kattığı Santuzza ve Eboli, bu örneklerden birkaçı. Son derece imkânlı bir sesi var. Do veya Si notalarına sorunsuzca ulaşıyor. Teknik olarak harika bir şarkıcı, orta ve pes tonlarda yeterince doyurucu bir volüme sahip. Göğüs tonlarını orta tonlara ustaca bağlıyor. Fakat özellikle bu rolde daha önce dikkatimi bu derece çekmeyen bir alışkanlık edinmiş. Bütün sesli harfler “o”ya döndürüyor ve kendi ses renginden daha kapalı söylüyor. Dolayısıyla diksiyon bozuluyor ve bütün sesli harfler aynı kapalılıkta ve aynı harfte duyuluyor. Belki bu daha ağır olan yeni repertuvarı için geliştirdiği bir metot, ancak bir süre sonra hoş duyulmuyor. Zaman zaman da tiz notaya fazla yüklenmekten tizleşiyor. Özellikle eserin finaline doğru “O madre mia”daki Si Bemol, Si Bemol başlayıp Si oluyor.
 
Turiddu rolündeki Younghoon Lee, oldukça metalli ve uçlu bir ses sahip fakat müzik yapmak yerine ses göstermeye çalışıyor. Nüans ve müzik yapmayan bir söyleyiş içinde. Günümüzde sıkça rastlanan tonları piyano yerine falset veya marke yapma eğiliminde.
 
Alfio rolündeki Paolo Rumetz, Viyana Operası’nda sıkça sahneye çıkan bir sanatçı. Tamperamanlı söyleyişi, güzel ses rengi ve ateşli oyunculuğu onu inandırıcı bir Alfio yapıyor. Fakat zaman zaman tiz tonlarda vibrasyon aralığının genişlemesi belki çok sık temsil yapıp ağır roller söylemesinden kaynaklanıyor olabilir.
 
Lola rolündeki Svetlina Stoyanova kısa rolünde oldukça başarılı, ses rengi, oyunculuğu ve güzel müzikal frazları gelecek yıllarda adından sıkça söz ettireceğe benziyor.
 
Viyana Operası tarafından yapılan canlı yayınlar içinde keyifle izlenebilecek olan, Sicilya’da geçen bu trajik hikâyenin inandırıcı bir şekilde sahnelendiği güzel bir versiyon.
 
Pietro Mascagni
Cavalleria Rusticana
Viyana Devlet Operası, 2019
***

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20