Konser-Opera

Cosi Fan Tutte: Erkekler mi? Kadınlar mı?

07.10.2021


Paylaş:

Wolfgang Amadeus Mozart ve Lorenzo Da Ponte ortaklığının en son meyvesi olan Cosi Fan Tutte, İstanbul Devlet Opera ve Balesi (İDOB) tarafından dün akşam Süreyya operası sahnesinde, sezonun ilk temsiliyle izleyiciyle buluşturuldu.

İki perdeden oluşan ve ‘sadakat’ kavramının derinlemesine işlendiği eserde, nüfus ve hayat tecrübesi sahibi Don Alfonso’nun, iki kız kardeşle nişanlı olan ve onların sadakatinden hiç şüphe duymayan Ferrando ve Guglielmo’yu etkisi altına alarak, nişanlılarının sadakatlerini sorgulayabilecekleri tuhaf bir oyunun içine çekmesiyle ortaya çıkan gülünç ve düşündürücü olaylar silsilesi anlatılıyor. Kız kardeşler Fiordiligi ve Dorabella, nişanlılarının askere gittiğini zannederek büyük üzüntüsü yaşasalar da Don Alfonso’nun tertip ettiği oyun gereği Ferrando ve Guglielmo kılık değiştirerek, iki Arnavut genci olarak kız kardeşlerin evine geri gelecek ve birbirlerinin nişanlılarına kur yaparak onları baştan çıkarmaya çalışacaklardır. Eser bu yönüyle kadınların sadakatinin sorgulandığı bir yöne evrilse de gelişen olaylar dizisi erkeklerin mi yoksa kadınların mı daha sadakatli olduğu tartışmasını gündeme getirecektir. Arnavut gençlerin eski dostu olduğunu söyleyerek kızların rahat olmasını isteyen Don Alfonso’nun en büyük yardımcısı ise kızların ev hizmetlisi olan Despina olacaktır. Okuyucularımıza hikâyenin kalan kısmıyla ilgili daha fazla bilgi vermeden kendilerini Süreyya Operası sahnesine davet ediyor ve geceyle ilgili diğer ayrıntılara geçiyoruz.
Dün akşam prömiyeri yapılan temsilde kız kardeşlerden Dorabella’yı mezzosoprano Barbora Hitay, Fiordiligi’yi soprano Ayten Telek, Dorabella’nın nişanlısı Ferrando’yu tenor Caner Akın, Fiordiligi’nin nişanlısı Guglielmo’yu bariton Caner Akgün, sadakat sınama oyununun mimarı Don Alfonso’yu basbariton Nejat Işık Belen, yardımcısı Despina’yı ise soprano Sevim Ateş seslendirdi. Sahne kurgusu İDOB genel müdürü Suat Arıkan’a ait olan temsilde, orkestra Murat Cem Orhan tarafından yönetilirken başkemancı koltuğunda Oleksandr Samoylenko vardı. Salgın önlemleri sebebiyle kısıtlı sayıda izleyicinin içeriye alındığı salonda, hemen hemen tüm arya ve düetlerin sona ermeleriyle birlikte solistlerin yoğun alkış alması, izleyicilerin memnuniyetini gözler önüne serdi.

Mozart’ın ölümünden bir sene önce 1790 yılında ilk kez Viyana’da sahnelen ve bestecinin sondan üçüncü operası olan Cosi Fan Tutte, İDOB tarafından 8, 9 ve 10 Ekim tarihlerinde Süreyya Opera sahnesinde yeniden seyircileriyle buluşturulacak. Ancak tüm temsillerin biletlerinin tükenmiş olduğu bilgisini de sizlerle paylaşmalıyım. İDOB’un sezon açılışını yaptığı Fidelio’nun gelen yoğun istek üzerine yeniden sahnelendiğini göz önüne alırsak, Cosi Fan Tutte’nin de tekrar izleyici karşısına çıkma ihtimalini henüz temsili izleme fırsatı elde edemeyen opera severlere hatırlatalım.

Son olarak Wolfgang Amadeus Mozart ve Lorenzo Da Ponte ortaklığının eseri olan Cosi Fan Tutte ile aynı ortaklığın diğer iki başyapıtı, Figaro’nun Düğünü ve Don Giovanni hakkında daha geniş ve detaylı bilgi almak isterseniz, Aydın Büke’nin İki Dahi, Üç Opera adlı kitabını şiddetle tavsiye eder ve sanatla kalmanızı temenni ederim.

BENZER HABERLER


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20