HABER

Faik Bey Della Sudda Bir Etkinlikle Anıldı

08.01.2022


Paylaş:

Macar Kültür Merkezi, dünyaca ünlü besteci Ferenc Liszt’in İstanbullu Öğrencisi Faik Bey Franz Della Suda üzerine yayınladığı kitapla konuya dikkat çeken Ömer Eğecioğlu’nun sunumuna ev sahipliği yaptı. Eğecioğlu, sunumunda ayrıca Liszt’in İstanbul’a yaptığı ziyaretle ilgili belgelere yer verdi.
 
Liszt Enstitüsü - İstanbul Macar Kültür Merkezi, Kırmızı Kedi Yayınları’ndan 2021 yazında çıkan Franz Liszt’in İstanbullu Öğrencisi kitabıyla müzik çevrelerinde dikkat çeken Ömer Eğecioğlu’nun, büyük besteci Ferenc Liszt’in üç seneden fazla öğrencisi olmuş İstanbullu müzisyen Faik Bey Franz Della Sudda üzerine keyifli sunumuna ev sahipliği yaptı.
 
Eğecioğlu sunumuna, böylesi bir araştırmayı Liszt Enstitüsü çatısı altında yapmanın verdiği mutluluğu dile getirerek başladı. Sunumunda, İstanbullu ünlü eczacı Della Sudda ailesinden Faik Bey’in (1859-1940) Liszt’in şerefine dillerden düşmeyen bir ziyafet vermesi, 1882’de Wagner’in son operası Parsifal’ın prömiyerinde Bayreuth’ta Richard Wagner’le kadeh tokuşturması gibi genelde bilinmeyen tarihsel anlara değindi. Ayrıca, Faik Bey’in Türkiye’ye döndüğünde öğrencisi olarak kabul ettiği, Cumhuriyet döneminin önemli simalarından, kendisi de değerli bir müzisyen, Cevat Memduh Altar’ın eşi Zeynep Altar’ın ilginç anılarına da yer verdi.
 
Eğecioğlu, Faik Bey’in 19. yüzyılın sonlarına doğru dönemin yayınlarında, “Üstün yetenekli Türk”, “Piyano virtüozları arasında esen en yeni fırtına”, “Büyük Türk piyanisti”, “Çağımızın en zarif ve parlak piyanisti”, “Piyanonun harika ustaları arasına yer aldığını ispatlayan üstün nitelikleri gözler önüne serdi” gibi ifadelerle anıldığını aktardı. Faik Bey üzerine basında çıkan diğer değerlendirmelere de değinerek şu olumlu ifadelerin kullanıldığını da sözlerine ekledi:
 
“Londra’da 15 Haziran 1895’te Princes’ Hall’da ilk sahneye çıktığında icrası ‘İstanbullu piyanist tartışma götürmez bir başarıya ulaştı’, ‘pırıl pırıl ve mükemmel icrası ile hayranlarının gönlünü fethetti’, şeklinde yorumlanmış; piyano için yazdığı besteleri için ‘çok etkili ve müziksel değeri oldukça yüksek’, ‘gerçek bir sanat anlayışını yansıtıyor’ şeklinde yorumlar yapılmış bir İstanbullu piyanist var.”
 
Liszt’in İstanbul’a Varış Tarihi: 7 Haziran 1847
Eğecioğlu sunumunda Ferenc Liszt’in Osmanlı İmparatorluğu’na yaptığı ziyarete 7 Haziran’da Kont Kolovrat vapuruyla İstanbul’a ayak basarak başladığını gösteren gazete haberini de sundu. Son olarak, Faik Bey’in üç kayıp bestesi dışında tüm eserlerini derlediğini belirttikten sonra sunumunu, notaları kitabın sonunda yer alan Faik Bey’in eserlerinden In der Hangematte dinletisiyle sonlandırdı.

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20