SÖYLEŞİ

Cremona Musica'nın Sanat Koordinatörü Roberto Prosseda ile Sohbet

30.01.2022


Paylaş:

Yazarımız, Cremona Müzik Fuarı'nın Sanat Koordinatörlüğünü yürüten piyanist Roberto ile sizler için söyleşti...

Cremona Müzik Fuarı nasıl başladı? Bugüne kadar nasıl geldi?
İlk defa 1986 yılında Mondomusica ismiyle başladık, o zamanlar sadece yaylı çalgı yapımcılarının enstrümanlarını alıcılara sergilediği bir yer olmayı amaçlıyorduk. 2002 yılından itibaren organizasyonu CremonaFiere fuar merkezinde yapmaya başladık ve zaman ilerledikçe organizasyon büyüyerek piyano, üflemeli çalgılar, gitarlar ve akordeonlara da ev sahipliği yapmaya başladı. Her geçen sene aktivitelerini büyütüp daha kapsamlı artistik ve kültürel etkinlikler sergileyen bu festivali daha sonra Cremona Musica olarak yeniden adlandırmaya karar verdik.

Bu fuarın temel amacı ve felsefesi nedir?
Ana hedefimiz uluslararası müzik zincirinin tüm halkaları için bir buluşma noktası yaratmak oldu. Sadece enstrüman yapımcıları değil, aynı zamanda profesyonel müzisyenler, öğretmenler, müzik yayıncıları, konservatuvarlar ve akademiler, sahne sanatları organizasyonları, müzik medyası şirketleri de burada kendilerini gösterebilir. 2014 yılından beri Cremona Musica’da önce Sanat Danışmanlığı ardından da Sanat Koordinatörlüğü görevini üstleniyorum. Buradaki hedefim konserler, atölye çalışmaları, CD ve kitap sunumları, yuvarlak masa söyleşileri ve ayrıca Disklavier Besteciler Yarışması ve Pianolink Uluslararası Amatör Piyanistler Yarışması olmak üzere iki uluslararası yarışmayı içeren zengin bir etkinlik programı oluşturmak oldu. Aslında Cremona Musica'nın arkasında yatan ana amaç, tüm müzisyenlerin, organizatörlerin ve müzikseverlerin birbirleriyle tanışmaları, deneyimlerini paylaşmaları, yeni fikirler keşfetmeleri ve kendilerini geliştirmelerini sağlamaktır.

Yakın zamanda bu amaç doğrultusunda yeni bir yapılanma oluşturduk. Farklı ülkelerden Cremona Musica'ya katılan medya kuruluşlarını bir araya toplayan bir havuz olan Uluslararası Medya Topluluğu’muzda, gazeteciler karşılaştıkları en ilginç projeleri raporlayıp fikirlerini paylaşabiliyorlar. Her yıl katılımcı sayısı artıp şu anda katılımcı kuruluş sayısı 30’a dayanan bu topluluk, sanatçılar ve müzik işletmecileri için mevcut müzik dünyasının “nabzını yoklamak” için eşsiz bir fırsat.

Cremona Musica coğrafi olarak Avrupa'nın kalbinde yer alıyor ve Cremona şehrinin tarihini ve kültürünü zenginleştiriyor. Bu müzik fuarının Cremona'da düzenlenmesinin özel bir nedeni var mı?
Cremona, dünyanın diğer müzik şehirlerinden bambaşka. Bu şehir keman yapım geleneğiyle dünyaca ünlüdür. Amati, Guarneri ve Stradivari gibi dev luthierlerin oluşturduğu Cremona ekolü, mirası hâlâ Cremona’da yaşayıp çalışan yaklaşık 100 luthier tarafından sürdürülmekte olan bir ekoldür. Cremona ayrıca mükemmel müzik ekosisteminin eşsiz bir modelidir; müzik eğitimi ve üretiminin tüm halkaları Cremona’da bulunan kurumlar tarafından sağlanmaktadır. Scuola di Liuteria (luthierler için tek İtalyan devlet okulu), Monteverdi Konservatuvarı, Stauffer Yaylı Çalgılar Merkezi, Stradivari Müzesi ve Festivali, Ponchielli Tiyatrosu, Pavia Üniversitesi’nin Müzikoloji Fakültesi, bunların hepsi Cremona’da bulunuyor. Biz de Cremona Musica olarak bu büyük kültürel zenginlikle dünyanın geri kalanı arasında bir “koridor” görevi üstleniyoruz. Fuarımızda şehrin bu kuruluşlarına bolca yer vererek dünyanın dört bir yanından gelen insanlara da bu kültürel zenginlikle tanışma fırsatı veriyoruz. Ve tabii ki, bir müzisyen olarak Cremona’da bulunmak bir çocuk olarak Disneyland’de olmak gibi!



Son dönemde sektörün ilgisinin yavaş yavaş Uzak Doğu'ya, özellikle Çin'e kaydığını katılımcı firmalardan duyduk. Bu konuda neler söylemek istersiniz? Cremona Musica'nın sektörü tekrar İtalya'ya çekme planları nedir?
Cremona Musica’nın odağı, bulunduğu şehrin ekolünün hâlen temsil etmeye devam ettiği yüksek kalite enstrümanlardır. Daha genel bir anlamda burada takılarımız, kıyafetlerimiz ve aksesuarlarımızda görülen İtalyan geleneği kaliteli el işi sanatlarının müzik dalını temsil ediyoruz. Çin pazarının çok büyük rakamlarıyla rekabet edemeyiz fakat kalite, yenilik ve tarihi gelenekleri devam ettirme konusunda örnek teşkil etmeye devam edeceğimize inanıyorum. Bizi diğer büyük ticari sergilerden ayıran belirleyici fark, ticari boyutuna ek olarak içerdiği zengin sanatsal ve kültürel etkinlik programıdır.

Cremona Musica'nın Sanat Koordinatörü olmanıza rağmen fuarda hemen hemen her sanatçıyı bizzat tanıttığınızı, neredeyse her etkinliği bizzat sunduğunuzu, kısacası bu üç günde her zaman her yerde bulunduğunuzu gördük. Bu kadar yoğun bir konser ve etkinlik programına başarıyla ayak uydurabilmek nasıl bir duygu? Geçmişte bu büyüklükte organizasyonlar veya festivallerle ilgili başka deneyimleriniz oldu mu?
Sanat Koordinatörü olarak kendimi tüm etkinliklere öyle ya da böyle dahil görüyorum, bu yüzden sanatçıları ve meslektaşlarımı ağırlamak ve onları evde gibi hissettirmek için elimden geleni yapıyorum. Tabii ki üç günde 130 etkinlik olduğunu göz önüne alırsanız bunu yapmak kolay değildi... Telefonumdaki sağlık uygulaması bana günde 20 bin adım attığımı gösteriyordu! Fuarın dışında bir piyanist olarak yılın geri kalanında ana faaliyetlerim konserlerden (resitaller, orkestra solistliği ve oda müziğini toplarsak yılda yaklaşık 80 konser veriyorum) ve üst düzey öğrencilere ders vermekten oluşuyor.

Bugünlerde tam teşekküllü bir sanatçının aynı zamanda bağlantılar kurması, müzik prodüksiyonunun ve tanıtımının tüm farklı yönlerini bilmesi ve bir “müzik iletişimcisi” olması gerektiğine kuvvetle inanıyorum; bu anlamda Cremona Musica'da Sanat Koordinatörü olmak benim için bir ayrıcalık. Daha önce diğer festivallerin de Sanat Yönetmenliğini yaptım, hatta şu anda OperaBarga'da (Toskana) Sanat Danışmanı ve Marche bölgesinde bir oda müziği konserleri serisinin Sanat Yönetmeniyim. Bunların yanında Cremona Musica oldukça benzersiz bir şey.

Sizin için Cremona Musica’dan unutulmaz etkinlikler veya anılar neler oldu?
Bu yıl Cremona Musica, pandemiden sonra ilk defa düzenlenebilmiş olmasıyla özeldi. Bütün bunların yeniden mümkün olmasıyla beraber iki senedir göremediğim insanları tekrar görmek beni çok mutlu etti. Ne de olsa enstrümanların gerçek sesini deneyimlemek için bizzat orada bulunmanız gerek. Bir süre bu sesleri sadece hoparlörden dinleyebilmiş insanlar olarak bu fuara gitmek her şeye özel ve yeni bir lezzet katmış oldu tabii. En özel anılar ise Cremona'da meydana gelen öngörülemeyen sihirli şeyler oluyor, örneğin bir akşam fuarın konuklarıyla bir restorandayken Roby Lakatos, Enrico Pieranunzi bir anda doğaçlama yapmaya başladılar ve diğer müzisyenler de (Geoff Westley ve Nicola Segatta) bu plansız “Jam session”a katıldı!

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20