SÖYLEŞİ

Klasikten Caza ve Etnik Müziklere: Tevfik Kulak

15.03.2022


Paylaş:

İzmir Devlet Senfoni Orkestrası trompet sanatçısı Tevfik Kulak ile sanatsal çalışmaları üzerine söyleştik.

Müzik eğitiminize altı yaşınızda piyano çalarak başladınız ve konservatuvarda Trompet Sanat Dalı’ndan mezun oldunuz. Yani klasikçisiniz… İzmir Devlet Senfoni Orkestrası’nda trompet sanatçısısınız. Ancak farklı kulvarlarda da görüyoruz sizi. Caz, new age ve etnik müzikler gibi farklı türlerle ilgileniyorsunuz. Dizi ve film müzikleriniz var. Sizi bu renklere çeken neydi?
Öncelikle, ben müziğin tamamen evrensel olduğunu benimsemiş bir müzisyen olarak, klasikçi veya cazcı gibi tanımları hiçbir zaman kabullenemedim. Yaratıcı bir müzisyen için müzik, kendini en iyi ifade edebilme şeklidir. Bu yüzden ben müzik hayatım boyunca her alanda müzik tarzlarıyla ilgilendim ve duygularımı, yaşadıklarımı dillendirmeye çalıştım. Örneğin, piyano çalmayı henüz altı yaşımdayken kendim keşfettim. Bu nedenle konservatuvarda piyano derslerine değil, sadece sınavlarına girerdim. Aslında bu durum sadece kendimi ifade etmek isteğimin iyi bir örneğidir.
 
Dilbar başlığıyla çıkan son albümünüzdeki müziklerde özellikle dinginlik ve sadelik kulağa çarpıyor. Müziklerinizde doğa sesleri olmasa bile, sanki ben dinlerken kendi içimde bu doğa sesleri duyar gibi hissediyorum. Bunu siz nasıl tanımlıyorsunuz?
Bir insanın hayatında olduğu gibi, müzisyen bestecinin hayatında da yıldızların hareketleri ve etkileşim çok şey ifade eder. Ben 12.12.1974 doğumlu, Yay burcu bir kişiyim. Yay burcunun simge yıldızı Jüpiter’dir. Jüpiter; aşk, tutku ve doğayı temsil eder. Dolayısıyla, bu etkileşim benim müziklerimde oldukça hâkim. Doğa dinginlik, aşk ise tutkuyu ifade ediyor benim ruhumda. Doğaya aşk ile müziklerimi ifade ediş şeklimi önce ben ve dinleyenlerim çok seviyor. Dinleyenlerim arasından yorum yapan bazı profesyonel müzisyen arkadaşlarım beni “yeni çağın new age müzisyeni ve bestecisi” olarak tanımlıyorlar.



Bestelerinizi yaparken hangi teknikleri kullanıyorsunuz? Neleri temel prensip olarak alıyorsunuz?
Beste yapmış olmak için beste yapılamaz. Bunun için bir ilham gereklidir. Bu, yaşadığım bir aşk, beni derinden etkileyen mühim bir olay veya uzun süredir olmasını istediğim bir dileğin gerçekleşmesi olabilir. Bu yüzden, sadece içimdeki ilham ve birikim dışarı çıkmak istediği zaman, hemen o an stüdyoma girip kaydetmeye başlarım. Tamamen doğal duygularla, yalnız ve sakin ortamımda…
 
Müziklerinizin bir öyküsü var mı?
Her müziğimin kendine has öyküleri var. Konuları, anlatmak istedikleri ve tabi ki mesajları da var.
 
Klasik müzik eserlerinden repertuvarınıza aldıklarınız var mı?
Henüz yok çünkü yaratabiliyorken kendi ruhumu dökmeyi tercih ediyorum. Bu, ileride de olmayacak anlamına gelmez tabi ki. İleriye dönük bu tarz planlarım var.
 
Besteler yapıyorsunuz, film müzikleri yazıyorsunuz ve birçok düzenlemeniz var. Bestecilik ve aranjörlük birbirinden farklı kulvarlar. Bestelenmiş bir eseri aranje etmek zordur. Bu anlamda nasıl zorluklarla karşılaşıyorsunuz?
Bestelenmiş bir müziği aranje etmek için ilk önce o bestenin ruhuna tamamen girmek, temaları benimsemek ve kafada canlandırmak gerekir. Aranje kısmı ise bu temaları renklendirmek demektir. Enstrümanlar ve müzik matematiği bir çiçek buketinin birbiriyle bütünleşmesi gibidir.



Son albümünüz Dilbar’ı dinledim ve içerisinde makamsal tınılar da duydum. Albüm içeriğinizi nasıl anlatırsınız?
Bu albüme ilk olarak Dilbar adlı eserimle başladım. Dilbar, Farsçada güzel kadın anlamına gelir. Bu eseri bestelerken, İranlı kadınların güzelliği ve estetiği ile yaşadığım bazı dönemlerdeki ilişkilerimde, sevgimi paylaştığım kadınların bu tiplemeye benzemesi bana büyük ilham kaynağı olmuştu. İran perslerinin orient görüntüleri ve yaşadıklarım bende bir bütünlük duygusu yaratmıştı. Bir gece yarısı stüdyoma geçip bu albümü kaydetmeye başladım.
 
Pek çok dizi ve film müziklerinde de imzanız var. Okuyucularımızla da bunları paylaşalım.
PayitahtVatanım SensinKoyu Kırmızı dizi filmlerinin yanında bir animasyon filmi olan Keloğlan ile EnkazBize Ne OlduYaktın BeniGüzel KızBeyaz MelekMaskeli BeşlerCennet Vadimin Sessiz Çığlığı film müziklerini besteledim.
 
Bu denli üretken çalışmalarınız için sizi kutluyor ve sanat yolunuzda başarılar diliyoruz. Çok teşekkürler bu güzel sohbet için.

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20