06.05.2023
İstanbul, geçtiğimiz hafta, 25-30 Nisan 2023 tarihleri arasında, Uluslararası Koro Federasyonu (IFCM) tarafından düzenlenen ve dünyanın en prestijli koro etkinliği olarak kabul edilen Dünya Koro Sempozyumu’na (WSCM) ev sahipliği yaptı. 1987 yılından beri dünyanın önde gelen kültür başkentlerinde, son olarak da 2019 yılında Barselona’da düzenlenen sempozyumun ana teması “Changing Horizons” (Değişen Ufuklar) başlığını taşıyordu. Bu tema, farklı bakış açılarıyla derin bir perspektif kazanan ve son yıllarda değişmekte olan koro müziği algısına dikkat çekmeyi hedeflemişti.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın himayesinde düzenlenen sempozyumun, yöneticiliğini Türkiye’de koro müziğine katkılarıyla tanınan, Devlet Çoksesli Korosu ile Rezonans’ın şefi ve aynı zamanda 10 yıldır Avrupa Koro Federasyonu’nun yönetim kurulu üyeliği hem de federasyon başkan yardımcılığını yürüten Burak Onur Erdem, koordinatörlüğünü ise Aslıhan Şapaş Aşçı üstlenmişti. Koro Kültürü Derneği iş birliğiyle düzenlenen, 80’e yakın konserin sanatseverlerle buluştuğu organizasyonda beş farklı kıtadan 11 davetli koro ve 28 farklı ülkeden 50’den fazla davetli isim yer aldı.
Atatürk Kültür Merkezi başta olmak üzere Akbank Sanat, Atlas Sineması, Grand Pera, St. Antuan ve Santa Maria Draperis Kilisesi, Garibaldi Sahnesi, Taksim Camii Kültür Sanat Merkezi gibi Beyoğlu’nun farklı noktalarında düzenlenen organizasyon, 25 Nisan 2023 akşamı görkemli bir galayla açılış yaptı. Ragnar Rasmussen yönetimindeki Devlet Çoksesli Korosu’nun ve Tönu Kaljuste yönetimindeki iki Grammy ödüllü Estonya Filarmoni Oda Korosu’nun “Köprüler” başlıklı konserinin “ufuklar arası” yaptığı geçişlerin yarattığı atmosfer seyirciyi adeta büyüledi.
Bünyesindeki tüm konserlerin halka açık olduğu, çok katmanlı bir yapıya sahip olan sempozyum, her sabah 09.00’daki açılış konuşmalarının ardından 10.00’da başlayan ve 15.30’a kadar devam eden seminer, panel, deşifre seansları, workshoplar, şeflik ve kompozisyon masterclass'ları, 16.00 ve 18.00’de iki seans şeklinde Beyoğlu’nun farklı noktalarındaki “Beyoğlu Konserleri” ve her akşam 20.30’daki AKM Opera Salonu’nda düzenlenen “Gala Konserleri” olmak üzere dört ana bölüme ayrılmıştı. Ayrıca herhangi bir Gala konserini kaçıran izleyiciler, aynı koronun farklı gün ve mekânlardaki performanslarını yakalayabildi. Örneğin Devlet Çoksesli Korosu’nun AKM’deki gala konserini kaçıran, onu bir diğer gün St. Antuan Kilisesi’nde izleyebildi. Bu da izleyicinin farklı akustik yapılara sahip mekânları da tanıyıp o atmosferi solumalarını sağladı. Geçtiğimiz Şubat ayında meydana gelen ve tüm Türkiye’yi yasa boğan deprem faciası nedeniyle, müziğin ve çoksesli koro müziğinin iyileştirici gücüne vurgu yapan psikososyal destek seansları da sempozyuma eklenmişti.
Sempozyum katılımcıları, Afrika’dan Asya’ya, Amerika’dan Ortadoğu’ya kadar farklı coğrafyalardan farklı koro tınılarının, armonilerinin ve melodilerinin ortak paydada buluştuğu bir atmosfere şahitlik etti. Bu da, müziğin ve özellikle koro müziğinin ne denli birleştirici ve bütünleştirici bir evrensel dil olduğunun kanıtıydı âdeta. İki kıtayı birleştiren, çok kültürlü bir köprü şehri olan İstanbul’un böylesi bir etkinlik için seçilmiş olması da ayrıca anlamlıydı. Cumhuriyet’in 100. Yılının kutlandığı 2023’te, dünya çapında böylesi önemli bir sanat etkinliğine ev sahipliği yapmak ve koro müziğinde “değişen” ufuklara, dünyanın farklı ülkelerinden gelen katılımcılarla birlikte şahit olmak, Türkiye’de koro müziği tarihine paha biçilmez ve unutulmaz bir anı olarak damga vurdu.
Andante’nin Mart 2023 tarihli 197. sayısında yer alan Burak Onur Erdem röportajını okuyarak, bu sempozyumun alt yapısı için ne gibi adımların atılıp, hazırlıklar yapıldığı hatırlanabilir, ayrıca https://wscmistanbul2023.com adresinden programın içeriğine dair detaylı bilgiler edinilebilir.
Doç. Dr. Zeynep Yadigaroğlu