09.07.2023
Kemancı İmge Tilif, J.S.Bach'ın solo keman için bestelediği tüm partitalarını kayda aldığı albümüne dair sorularımızı yanıtladı.
Barok müzik ve yeni müzik arasındaki İmge Tilif'den bahseder misiniz?
Bir müzik eseriyle tanıştığınızda bestecinin hayal dünyasını keşfe çıkıyorsunuz. Yeni müzik eserlerinde besteciyle çoğu zaman birlikte zaman geçiriyor, eserini tanımaya başlıyor ve kimi zaman müziği birlikte şekillendiriyorsunuz. Barok dönem için aynı süreç mümkün olmasa da, bestecilerin diğer eserlerini ve hayatlarını keşfederek benzer heyecanlar yaşıyorsunuz. Barok müzikte müzikal bir cümleyi nasıl şekillendireceğiniz üzerine düşünüyorsanız, yeni müzikte özel tınlaması gereken bir sesin oluşması aynı ciddiyeti barındırıyor. İki dönem çok farklı disiplinler olsalar da müziğe yaklaşımım ve heyecanım değişmiyor.
Bir eseri yorumlarken kendinizi daha iyi ifade ettiğiniz, yakın hissettiğiniz bir dönem veya besteci var mı?
J.S.Bach söz konusu olduğunda kendimi evimde hissediyorum. Barok dönemin esnekliğini, klasik dönemin sadeliğini seviyorum. Her dönemde hayranlık duyduğum besteciler ve eserler var. Aklıma ilk olarak Chausson’un Yaylı Dörtlü Eşlikli Keman ve Piyano için Konçertosu, Haydn'ın Senfonileri, Şostakoviç'in Yaylı Dörtlüler'i ve Goldmark'ın Keman Konçertosu geliyor.
Kayıt esnasında yapay “reverb” veya oda ihtiyacı duydunuz mu? Kayıtla ilgili süreç sizin için nasıldı?
Kayıt için birçok kilise ve konser salonu araştırdım. İlgili kişilerle görüştüm fakat o dönem yaşanan pandemi nedeniyle olumsuz dönüşler aldım. Bach’ın müziği akustiğin güzelliğiyle güzelleşen bir müzik olmasına rağmen, şartlar nedeniyle kaydı Hayyam Stüdyosu’nda yaptık. Beklediğimden çok daha iyi bir sonuç elde ettim. Kayıt esnasında yapay “reverb” kullanmadım. Kayıt öncesinde albümün uygulamacı yapımcısı olan Ajlan Akyüz ile onun ev stüdyosunda bir çok kayıt aldık ve bu çalışmalarımızın kayıt sırasında çok faydasını gördüm. Düzeltmeler sonrasında kaydı ses mühendisi Georg Stahl’a gönderdim. Kendisi kayıtların ham haline bir “reverb” uyguladı. Albüm Hasarı Müzik etiketiyle yayımlandı ve ortaya çıkan sonuçtan çok memnun kaldım.
Dönemsel müziklerin icrasında dönemsel enstrüman arşe veya tel tercih etmiyorsunuz, bir sebebi var mı?
Almanya'da öğrenimim sırasında birçok kez barok keman ve arşe deneyimleme şansım oldu. Değerli hocam Lukas David çoğu konserde La telini saf bağırsak kullanırdı, ben de bir süre kullandım. Günümüzde özellikle barok dönem üzerine uzmanlaşmış değerli müzik insanları var. Fakat ben barok stilini ve atmosferini icracının yorumu ve tonuyla yansıtabileceği kanısındayım. Benim bu albümde ulaşmak istediğim, kendi ifade yöntemim ve yorumumla Bach’ın müziğini en sade/yalın biçimde yansıtabilmekti.
Partitalardan başlayan Bach yolculuğunuzu bir dizi seri Bach kayıtları yaparak albümlerinizi devam ettirmek istiyor musunuz?
Evet, kesinlikle. 2024 yılında Bach - Solo Sonatlar'ın kayıtlarını da tamamlayıp, yayımlamak istiyorum. Bu kayıtların ülkemiz için de değerli bir arşiv niteliğinde olduğu kanısındayım. Hayalini kurduğum ve hayata geçirmeyi planladığım başka projelerim de var, fakat önceliğim Bach yolculuğumu tamamlamak olacak.
İmge Tilif
Barok yorumcu olarak sizi ne zaman dinleyeceğiz?
Kendimi herhangi bir döneme ait bir yorumcu olarak hayal edemiyorum. Enstrümanımın repertuvarı çok zengin ve her dönemden eserler seslendirmek benim için vazgeçilmez bir deneyim. Bu yıl Klasik Keyifler Müzik Festivali barok yorumcu, klavsenci Márton Borsányi’yi ağırlıyor. Bu değerli müzik insanı ile Şirince’de düzenlenecek festivalde beni barok arşeyle görebilirsiniz.