SÖYLEŞİ

Mehmet Gökhan Bağcı İle Son Dönem Kayıtları Üzerine

12.09.2023


Paylaş:

Klasik Keyifler Müzik Derneği ortak sanat yönetmeni, Sea Major Music ve 3han Art Production kurucusu, Ada Müzik “Classical” müzik direktörü ve Andante dergisi yazarlarından çellist Mehmet Gökhan Bağcı ile son dönem kayıtlarına dair keyifli bir söyleşi yaptık.
 
2022 yılında üç ayrı tekli yayımladınız, öncelikle her bir teklinizde yer alan eser seçimleriniz hakkında bilgi verebilir misiniz? 
eS, A, C, H, E, Re notaları üzerine yazılmış Trois Strophes sur le nom de Sacher eseri tez konumdu ve araştırmalarımda Sacher için yazılmış tüm solo viyolonsel eserlerini inceledim. Lutoslawski ve Berio'nun eserleriyle bu araştırmalarım esnasında tanıştım. Lilienstern’ın eseri içinse kendisiyle birlikte İstanbul'da eserini seslendirmek üzere anlaşmıştık. Lutoslawski'nin eserini Arter Müze’sinde, Berio'nun eserini Müze Evliyagil’de ve Lilienstern eserini Distopya Sound Art Festivali'nde kaydettim. Berio ve Lilienstern canlı konser kayıtlarımdır. 
 
W.Lutoslawski ve P.Sacher arasında nasıl bir eser bağlantısı var? Eserin ayrıntılarını sizden dinlemek isteriz. 
Paul Sachere adanan ve soyadının harflerini heceleyen eserlerden biri de Lutoslawski'nin Sacher Variation adlı eseridir. Sacher teması 12 Hommages à Paul Sacher (Paul Sachere 12 İthaf) serisi olarak 12 bestecinin estetik dünyasının karakteristik özelliklerini ifade eder. Bu eserler stil açısından 20. yüzyıl müzik eğilimlerini yansıtır. Lutoslawski ise eser içerisinde kullandığı mikrotonal yazımı ilgimi çekti ve beni müziğe yakınlaştırdı. Viyolonsel teknikleri anlamında zor ve az kaydedilen bir eser. 
 
Peki, Berio'nun bu eşsiz müziğine dair neler söylemek istersiniz? 
Müthiş bir müzik sihirbazıdır Luciano Berio. Les mots sont allés solo viyolonsel eseri ise sözlerin uzaklaştığı bir müziktir. Onun dünyasında müziğin içinde konuşabilmek, hareket edebilmek ve cevapları aramak gerekir. Yaşayıp öleceğimiz gibi bulunduğumuz noktadan uzaklaşan bir müziği S, A, C, H, E, R harflerinden oluşturarak temasını ustaca yansıtmıştır.
 
G.von Lilienstern ile nasıl tanıştınız ve eserini seslendirmeye nasıl karar verdiniz? 
Kendisiyle Hezarfen Ensemble konseri için Distopya Sound Art Festivali'nde buluşmuştuk. Enstrümanları elektronik müzik alanında deneyimleyeceğimiz bir festivaldi. Daha önce viyolonsel üzerinde elektronik müzik çalışmalarım olmamıştı ve solo eser performansları yapmamıştım. Genel kullandığı pedallar ve birkaç dokunuşla esasında viyolonselin sınırlarında yeni bir özgün alan oluşturdu. Doğaçlama olmadan, yazılı notalarla sahnede birlikte müzik yapmak çok eğlenceliydi. Dinleyicilerin yüzlerindeki müthiş ifadeleri unutamıyorum. Konser sonrası ise eserini yayımlama kararı verdik.




 
Tekli olarak yayımladığınız bu kayıtlarınız için sıradaki albümlere dair ipuçları diyebilir miyiz? 
Albüm olarak bir bütün yayımlarımdan ziyade solo eserleri tekli olarak yayımlamayı tercih ediyorum. Hepsi birbirinden bağımsız besteciler ve eserler. O yüzden solo olanları tekli olarak yayımlamaya devam edeceğim.  
 
Her bir teklinin kayıt süreci hakkında bilgi verebilir misiniz? 
Solo eserlerin kayıtları yalnız olduğum için rahat oluyor. Eğer stüdyoda kaydediliyorsa konsantrasyon için sessizlik ve güzel bir atmosfer yaratıyorum kendime. Müziğin içine giriyorum ve çıkıyorum diyebilirim. Mikrofonlamalar bu derin düşünce halinden önce çok önemli. Viyolonselin içinde duyduğum tüm sesleri mikrofonların en iyi şekilde alması için ses mühendislerine bırakıyorum kendimi.
 
Farklı dijital platformlarda yayınlarınız bulunuyor, yer aldığınız diğer albümlerden söz eder misiniz? 
Alışık olduğumuz Spotify, YouTube, Apple music gibi mecralarda kolay ulaşılabiliyor olmak güzel, ancak başka platformlarda da albümüm var. Onur Türkmen'in 4 ve 5 viyolonsel için yazdığı Anadolu Medeniyetler Serisi solo viyolonsel eserlerini Barış Yalaz ile Meditopia platformunda yayımladık. Yazılmış olan tüm viyolonselleri tek tek üstüne seslendirerek kaydettim. Deha bestecimiz Onur Türkmen'in mikrotonal yazdığı “Lydian, Dorian, Aeolian, Phyrigian” modlarını haritalandırarak viyolonsel sesleriyle yansıttık. Anadolu medeniyetlerine uhrevi bir yolculuk diyebilirim.
 
Albümleri daha çok Hezarfen Ensemble ile kaydettik. En son kaydettiğimiz albüm usta caz müzisyenlerin kendi bestelerinden oluşan Töz II albümüydü. Türk bestecilerimizin eserlerini Berlin Maerz Müzik Festivali'nde seslendirdiğimiz konserimiz Of Light and Shadow albüm olarak yayımlandı. Michael Ellison çağdaş operası Say I Am You ve Şevket Akıncı'nın eserlerin oluşan Escher Chronicles albümünde yer aldım. Ayrıca Klasik Keyifler Sei Soloalbüm projesinde yer alarak Senay Uğurlu ve Can Kazaz'ın solo viyolonsel eserlerini kaydettim. Burçe Karaca'nın Anadolu'dan Miras albümünde yer aldım. Contemparlando grubumuz ile Özkan Umutcan Bapbacı'nın yaylı dörtlü eseri Triptych eserini yayımladık. 
 
Bizi önümüzdeki yıllarda hangi albüm projeleri bekliyor? 
Yeni eser siparişlerim var. Çok sevilen bir bestecimizden viyolonsel konçertosu geliyor. Kaydetmek istiyoruz. Tekli sırasında H.Dutilleux ve H.Lachenmann'ın solo viyolonsel eserleri var. Her çellistin mutlaka kaydetmesi gereken Bach süitler var elbette. Onun dışında ağırlıklı olarak Türk bestecilerin oda müziği eserlerine ağırlık vereceğim. 
 
Albüm olarak yayımlamayı planladığınız konser kayıtlarınız var mı? 
Canlı performanslar çoğu zaman daha güzel olabiliyor, ancak her zaman ses mühendisleri her konserde olamıyor. Arşivden seçtiklerimizi ve beğendiklerimizi şimdilik yayımladık.

BENZER HABERLER


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20