15.07.2024
“Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nı ilk kez yönettiğimde, birinci sınıf tekniğinin yanı sıra sesinin son derece yumuşak ve yorumlanabilir potansiyelini fark ettim; bu özellikleriyle Alman romantizmi literatürüyle kusursuz bir biçimde eşleşebileceğini o an anladım.”
- Thomas Rösner
Sizinle iki farklı orkestrada çalışmış, albümünüzde bulunmuş bir müzisyen olarak sormak isterim; müziğin içerisinde ifade etmek istenilen notaların, sözsüz kelimelerin hayata geçmesi için nasıl bir hazırlık döneminden geçiyorsunuz? Özellikle Alman müziğinin başarısı üzerinden anlatabilir misiniz?
Müziği yönetirken, mümkün olduğu kadar müziğin arka planında kalmaya çalışıyorum. Siz de çok iyi bilirsiniz ki esasında müzik yapmak notalar ve ritimler oynamaktan çok daha fazlası…
Öncelikle bestecinin müziğiyle ne ifade etmek istediğini anlamalı, besteciyi tarihsel ve biyografik bağlamda yeterince ve doğru okumalıyız. Bir besteci ve o bestecinin müziği hakkında ne kadar çok şey bilirsek, gerek orkestra provalarının sınırlı süresinde gerekse daha sonra sergilenecek olan performansta kelimeler ve jestler ile bestecinin müziğini daha iyi ifade şansı o kadar doğru oluyor.
Borusan Filarmoni Orkestrası ile kaydettiğiniz albüm Avrupa’nın prestijli radyolarında ve dijital platformlarda dinleyicilerle buluşmaya devam ediyor. Albümle ilgili geri dönüşler ve kritikler varsa paylaşabilir misiniz?
Richard başlıklı albüme Avrupa medyası büyük bir ilgi gösterdi. Daniel Behle bu CD yayımlandığı esnada prestijli ödüllerden biri olan “Deutsche Schallplattenpreis”a layık görüldü ve ayrıca bir CD’de Alman Romantik müziği çalan bir Türk orkestrasının bulunması da hiç alışılmadık bir durumdu. Münchner Merkur, Opera Magazine, Rondo Magazin, Pizzicato gibi yayınların eleştirmenleri de kayıt için oldukça heyecanlandı. Albüm BR-Classic Radio tarafından “Haftanın Albümü” seçildi. BBC, Avusturya Klasik Radyo veya RBB Berlin albüm hakkında güzel tanıtımlar yaptı. Önümüzdeki günlerde daha fazla olumlu yorum gelmeye devam edecektir. Ben gerçekten çok mutluyum! Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nın Richard ile gelen bu başarısı beni hiç şaşırtmadı.
Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası dışında Türkiye’de yerleşik devlet senfonileri ile konserler verdiniz. Genel olarak Türkiye’de çalıştığınız müzisyenlerin özellikleri hakkında ne düşünüyorsunuz?
Her şeyden önce Türk müzisyenlerin dostluğunu, açık ruhunu ve Türk orkestralarındaki sanatçıların sıcak kalpli tepkisiniçok seviyorum. Türk orkestraları dünyadaki diğer büyük orkestraların hem teknik hem de müzikal standartlarına sahip ve orkestralarda yer alan sanatçılar ise dünya standartlarında!
Thomas Rösner (Fotoğraf, Marco Sommer)
Çağdaş Türk bestecilerimizi takip etme veya tanışma fırsatınız oldu mu?
Tamamen dürüst olmam gerekirse: Fazıl Say’ın bazı bestelerini biliyorum ve onları bir gün yönetmeyi umuyorum, fakatSay dışında başka çağdaş Türk müziği bilmiyorum.
Dünyanın birçok ülkesinde başarılı konserler yönettiniz. Sizi en çok etkileyen salon ve orkestra hangisi oldu?
“Bir” favori orkestram olmadığı için bu çok zor bir soru… Hem konser hem de opera alanında en prestijli orkestralardan bazılarını yönetme şansına sahip oldum, ancak klasik müzikte çok daha genç bir geleneğe sahip ülkelerde, örneğin Asya'da, orkestra sanatçılarının artan seviyesinden de aynı derecede etkilendim. Öğrenci olduğum yıllar piyanist olarak dakonserler verdiğim Viyana’daki Musikverein’in benim için benzersiz olduğunu söyleyebilirim. Gelecek sezon Musikverein’de orkestram Beethoven Philarmonie konserler yapacağım. Dünyada birçok mükemmel modern konser salonu var, özellikle Luzern ve Birmingham’ı ise çok severim.
Thomas Rösner (Fotoğraf, Marco Sommer)
Genç şefleri destekleyerek provalarınızda şans verdiğinizi gözlemlemiştim. Gelecek kuşak orkestra şeflerine tavsiyeleriniz neler?
En önemlisi modaya ayak uydurmamaları… Sadece oldukları gibi, kendileri gibi olsunlar!
Bestecilere ve eserlerine saygı duyarak onlardan iyi şekilde yararlanmalarını tavsiye ederim.
İnsanların tutkuları, yaşamları ve ıstıraplarıyla ilgilenmeleri… Bu bize her şeyi öğretiyor!
Müzik dışında günlük yaşamınız nasıl, nelere ilgi duyarsınız?
Oldukça normal, sanırım… Doğayı, seyahat etmeyi, diğer kültürleri, yabancı dilleri, yüzmeyi, hatta şnorkelle yüzmeyi, yogayı ve iyi şarapları keşfetmeyi seviyorum.
Şef Thomas Rösner yönetimindeki Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nın tenor Daniel Behle’ye eşlik ettiği, Richard Strauss ve Richard Wagner’in yapıtlarının seslendirdiği Richard adlı CD kaydı Prospero Classical etiketiyle yayımlandı.
Dramatik duyarlılığı pekiştiren müzik diliyle yüzyıl dönümünün lied ustalarından Richard Strauss’un ‘Cäcilie’, ‘Ruhe, meine Seele!’, ‘Ständchen’, ‘Heimliche Aufforderung’, ‘Befreit’, ‘Morgen’ isimli liedleri ile Intermezzo operasından 2Numaralı Senfonik Interlüd yapıtı albümün bir bölümünü oluşturuyor. Seçkinin bir diğer kısımda ise müzikseverler, Alman opera geleneğinin 19. yüzyıldaki önemli temsilcilerinden Richard Wagner’in Lohengrin, Nürnbergli Usta Şarkıcılar ve Tannhäuser operalarından aryalarla çevrili bir müzik yolculuğuna davet ediliyor.