
10.04.2025

Başarılı genç kemancılarımızdan Elif Ece Cansever ve bol ödüllü genç Polonyalı piyanist Łukasz Krupiński’nin Champs Hill Records etiketiyle Şubat 2025’te yayımlanan, her parçanın bu besteciler için kişisel mücadele ve yenilenmeyle şekillenen dönüştürücü bir anını yansıttığı Beethoven & Brahms adlı albüme dair merak ettiğimiz soruları Elif Ece Cansever yanıtladı.
Ludwig van Beethoven’ın Kreutzer Sonatı yazıldığı dönemde yenilikçi bir eser olarak görülüyordu. Sizce bu sonat günümüz dinleyicisi için de hâlâ sınırları zorluyor mu?
Bence Beethoven’ın Kreutzer Sonatı, keman ve piyano repertuvarındaki en dikkat çekici ve sınırları zorlayan eserlerden biri. Beethoven’ın döneminden bu yana birçok eser bestelenmiş olsa da Kreutzer Sonatı hâlâ olağanüstü bir yapıya sahip, zıtlıkları ve ortaya koyduğu gücüyle etkileyiciliğini koruyor.
Bu sonatı ilk kez dinlediğimde, Beethoven’ın yaşadığı zorlukların ve duygusal mücadelesinin karakter değişimlerine yansıdığını hissetmek beni gerçekten derinden etkiledi. Bu duyguları dinleyiciye aktarmak için büyük bir heyecan duydum.
Yazar Lev Tolstoy'un esinlendiği Kreutzer Sonatı novellası evlilik, kıskançlık ve tutku gibi temaları işler. Sizin için Kreutzer Sonatı ne ifade ediyor?
Kreutzer Sonatı’nın Beethoven’ın müziğe olan tutkusunu ve tüm zorluklara rağmen yaratıcılığını sürdürme azmini yansıttığına inanıyorum. Bu sonat, yoğun enerjisiyle derin bir öfke hissini ifade eder ve Beethoven’ın işitme duyusunu kaybetmenin getirdiği umutsuzluk içinde Heiligenstadt Vasiyeti’ni yazdığı dönemi yansıtır. Aynı zamanda, iki enstrüman arasında paylaşılan naif melodiler dinleyiciye umut dolu anlar yaşatır ve bu da Beethoven’ın müziğe olan sevgisinin en karanlık zamanlarda bile hiç azalmadığını gösterir.
Beethoven ve Brahms’ın bu sonatlarında hem teknik hem de anlatım açısından sizi en çok zorlayan veya etkileyen unsurlar nelerdi?
Beethoven ve Brahms’ın bu sonatları, sadece teknik açıdan değil, müzikal açıdan da oldukça derin ve zorlu eserler. Sahnede, görselliğin de katkısıyla oluşan doğal heyecanı, böyle bir stüdyo ortamında sürekli zirvede tutmak zorlayıcı bir deneyim oldu. Bu nedenle kayıt ortamında tüm farklılıklar ve renkler bu ruhu koruyabilmek için düşünülenden çok daha fazla ön plana çıkarılmalı.

Elif Ece Cansever ©️ LGT Young Soloist
Bu eserleri daha önce piyanist Łukasz Krupiński ile hangi konser salonlarında seslendirdiniz? Konser deneyimi ile stüdyo kaydı arasındaki farklılıkları nasıl deneyimlediniz?
Bu eserleri Łukasz Krupiński ile St. Pancras Kilisesi ve Royal College of Music Resital Salonu’nda, ayrıca oda orkestrası aranjmanlarını LGT Young Soloists ile Tonhalle Zurich ve Heidelberg Frühling Festivali gibi dünyaca ünlü sahnelerde seslendirdim.
Bence konser salonunda performans sergilemek ile stüdyo kaydı yapmak tamamen farklı deneyimler. Canlı bir konserde dinleyicilerin enerjisi, salonun atmosferi ve performansın doğallığı eserin ruhunu doğrudan etkiliyor. Ancak stüdyo kaydında, mikrofonlarla çevrili bir ortamda yalnız kalıyor ve mükemmele ulaşmak için çok daha fazla odaklanıyorsunuz. Bu yüzden stüdyo kayıtlarının da canlı performanslar kadar değerli ve öğretici bir deneyim olduğuna inanıyorum.
Champs Hill Records’un özellikle genç ve yenilikçi sanatçılara destek veren bir vizyonu var. Sizce klasik müzik dünyasında bu tür bağımsız şirketlerin önemi nedir?
Genç sanatçılara kariyerlerinin erken dönemlerinde destek olmanın son derece önemli olduğuna inanıyorum. Biz genç müzisyenler için böyle fırsatlar bulmak gerçekten zor olabiliyor.
Tüm kayıt süresince Champs Hill Records bana inanılmaz bir fırsat sundu ve onların desteğine sahip olduğum için kendimi çok şanslı hissediyorum.

Łukasz Krupiński ©️ Bruno Fidrych
Elif Ece Cansever: Beethoven & Brahms
Elif Ece Cansever, keman
Łukasz Krupiński, piyano
Beethoven: Keman Sonatı No. 9, La Major, Op. 47, Kreutzer
I. Adagio sostenuto - Presto
II. Andanta con variazioni
III. Finale (Presto)
Brahms: Keman Sonatı No. 3, Re minor, Op. 108
I. Allegro
II. Adagio
III. Un poco preso e con sentimento
IV. Presto Agitato
Champs Hill Records
CHRCD173