HABER

AGSO'dan Artun, İnal ve Mahler seslendirmesi...

15.04.2013


Paylaş:

SCAMV'nın 40. ve Ankara Müzik Festivali'nin 30. yılı dolayısıyla düzenlenen beste yarışmasında ikinci ve üçüncü gelen yapıtlar şef Orhun Orhon yönetimindeki Ankara Gençlik Senfoni Orkestrası'nca 13 Nisan akşamı seslendirildi. Toplam 40 bin lira ödüllü yarışmada, Prof. İlhan Usmanbaş başkanlığında jüri oybirliğiyle  birinciliğe değer bir 'mücevher' bulamamıştı. Nedense bazı genç besteciler, müzdarip oldukları 'güvensizlik' nedeniyle yarışmadan uzak durduklarını sosyal medyada ihsas ettiler! Hasan Tura ve Artun Hoinic gibi yetenekli iki genç bestecinin  babaları jüride olduğu için 'etik' açıdan, Mahir Cetiz, Yiğit Kolat gibi Amerika'da yoğun programlı çalışmaları olan bazı bestecilerimizin de bu nedenle  katılmadıklarını biliyorum.


Yarışmada ikinciliği kazanan, Bilkent ve Berklee mezunu, vurma çalgı ve kompozisyon eğitimli Utar Artun'un (d.1987)   'Paradoks' adlı bestesi, adından da anlaşılacağı üzere felsefi bir sorunsaldan yola çıkmıştı. Paradoks'un karakterini temsil eden bir leitmotif (simgesel ezgi) ile başlayan parçada, bu leitmotifin  değişik çalgılarla  tekrarlandığını ve değişik tekniklerle hep kendini anımsattığını gördük. Eserde, arp, piyano ve keman  soloları vardı ve vurma çalgılar dikkat çekici biçimde kullanılmıştı. Paradoks kavramı arp soloyla birbirine bağlanan iki bölümün içerdiği karşıtlıklarla duyumsatılıyordu. Üçüncülüğe layık görülen fagotçu Eray İnal'ın (d.1986) 'Anadolu Rapsodisi' adlı bestesi ise, Türklerin Anadolu'ya göçünü, savaş, zafer, kutlama, aşk ve düğün temalarını anlatımcı bir söylemle ele alın bir yapıttı. Klarnet soloları dikkati çekti. Türk çalgısı olarak da parmak zili ve darbuka, adeta Erkin Köçekçe'ye uzaktan selam gönderircesine kullanılmıştı. Fuayede görüştüğümüz dinleyici dostların neredeyse tümü, kulaklarına hoş gelen Rapsodi'yi daha çok beğenmişlerdi! Kompozisyon eğitimliler ise eseri Paradoks'a göre zayıf bulmuşlardı. Ödüller seslendirme sonunda sahnede, Amerika'dan gelemeyen Utar Artun'un babasıyla, Adana'dan gelen Eray İnal'a SCAMV Başkanı Mehmet Başman tarafından sunuldu. Genç bestecilerimizi ve ilk seslendirmeleri başarıyla gerçekleştiren genç icracılarımızı kutluyorum. Başkemancı Ebru Yerlikaya ve birinci çelloda İrem İlayda Canduran, klarinette Ömer Berk Taraklı, koranglede İrem Fidan, fagotta Bufe Muratal, trombonda Kumsal Germen, flütte Cem Önertürk, arkadaşlarıyla birlikte yoğun çalışmanın olumlu sonucunu ve alkışları hakettiler. 
Konserde beste yarışması ikinci ve üçüncülerinin parçalarından başka, festival havası yaşatmak amacıyla Bakır Yedili bilinen parçaların düzenlemelerini seslendirdi. Birinci kornoyu çalan Ezgi Gizem Kıdır, temiz tonu ve bütünlüğüyle dikkati çekti. Ama korno denilince esas alkışı hak eden, konserin tümünde ve özellikle Mahler'in Ölü Çocuklara Şarkılar'ındaki tınısıyla, CSO'de genellikle üçüncü rahlede oturtulan, solo korno Utku Ünal'dı. Kıdeme değil, etkinliğe, kaliteye bakmak gerektiğini bir kez daha gösterdi.  

Konserin ikinci yarısında, dinleyici ağır ve hüzünlü bir yapıtla bas Erdem Baydar'la (d.1975) buluştu. Mahler'in, arkadaşı şair Friedrich Rückert'in kaybettiği çocukları üstüne yazdığı şiirlerini bestelediği, beş senfonik şarkıdan oluşan 'Kindertotenlieder'de, orkestra ve Baydar başarılıydı. Baydar, ODTÜ Metalurji Mühendisliği'nde öğrenciyken başlattığı şan eğitimini en üst düzeyde tamamlayıp, özellikle Almanya'da uzun yıllar çeşitli operalarda kendini kanıtlamış bir sanatçı. Artık Ankara'nın kazancı sayılır, çünkü önümüzdeki sezon hem Ankara Operası'nda söyleyecek hem de Ankara Üniversitesi Devlet 
Konservatuarı'nda ders verecek. 

Şefik Kahramankaptan

YORUMLAR


Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20