05.07.2013
7. Türkiye Klasik Gitar Buluşması, 4 Temmuz gecesi şef Işın Metin yönetimindeki Bilkent Senfoni Orkestrası eşliğinde, ünlü Yunan gitarist Costas Cotsiolis ile yıldızları hızla parlamakta olan genç Türk gitaristler Bahar Türker (d.1994) ve Celil Refik Kaya'nın (d.1991) solist olarak üç önemli konçertoyu seslendirdikleri parlak bir konserle başladı.
Bilkent MSSF Dekan Yardımcısı ve Gitar Bölümü Başkanı Doç. Kağan Korad'ın çabalarıyla, bu yıl yedincisi düzenlenen ve iki yıldır Bilkent Üniversitesi'nin evsahipliğinde yapılan buluşmaya, her yıl yurtdışından önemli bir gitarist-eğitmen konuk olarak çağrılıyor. Bu yılki konuk Naxos (Volos) Uluslararası Gitar Festivali'nin direktörü olan ve ilk seslendirmesini yaptığı eserler arasında Yalçın Tura'nın gitar konçertosu da bulunan Costas Cotsiolis'di. Gitar müziğine katkılarıyla ünlü Kübalı besteci Leo Brouwer'in (d.1939) iki konçertosunu dinleyiciye tanıtan sempatik gitarist, konser sonunda şef Işın Metin'in boynuna sarılarak özenli eşlik için teşekkür etti.
Cotsiolis önce bestecinin 3 numaralı "Elegiaco/Hüzünlü" başlıklı konçertosunu seslendirdi. Bestecinin ikinci bölümdeki lirizminin ardından son bölümde timpani, marimba ve trampetle Küba renkleri ve dinamizmini yansıtması, timpanist Aydın Mecid ile marimbada Ali Can Öztan'ın da solistik özelliklerini sergilemelerini sağladı.
Bestecinin Costas Cotsiolis ve John Williams tarafından Atina Festivali için sipariş ettiği 'İkili' konçertosunda, bu kez Cotsiolis'in yanında, master çalışmalarını Amerika'da tamamlayıp doktoraya başlamaya hazırlanan, iki önemli yarışma kazanmış Refik Celal Kaya oturuyordu.
Leo Brouwer'in konçertolarında dikkati çeken özellik, orkestraya uzun pasajlarla ve hayli yoğun yer vermesi, yer yer gitarı orkestranın içinde bir öge olarak düşünmesi. Buna karşın, gitar veya gitarların solo bölümleri virtüozite istiyor. Merakımız, hayli dinlediğimiz Yunan gitaristten ziyade Refik Celil Kaya'nın ikili konçertoda göstereceği performansa yönelikti. Cotsiolis, eserdeki birinci gitarı genç meslekdaşına bırakmıştı. Bu soğukkanlı genç gitarist, çalgısıyla ne denli bütünleştiğini, teknik ve müzikal anlamda ne denli geliştiğini sergiledi.
Tüm zamanların en iyi gitar konçertosu olarak bilinen Joaquin Rodrigo'nun (1901-1999) 'Aranjuez'i, iki Brouwer konçertosunun arasında seslendirildi. İki leziz ekmeğin arasına yerleştirilmiş, çok daha leziz bir peynir gibi...
Konçertoyu, Kağan Korad'ın yetiştirdiği, Bilkent'te liseyi tamamladıktan sonra geçtiğimiz yıl Almanya'ya giderek lisans eğitimine Koblenz Gitar Akademisi'nde Goran Krivokapic ile devam etmekte olan Bahar Türker seslendirdi. Ustalar, duayenler alınmasın ama bugüne kadar Türk gitaristlerden dinlediğim en temiz, en duygulu Aranjuez yorumuydu.
Dönelim 2008'e... 'Bilkent'in Büyüyüp de Küçülmüş Çocuk Solistleri' başlıklı yazımda Bahar Türker'le ilgili satırlar şöyleydi: 'BSO, şef Işın Metin'in yönetiminde Müzik Hazırlık İlköğretim Okulu'nun başarılı öğrencilerini, bu yıl da 23 Nisan'da kamuya sundu. Bu yıl ilk kez bir gitarist de yer aldı programda... Kağan Korad'ın öğrencisi 14 yaşındaki Bahar Türker, Vivaldi'nin gitar konçertosunda başlangıçtaki heyecanını çabuk yenerek nice olgun soliste taş çıkartacak başarılı bir seslendirme gerçekleştirdi.'
Geçen yılki buluşma sırasında Cumhuriyet'te 'Gitarda Kadınların Ayak Sesleri' başlıklı yazımda ise şöyle demiştim: 'Daha çocuk yaşındayken yeteneğini dinletilerdeki etkinlikleri, yurtdışı yarışma ve atölyelerde başarısı ile gösteren Bahar Türker, 'yarı Türk' saydığımız Carlo Domeniconi'nin 'Bir Anadolu Teması Üzerine Çeşitlemeler'ini müthiş duygulu bir yorumla seslendirerek, 6. buluşmanın kapanışına 'artistik' bir imza attı. Kişiliği oturup istikrar kazandıkça daha büyük başarılara imza atmaya aday bir gitarist...'
Bu yıl da 'artistik imza'yı Aranjuez'le 7. Buluşma'nın açılışına atmış oldu Bahar Türker... 'Bravo' sesleri ayyuka çıktı, alkış, kıyamet... Bahar biraz içine kapanık, utangaç bir kızdır. Şef Işın Metin, bellekten çalacağı için Bahar'ın gereksinim duymayacağı nota sehpasını önünden kaldırarak onu rahatlattı, eserin sonunda ise yoğun alkışa karşılık 'bis' yapmaya yolladı. Bahar, Carlo Domeniconi'nin 'Bir Anadolu Teması Üzerine Çeşitlemeler'inden temayı da, gene tertemiz ve duygulu bir yorumla seslendirip sahneden kaçıverdi...
Konsere ilgilin büyük olduğunu, parter, balkon ve üst balkonun lebalep dolu olduğunu kaydetmeliyim. 7. Buluşma süresince düzenlenecek etkinliklere de Türkiye'nin değişik kentlerinden gelen çok sayıda gitarist katılacak. Her akşam bir konser var. 7 Temmuz Pazar akşamı kapanışta 'Eski Tüfekler'in verecekleri konser şimdiden konuşuluyor.
Şefik Kahramankaptan