HABER

Alexander Markov: Kod adı Necati...

11.10.2013


Paylaş:

Sakın başlıkta 'kod adı' deyimini görüp de polisiye bir yazı yazdığımı sanmayın. Sadece dünyanın en iyi Paganini yorumcularının başında gelen Alexander Markov'un (d.1963, Moskova) bazı özelliklerini bilmenizi istedim. Markov gerek teknik üstünlüğü, gerekse eserlerin özüne inen duygusal yorumu ve dolgun tonları, sağlam entonasyonuyla önde gelen keman solistleri arasına girme başarısı göstermiş bir isim.  


Babası Albert Markov, Ulvi Cemal Erkin'in Keman Konçertosu'nu Rusya'da ilk seslendiren ve kayda alan bir müzisyen. Yıllardır Türkiye'deki orkestraların davetlerini memnuniyetle kabul edip gelen, üstelik devlet orkestralarının koşullarını bildiği için uluslararası piyasada uyguladığı kaşe ücretinin hayli altına inen Markov, yoğun alkışlar karşısında dinleyiciye 'Çok teşekkür ederim. Sağolun' diye seslenecek kadar Türkçe çaba gösteren bir kemancı. Markov Türkçeyi gide-gele hayli ilerletiyor. Yaklaşık beş yıl kadar önce Bursa'da 'Bir Türk ismin de olsun' diyerek 'Necati' adını vermişler. Bu adı benimsediği anlaşılan Markov, şimdi Necati diye seslenince dönüp bakıyor.  

Markov, 10 Ekim akşamı CSO'nun konuğuydu ve Paganini'nin 1. Keman Konçertosunu Polonyalı şef Wojciech Rodek yönetimindeki orkestra eşliğinde seslendirdi. Üzerinde Paganini döneminin modasını yansıtan kadife uzun bir ceket, içinde yakası kolu fırfırlı bir gömlek vardı. Yüksek bir konsantrasyonla, piyanissimolarda büyük duyarlılık göstererek tek kelimeyle hârika bir yorum çıkardı. Salonun ısrarlı alkışları karşısında, inanılmaz güzellikte bir Bach süit icrasıyla hem dinleyiciyi mutlu etti, sanırım kendisi de gördüğü ilgiden mutluluk duyarak Ankara'dan ayrıldı.  

Deri giysiler içinde 'Rock konçerto' konserleri de yapan Markov'dan yıllar önce bir ricada bulunmuştum. Babasının seslendirdiği Erkin Konçerto'yu da repertuvarına alarak dünya sahnelerinde seslendirmeliydi. Ne yazık ki bu dileğim uzun zaman geçmesine karşın, yaşama geçebilmiş değil. Sanırım Markov, Çaykovski, Paganini, Haçaturyan ve öteki konçertolardan kafasını pek kaldıramıyor. Paganini'nin 24 kaprisini en iyi çalan kemancı unvanının verdiği güven ve aldığı çok sayıda konser daveti nedeniyle yeni eserlere vakti pek kalmıyor!  

Şef Rodek'le (d.1977, Brzeg) ilgili izlenimlerime gelince, kendisinin biyografisi 'akademik bir şeflik eğitimi' gördüğünü ve kariyerinde ilerleme çabası içinde bulunduğunu gösteriyor. Geçen yıl bir kez gelmişti. Taduesz Strugala'nın öğrencisi Marek Pijarovski'nin rahle-i tedrisinden geçmiş, hatta ünlü şefin damadı olduğu söyleniyor. Fotoğrafındaki aşırı ciddi duruşa karşın, kendisi orkestraya ve izleyiciye karşı aşırı sempatik, gülücüklü bir yaklaşım sergiliyor, hatta yer yer 'komik' görünüyor. Orkestranın bir bölümü de bu komikliklere tebessüm ve karşı gülücüklerle yanıt veriyor. Rossini'nin Hırsız Saksağan Uvertürü ile Paganini eşlik gayet iyi çıktı. Ancak Şostakoviç'in Festival Uvertürü için aynı tanıyı koymak mümkün değil. Bestecinin The Bolt (Cıvata) başlıklı bale süiti de gereğinden fazla forte çalındı. Ama Rodek'in Türkiye'deki orkesralarda Polonya varlığının sürdürümcülüğünü yapacağını söylemek mümkün. Bu sezon CSO ile iki haftası daha var.

Şefik Kahramankaptan // Yansımalar // 11 Ekim 2013

YORUMLAR


Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1 Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20