HABER

İki fagotçudan dinleyiciye yılbaşı armağanı...

28.12.2013


Paylaş:

Oldum olası fagotun 'nezleli' diye tabir ettiğim, bazen karanlık ve koyu, bazen şakacı sesini severim. İngiliz ozan Sacheverell Sitwell'in fagotun derin ve koyu tonunu ''konuşan bir deniz tanrısının sesi''ne benzetmesine katılmasam da, bu çalgının sesine bazen göksel anlamlar yüklenebileceğini düşündüren eserlerle  karşılaşmak mümkündür. Senfonilerin içinde yer alan duygulu fagot soloları, şerzoların şakacı ve alaycı havasını güçlendiren katkıları, çelloları büyüten birliktelikleriyle büyük orkestraların bu tahta üflemeli vazgeçilmez çalgısını solo veya düo olarak dinleme fırsatı öyle kolayca yakalanmaz.  


27 Aralık akşamı Bilkent Salonu'nda böyle bir fırsat ayağımıza geliverdi. BSO'nun kadrolu fagot sanatçısı ve MSSF'nin fagot öğretmeni Ezgi Tandoğan ile Noel tatilini Ankara'da geçiren Saarbrücken Radyo Senfoni Orkestrası solo fagotçusu Zeynep Köylüoğlu'nun hazırladıkları sevimli programı dinledik. Her ikisi de İzmir'de Tolga Alpay'ın öğrencisi olarak lisans eğitimlerini yapıp, sonra Almanya'da yüksek lisansa gitmiş, 1986 doğumlu pırıl pırıl iki genç fagotçu.

İki fagot için yazılmış eser sayısı az olduğu için, programlarının büyük kısmını uyarlamalardan oluşturmuşlardı. Ton yakınlığı sayesinde, Fransız besteci Jean-Baptiste Barrière'nin (1707-1747) iki viyolonsel için yazdığı sol majör sonat, iki fagota yakışmıştı. Mozart Sihirli Flüt operasından Papageno'nun Aryası, Don Giovanni'den Şampanya Aryası, Türk Marşı, Rossini Sevil berberi'nden üç arya, Schubertt'ten Müzikli An ve Çaykovski'den Barcarolle'de iki fagotçu, kendileri de keyif alarak çaldılar. Ama iki fagotun ne denli uyumlu, çoksesli ve solist olabileceğini Fransız besteci ve şef  Roger Boutry'nin (d.1932) doğrudan iki fagot için yazmış olduğu 'Prelüd, Pastoral ve Tarentelle' başlıklı parçada izledik.

Programdaki 'sürpriz parça'nın ne olduğunu merakla bekledik. Daha ilk ölçülerden 'Katibim Çeşitlemeleri' dedik. Acaba iki fagotçu kendileri mi yapmıştı, yoksa bir besteciye mi yaptırtmışlardı? Ahmet Adnan Saygun'un dörtsesli koro için bestesi çıkmaz mı! Doğrusu iyi düşünülmüş bir buluştu. 2004'te İzmir'de kesişen yollarını bu kez Ankara'da sahnede kesiştirip bize güzel bir yeniyıl armağanı sunan iki genç fagotçuyu kutluyor, 'Bunu saymayız, gene bekleriz' diyorum.

Şefik Kahramankaptan // 27.12.2013 // Yansımalar

YORUMLAR


Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20