25.02.2014

Ülkede propaganda ve dezenformasyon savaşı yaşanırken, insanı birkaç saatliğine de olsa bu ortamdan uzaklaştırıp ruhunu dinlendiren etkinlikler de var. Her birine yetişilemese de, oda müziği alanında özenle hazırlanmış bir programı iyi bir icrayla dinlemek kişiye ilaç gibi geliyor. Geçen sezon kurulup ilk konserini veren Camerata Ankara'nın 24 Şubat akşamı CSO salonundaki etkinliğinde olduğu gibi... Türkiye Filarmoni Derneği, geçen yıl düzenlediği Pazartesi Konserleri'ni sezonun ikinci yarısında başlattı. Camerata Ankara ilk konuktu. Çalınacak yapıta göre solocu ve üye sayısını ayarlayan topluluğun iki önderi var. İlki, herkesin hayranlıkla izlediği ak saçlı kemancı ve pedagog İldiko Suzanna Moog (d.1944), diğeri de CSO'nun çalışkan çellisti, oda müziği tutkunu Onur Şenler. İldika Moog, müzik eğitimini doğduğu ülke Macaristan'da aldıktan sonra Almanya'da ünlü Tibor Varga'nın öğrencisi olarak uzmanlaşıp ödüller kazanan, önde gelen orkestralarda başkemancılık yapan, 'Bell'Arte Yaylı Çalgılar Dörtlüsü'nü kuran, SamsunDOB'da başkemancı olarak çalışarak genç orkestranın gelişimine büyük katkı sağlayan, 19 Mayıs Üniversitesi'nde de konnservatuvarda profesörlük yapmış bir sanatçı. Şimdi ise Ankara'da, Hacettepe Devlet Konservatuarı'nda öğretmenlik yapıyor. O kadar çok talep var ki, derslerden başını kaldıramıyor ama buna karşın çalmayı asla ihmal etmeyerek kimi öğretmenlere de dolaylı yoldan ders vermiş oluyor! Geçtiğimiz sezon ilk konserini Britten'ın Fantazi Dörtlüsü ve Mahler 4. Senfoni'nin oda orkestrası uyarlaması ile başarılı bir şekilde gerçekleştiren Camerata Ankara'nın programında ilk yarıda pek fazla çalınıp bilinmeyen iki güzel eser vardı. Macar piyanist, şef ve besteci Erno Dohnanyi'nin (1877-1960) yaylı Üçlü için 1902 yılında yazdığı Do majör SerenatI daha önce canlı olarak dinleyip dinlemediğimi doğrusu anımsayamadım. Viyolacı Feza Gökmen, 'Yıllar önce biz çalmıştık' bilgisini verdi. Eseri İldiko Moog , CSO viyolacılarından Murat Cangal ve Onur Şenler üçlüsü coşkuyla seslendirdi. Ardından ülkemizde bir ilkseslendirme olarak Alman besteci August Klughardt'ın (1847-1902) obua, viyola ve piyano için Op.28 üçlüsü Ulaş Yurtoğlu(obua), Murat Cangal (viyola) ve Gökhan Aybulus (piyano) tarafından renk, tını ve uyum olarak mükemmel seslendirildi. Eseri dinlerken, 'Kimbilir böyle daha önce dinlemediğimiz ne güzel eserler vardır' diye düşünmeden edemedim. İkinci yarıda tanınmış iki eser yer alıyordu. Sergey Rahmaninof'un (1873-1943) 1 No'lu Sol minör Ağıtsal Üçlü'sünü İldiko Moog(keman), Onur Şenler(viyolonsel) ve Gökhan Aybulus(piyano) seslendirdiler. Gökhan Aybulus Çaykovski Konservatuvarı'nda Rus müziğini nasıl içselleştirdiğini buradaki icrasıyla gösterdi. Ardından Ulaş Yurtoğlu (obua), İldiko Moog(keman), Murat Cangal (viyola) ve Onur Şenler'den (çello) W.A. Mozart'ın (1756-1791) Obualı Dörtü'sünü dinledik. Ulaş Yurtoğlu buradaki soloları da, ötekilerde olduğu gibi son derece temiz, iyi bir tını elde ederek seslendirdi ve her zaman hazır bir profesyonel olduğunu gösterdi. Umarım Camerata Ankara'yı bir kez daha dinleyebilmek için 2015'i beklemek zorunda kalmayız. Şefik Kahramankaptan // Yansımalar // 25.02.2014