18.03.2014
Kadınlardan kurulu bir yaylı çalgılar dörtlüsü, kendilerine isim olarak neden bir Macar adı seçer? Hele bu adla Macaristan'da da bir dörtlü varken... Bu bir vefa öyküsü... Dörtlüden üçünü Eskişehir'de müziğe başlatan Macar çift, 1995'te trafik kazasında ölünce, öğretmenlerinin anısını yaşatmak istemişler. Bunu da doğrusu iyi müzikle, kaliteli icrayla yapıyorlar. Bu dörtlü Gülen Ege Serter ile Şeniz Aybulus (keman), Elena Nayman-Ünaldı (viyola), Mutlu Varlık Kocaili'den (viyolonsel) kurulu. Eskişehir'deki Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı mezunu üç müzisyenden ikisi Gülen Ege Serter ile Şeniz Aybulus, eğitimlerine Moskova'daki Çaykovski Konservatuvarı'nda devam etmişler. İkisi de konservatuvarda öğretim görevlisi. Gülen Ege Serter 27 yaşında doçentlik ünvanını elde etmiş. Şeniz Aybulus ise sanatta yeterlilik çalışmasını Prof. Cihat Aşkın'la sürdürüyor. Çellist Kocaili de Uludağ Üniversitesi'nde öğretmenliği sürdürürken, sanatta yeterliliğini Doç. Dr. Ozan Tunca ile yapıyor. Bu üçlünün içindeki 'Rus gelin' Elena Nayman, kendisi gibi Çaykovski Konservatuvarı mezunu piyanist Özgür Ünaldı'nın eşi. Nemeth Quartet, 17 Mart akşamı CSO Salonu'nda Türkiye Filarmoni Derneği konserleri çerçevesinde sahneye çıktı. Norveçli besteci Edvard Grieg'in 1 Numaralı Op. 27 yaylı çalgılar dörtlüsünü seslendirdiler. Doğrusu, uyumları, düzgün tonları, enerjileri ve birliktelikleriyle, üst düzey bir topluluk görünümündeydiler. Konserin ikinci yarısında aralarına, bol ödüllü klasik gitarcı Alp Ozan Bursalıoğlu'nu da alarak , Luigi Boccherini'ni o güzelim fandangosunu içeren 4 numaralı Gitarlı Beşli'sini seslendirdiler. Dörtlü de, gitarist de ayrı ayrı iyiydi. Ayrı ayrı diye vurgulamamın nedeni, bence gitar için ses yükseltme düzeneğinin yanlış konuçlandırılmasından kaynaklanıyordu. Onlar sahnede, iki hoparlör ise dinleyici sıralarının iki başındaydı. Dolayısıyla yaylı dörtlünün sesi sahneden gayet bütüncül gelirken, dinleyici gitarı hayli yükseltilmiş olarak aşağıdaki hoparlörden duyuyordu. Dörtlü sahnedeki yarım ay biçimini biraz daha yumuşatarak gitaristi ortaya alsa ve hoparlör de gitaristin önüne yerleştirilmiş olsaydı, sesi gitar dahil bütüncül olarak algılama imkanımız olacaktı. Gitarlı beşli, 'bis' olarak da Astor Piazzola'nın Libertango'sunu hazırlamıştı. Bu popüler parçayla Ankara konserlerini noktaladılar. Sanat kurumlarımızın tehdit altında tutulmaya çalışıldığı şu günlerde, üç büyük kent dışındaki kentlerdeki konservatuvarlarımızın ne değerli müzisyenler yetiştirdiğini, onların el ve gönül birliğiyle özveri isteyen oda müziğinde nasıl başarılı olduklarını görmek mutluluk vericiydi. Dokuz yaşındaki Nemeth Quartet'e daha uzun ve başarılı sanat yılları diliyorum. Şefik Kahramankaptan // Yansımalar // 17.03.2014