13.06.2013
Çeşitli ülkelerde klasik müzik radyoları için kahvaltı saati programları düzenleyip sunan arkadaşlarım ortak bir ikilemi paylaşıyorlar: Programda ya Carmen'den 'Toreador marşı' gibi yüksek tempolu ve gürültülü bir eserle uyku sersemi dinleyicileri radyo ile konuşur hale getirirsiniz, ya da Barber'ın Adagio'su gibi çok hafif ve yumuşak bir eserle dinleyicilerin tekrar uykuya dalmasına sebep olursunuz. En sonunda Haydn'ın büyük, adı anılmayan senfonilerinden biri ile başarısız 19'uncu yüzyıl Fransız bestecilerden birine ait bir uzun yol klasiğini birbirine ekleyip programı sonlandırırsınız ve sıkıcı bir güne bulanık bir başlangıç yapmış olursunuz. İşte kahvaltı programları için bir çözüm: Modern viyolonselin atası olan, sadece dört yerine altı telli olan viyola da gambanın rezonansı, uzak bağlantıları harekete geçirir. Avusturyalı viyola da gamba virtüözü Jakob David Rattinger'in albümü hem yumuşak bir uyanış, hem de Aydınlanma Dönemi'nin hemen önceki Fransız-Alman sınırının her iki tarafını da keşfedecek zindeliği sunuyor. Üzerinde müthiş derinlikli bir araştırma yaptığı, Tous les matins du monde (Dünyanın Tüm Sabahları) adlı filmde de canlandırılmış olan 17'inci yüzyıl Fransız besteci Marin Marais'i kaydeden Rattinger, bu seçkide Alman müziğinden Telemann, J. S. Bach ve Carl Friedrich Abel'in de parçalarına da yer vererek albümü daha az bilinen Forqueray, d'Hervelois ve Demachy'nin eserleriyle tamamlıyor. Rattinger çok çeşitli vurgular yapıyor, ama viola da gambanın bizi yataktan kaldırıp günü yakalamaya iten, her sesin bize veremeyeceği ve medeniyeti çağrıştıran, zorlayıcı bir tınısı var. Rattinger'in aşılması güç olan betimleyici yorumunu içeren kayıttaki eserler, benzersiz Marais'in sürükleyici Badinage'ı ile sona eriyor.