15.09.2012
Otto Klemperer hayranlarının çok seveceği, üzerine çok tartışılabilecek bir derleme bu. Audite, Klemperer'in RIAS Orkestrası ile 1950 ile 1958 yılları arasında yaptığı konser kayıtlarını toplamış; 5 CD'lik bu seçkide birçok besteci ve eser var. Bunların bazıları da ciddi tartışma konusu olabilecek yorumlar. Zira çoğumuzun bildiği gibi Klemperer'in, özellikle daha sonraki Philharmonia yıllarındaki yorumlarındaki tempo seçimleri, ağırlıkları ile dikkat çeken, oturaklı, dokulara önem veren ve kontrollüydü. Elimizdeki kayıtlar bu açıdan oldukça şaşırtıcı. Öncelikle Mozart'tan başlamak gerekirse, kayıtta yer alan 25, 29 ve 38 numaralı senfoniler çok daha canlı tempolarla alınmış. Aynı yaklaşım bestecinin Don Giovanni uvertüründe ve Serenada Notturna'sında da var. Bu son iki eserde adeta -ama tam değil- 'aperto' bir stil var ki, günümüz Mozart yorumlarının oldukça uzağında. Bu Mozart kayıtlarının çok da sevilesi olduğunu iddia etmek güç olur. Fakat Klemperer hayranlarını bir araya getirip saatlerce tartıştıracak yorumlar … Beethoven yorumlarında ise daha sonraki Klemperer'e ait biraz daha fazla öge var. Bestecinin 3 numaralı Piyano Konçertosu çok özel bir yorum değilse de, Egmont uvertüründe kudretli, içi dolu, derinden gürlemek üzere olan çok çekici bir hali var; Temayı imrenilesi bir sakinlikle çalmaya başlıyor ve heyecanı sona saklıyor. Beethoven'in 2, 3 ve 6 numaralı senfonilerinden en güzel performans, 3. Senfoniye ait. Burada da, tıpkı Egmont'ta olduğu gibi, her cümlenin hakkı verilmiş, görkemli bir cenaze marşı ve fırtınalı bir son bölüm... Son CD ise Mahler'in 4. Senfonisine ve Hindemith'in Nobilissima Visione isimli bale süitine ayrılmış. … Klemperer'in daha sonraki dönemlere ait stüdyo kayıtlarının seviyesinde bir dinleme keyfi vermese de, tarihsel önemi ve farklı yaklaşımıyla oldukça ilginç bir dinleti. Tabii kayıtların teknik olarak sınırlı imkânlarla yapılmış olduğunu da unutmamalı.