09.02.2014
Eskişehir, son on yıl içinde kazandığı 'yeni' görünüm sayesinde iç turizmde önemli çekim merkezlerinden biri haline geldi. Ama benim gibi konser dinlemek için gidenler de var! Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Senfoni Orkestrası'nı 7-8 Şubat konserinde Fransız şef Patrick Soluillot yönetiyordu, konuk solist ise Hollanda merkezli olarak Uluslar arası çalışmalarını sürdüren viyola solistimiz Esra Pehlivanlı'ydı.
Esra Pehlivanlı (d. 1977), geçen yıl Andante/Donizetti Ödülleri'nde 'yılın yaylı çalgılar yorumcusu' seçilen, Alexandra Safonova ile piyano, Marko Kasll'la Duo Mares adlı bir viyola-akordeon ikilisi bulunan, Hollandalı ve Türk bestecilerin özel olarak besteler yapıp adadığı uluslararası, ama ülkesini seven, her köşesinden çağrı bekleyen bir sanatçımız. Patrick Soulliot (d.1964) ise, özellikle Eskişehir ve Bursa'dan sıkça davet alan, bir kez Ankara'da da izlediğimiz 'kalite'ye önem veren, bu yüzden provaları ciddiye alıp konserin en azından kendisi açısından tatmin edici olmasını isteyen bir şef.
EBBSO ise 2002'den bu yana Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen'in sanata verdiği büyük önem sayesinde sürekli gelişen, mevcudu 40'dan 60'a yükselen genç bir orkestra. Geçen yıl Andante/Donizetti Ödülleri'nde 'yılın orkestrası' ödülünü alarak gayretleri taçlandı. Bu konserde aynı ödülü aynı yıl kazanmış bir solist ile orkestra buluşmuş oldu.
Salon herzamanki gibi doluydu. Konserin ilk yarısında önce Fransız izlenimci besteci Claude Deussy'nin (1862-19187 en tanınmış yapıtlarından biri olan 'Pan'ın Öğleden Sonrası İçin Prelüd' seslendirilildi. Başkemancı Nazlı Avcı liderliğindeki yaylıların iyi serimi üzerinde Pan'ı temsil eden flüt sololar ile pikolo başarılıydı. Orkestranın tahta üflemelileri, özellikle obua, klarnet ve İngiliz kornosu genel anlamda kaliteli tınlıyor. Ancak bakırlar üflemelilerde durum aynı değil. Kornolar, bekleneni ne yazık ki veremedi. Durum Debussy'nin sadece Bulutlar ve Bayramlar başlıklı ilk iki bölümü seslendirilen 'Noktürnler'inde de aynıydı. Debusyy yapıtlarında her zaman önemli rolü olan arp çalgısında konuk sanatçı Sibel Efendiev'in kaliteli ve güçlü tınısı dikkati çekti.
Konserin başyapıtı, Fransız besteci Hector Berlioz'un ( 1803-1869) 'Harold İtalya'da' başlıklı viyola ve orkestra için Op.16 Senfoni'siydi. Bestecinin Lord Byron'un 'Çocuk Harold Hac Yolunda' başlıklı şiirinden esinlenerek bestelediği, programlı müziğinde Harold'u viyola temsil eder. Yapıt, Eskişehir'de ilk kez seslendirildi, alışılmış deyimle prömiyer yaptı. Berlioz'un romantik senfoni alanında ustalığını sergilediği yapıtta, solo viyola partilerini Esra Pehlivanlı, sağlam entonasyonu, elde ettiği tonların bal kıvamında kulaklara erişmesi, Hector'un mutluluk, sevinç, korku gibi duygularını iyi betimlemesiyle alkışı hak etti. Şef Patrick Soulliot'un solisti dikkatle kollayarak düzgün girişler sağladığı yapıt sunduğu görkemle dinleyicinin büyük alkışını aldı. Esra Pehlivanlı defalarca sahneye davet edildi ve dinleyiciye 'bis' olarak 'Sevgili Atatürk'ümüzün en sevdiği parçalardan biri' diyerek 'Bülbülüm Altın Kafeste'nin iki kemanın ritmsel eşliğini içeren düzenlemesini sundu. Alkış bu kez tam anlamıyla patladı. Bravo Pehlivanlı'ya, istediği düzeyi elde etmek için çırpınan şef Soulliot'ya ve genç EBBSO'ya…
Şefik Kahramankaptan // Yansımalar // 09.02.2014