CD-DVD

Albrecht Mayer uykuya dalan obua konçertolarını uyandırıyor

05.03.2015


Paylaş:

Lost and Found *****
18. Century Oboe Concertos of Hoffmeister, Lebrun, Fiala, Kozeluh
Albrecht Mayer (oboe), Kammerakademie Potsdam
Deutsche Grammophon


18. yüzyılın ikinci yarısının başlarındayız. Barok Dönem’in son üstatları olarak kabul edilen J.S.Bach (1685-1750) ve Handel (1685-1759) hayata veda etmişlerdir. Bu dönemin süslü tarzı yerini artık yavaş yavaş dengeli, ölçülü ve daha sade bir tarz olan Klasisizm’e bırakmaktadır. İşte bu dönemde fırtına gibi esen Mozart, Haydn ve Beethoven, eserleriyle neredeyse tüm çağdaşlarını gölgede bırakmışlardır. Tarih bu üç büyük isme öylesine odaklanmıştır ki, Klasik Dönem’de eserler yazmış nice besteci yıllarca gözlerden kaçmıştır. En azından obua konçertoları için bunu rahatlıkla söyleyebilirim. Konservatuvarda Klasik Dönem’in obua konçertoları denildiğinde öne çıkan eserler Mozart, Cimarosa ve Haydn’ın obua konçertolarıdır. Özellikle Mozart’ın Obua Konçertosu lisans mezuniyet eseri olarak çalınır.
 
Lost & Found
 
Berlin Filarmoni Orkestrası obua grup şefi Albrecht Mayer, Lost & Found adlı yeni albümüyle Klasik Dönem’in bugüne kadar fazla ön plana çıkmamış konçertolarını su yüzüne çıkartmayı amaçlamış. Albümün ismini de bu yüzden “Kayıptı ve Bulundu” anlamına gelen Lost & Found koymuş. Barok ve Romantik dönemin eserlerini mükemmel biçimde icra eden Mayer bu sefer bizleri Klasik Dönem’e götürüyor. Albüm iTunes Store’dan uygun bir fiyata indirilebilir. İlk eser olarak viyola konçertolarıyla tanınan Franz Anton Hoffmeister’in Do majör Obua Konçertosu’nu icra eden Albrecht Mayer, albümün daha en başında dinleyiciyi heyecanlandırmayı başarıyor. Kammerakademie Potsdam Orkestrası, Klasik Dönem’e oldukça uygun olan bir tarzda eşlik ediyor soliste. Albümde bu eserin ardından, 18. yüzyılın ikinci yarısında “obuanın sihirbazı” olarak tanımlanan ama ne üzücüdür ki  sonradan gölgede kalmış olan Ludwig August Lebrun’un Sol minör İkinci Obua Konçertosu’nu icra eden Mayer, ‘bu besteciyi tanıyın ve bilin’ mesajını veriyor bu seçimiyle bizlere. Gerçekten de kompozisyon yeteneği mükemmel olan bu bestecinin, Klasik Dönem’i en iyi temsil edenlerden biri olduğunu düşünüyorum. Toplam altı obua konçertosu yazan Lebrun, enstrümanına duyduğu aşkı bestelediği eserlerle mükemmel biçimde ifade etmiş.
 
Obua ailesinin tenor üyesi olan koranglenin (İngiliz kornosu) obua ile ilişkisi, tıpkı alto ve tenor saksofonlar arasındaki ilişki gibidir. Dünyaca ünlü obuacılar genellikle korangle de icra ederler. Albrecht Mayer, daha kapalı bir tona sahip olan bu enstrümanın solist çalgı olduğu Jan Joseph Fiala’nın Do majör Korangle Konçertosu’na da yer vermiş albümünde. Korangleyi çok seven Mayer, orkestranın sustuğu ve solistin tek başına kadans yaptığı bölümde, enstrümanı bütün ustalığıyla kullanarak dinleyiciye büyük bir keyif veriyor. Klasik Dönem obuacısı ve bestecisi Fiala’nın akciğer enfeksiyonundan dolayı enstrümanını bırakıp çelloya geçmesi ise trajik bir anekdot olarak akıllarımıza kazınıyor.
 
Lost & Found albümünde son olarak Antonin Kozeluh’un Fa majör Obua Konçertosu’nu yorumlayan Albrecht Mayer’in Klasik Dönem’in ruhunu çok iyi yansıttığını söyleyebilirim çünkü bu dönemin eserlerini süsten uzak, sade biçimde icra etmek gerekir. Kozeluh’un eserinin kadans kısımlarında güzel bir düzenlemeye giden Mayer özellikle obua öğrencilerin önünde çok iyi bir örnek teşkil ediyor.
 
Volkan Işılay

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20