17.05.2015
Mozart ve Romantik Takipçileri
14 Mayıs 2015 Perşembe akşamı İş Sanat Konser Salonu’nda gerçekleşen Renuad Capuçon ve Berlin Oda Orkestrası konseri Mozart’ın “Küçük Bir Gece Müziği” ile açıldı. Konser programı Medelssohn, Schubert ve Çaykovski ile devam ettiyse de kelimenin tam anlamıyla Mozart’a ve Barok döneme bir saygı duruşu niteliğindeydi.
Re minör Keman Konçertosunu Mendelssohn henüz 13 yaşındayken keman ve yaylılar orkestrası için yazar. 100 yılı aşkın bir süre varlığından haberdar olunmayan, dolayısıyla bir Opus numarası bulunmayan konçertoyu Yehudi Menuhin 1951 yılında gün ışığına çıkartmış ve dünya prömiyerini yapmıştır. Açılışındaki keskin Barok aksanları Mozart’ın 21 No.’lu Piyano Konçertosu’nu andıran eserin Corelli ve Vivaldi gibi İtalyan bestecilerin keman konçertolarının etkisindeki kırık akorlarını ve Bach’ı andıran arpejli füglerini Fransız keman virtüozu Renaud Capuçon net, zarif ve ince bir akıcılıkla icra etti. 39 yaşındaki virtüoz, Menuhin’in soylu bir şarkıya benzettiği andante tempodaki ikinci bölüme ruhunu veren o çarpıcı kadansın ve ardından gelen orkestra eşlikli, entonasyonu hayli zorlayıcı pasajların çoğunun hakkından ustalıkla geldi.
Konserin ikinci yarısında Schubert’in Keman ve Yaylı Çagılar için La Majör Rondosu çalındı. Capuçon ve Berlin Oda Orkestrası üyeleri başarılı bir denge ve bütünlükle Schubert’in, bestecinin ölümünden çok sonra, 1897’de Viyana Ulusal Kitaplığı’nda keşfedilen, Viyana ezigleriyle süslü bu Barok kokulu rengârenk rondosunu kusursuz bir akıcılıkla seslendirdi.
Berlin Oda Orkestrası kapanışı Çaykovski Do Majör Yaylı Çalgılar Serenatı ile yaptı. Madame von Meck’in Kamenka’daki çiftliğinde yazılan ve ilk kez 30 Ekim 1881’de St. Petersburg’da seslendirilen eserin özellikle ilk bölümü Mozart’a derin bir hayranlık selamı niteliğindeydi. Berlin Oda Orkestrası, 70 yıllık birikimiyle, bestecinin az sayıda çalgıyla vermeye çalıştığı dramatik tınıyı son derece başarılı bir şekilde yansıttı. Okşayıcı melodisiyle eserin en ünlü bölümü olan valste ise, Orkestra İş Sanat’taki dinleycilere yumuşak ve buğulu bir ruh banyosu yaptırdı. İrkin Aktüze’nin kitabında da belirttiği gibi eser geniş legato çizgisi, çevik bir yay gibi işleyen düzeni, pizzicato ve marcato aksanları ve diğer tekniklerin kullanımı ile yaylı çalgınların renk yoğunluğunu bize her an hissettirdi.
Geçtiğimiz Mart ayı Renaud Capuçon'un kardeşi viyolonsel sanatçısı Gautier Capuçon Albert Long Hall'de piyanist Gülru Ensari ile birlikte "Romantizm Dorukta" başlıklı rüya gibi bir program sunmuştu. Umarız yakın dönemde bu sefer iki kardeşi birlikte bir Beethoven triple konçerto çalarken dinleme şansına erişiriz.
Sanat Deliorman