HABER

Yeni yılın ilk konseri

14.01.2019


Paylaş:

Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası yeni yılın ilk konserinde içerdiği eserler bakımından özel ve de güzel bir programla dinleyicilerin karşısındaydı. Özeldi, çünkü konser salonlarımızda sıklıkla dinlemeye alışmadığımız iki vokal, iki senfonik yapıt seslendirildi.
 

Geçtiğimiz yıldan (2017) beri yardımcı şefliğini üstlendiği CSO ile iyi bir uyum yakaladığı açık olan Cemi’i Can Deliorman yönetimindeki Orkestra ilk olarak Ulvi Cemal Erkin’in Senfonik Bölüm adlı son eserini icra etti. Çok sayıda nefesli çalgı, iki arp, timpani, yaylılar, vurma çalgılar için bestelenmiş, tek bölümlü eser sakin, gizemli, derin; aynı zamanda da renkli. Eserin başından sonuna kadar yer yer duyulan, ksilofonun yerini alan arpin ritmik, ısrarlı, geri dönüşü olmayan zamanı düşündüren vuruşları etkileyici, düşündürücü.
 

Ahmet Adnan Saygun’un sözlerini de kendisinin kaleme aldığı, tamamı on iki parçadan oluşan İnsan Üstüne Deyişler adlı bestesinin (1977) 60 eser sayılı, beş şiirden müteşekkil ilk defterinden dört şiiri (Ağıt, Dönsem, Hasret, Dilek), Ankara Opera ve Balesi solistlerinden mezzo soprano Ferda Yetişer seslendirdi. Soprano ve piyano için bestelenmiş olan şiirlerin besteci tarafından düzenlenen orkestra versiyonunu dramatik ağırlığını başarılı biçimde vererek söyleyen Yetişer’in sesi peslerde hayli koyulaşmakta, böylelikle dramatik vurgu daha da ön plana çıkmaktaydı. Eserin anlatmak istediklerini bilmeden dinlemek olmaz, Saygun’a yakın olanlara kesinlikle salık veririm.


 

Konserin ikinci vokal eseri Gustav Mahler’in Ölü Çocuklar için Şarkılar (Kindertotenlieder) adlı beş şarkı dizisiydi. Mahler yapıtını Alman şair Friederich Rückert’in 428 şiirden oluşan albümünden seçmiş, 1901 yılında üç şiiri bestelemiş, sonra 1904 yılında iki şiir daha besteleyerek Alman lied sanatının en ünlü şarkı dizilerinden birini yaratmıştı. Yapıtı konser akşamı İstanbul Devlet Opera ve Balesi solist sanatçısı Caner Akgün seslendirdi. Bir önceki eser gibi, arka plandaki hikâyesi bilinmese bile, adından kolaylıkla anlaşılabileceği gibi, derin keder yaratan Ölü Çocuklar için Şarkılar'da hüzün, egemen duygu olarak işlenmiş. Bu bakımdan şancının lied tarzına hâkimiyetinin ötesinde, dramatik söyleyişe uygun biçimde, notalar aracılığıyla yansıtılan sözlerin anlamlarını, nüanslarını yerinde vurgulayarak söylemesinin önemi açık. Bariton Caner Akgün bunun önemine vakıf, gür sesine karşın, onu kontrol altında tutarak, bağırmaksızın, sesini gerektiği yerde ve ölçüde hafifleterek, vurgularını oldukça yerinde yaparak, monotonluğa kaçmadan, güzel yorumladı. Şef Deliorman yönetimindeki orkestra da obua, korno, fagot, flütlerin esnekliğiyle; yaylıların, özellikle viyolonsel grubundan gelen tını netliğiyle, dikkat çektiler.


Son olarak Rahmaninof’un 1909 yılında İsviçreli ressam Böcklin’in aynı adlı tablosundan esinlenerek bestelediği, oldukça karanlık, lirik ve de romantik bir eseri olan Ölüler Adası senfonik şiiri çok başarılı biçimde seslendirildi. Şef ve Orkestra bestecinin özellikle yaratmak istediği trajik, güçlü, ürperten atmosferi güzel verdiler. İyi bir yorumdu.

 

 


 

 

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20