CD-DVD

Meyerbeer'in unutulmuş şaheseri

12.10.2019


Paylaş:

Almanya doğumlu, ilk başarılarını İtalya’da kazanmış ve en büyük zaferlerini Fransa’da yaşamış olan Meyerbeer, her üç ülkenin müzik stilini büyük bir başarıyla harmanlayan ve çok başarılı eserler üreten bir besteci olmuştur. Bestecinin Le Prophète operasının ilk temsili 6 Nisan 1849 yılında gerçekleşmiştir.

 

Le Prophète’in ilk kaydı 1976 yılında J. McCracken, M. Horne, R. Scotto ve J. Hines’ın H. Lewis şefliğinde kaydettikleri plaktır. Eserin ikinci kaydı ise 2017 yılında Essen’de gerçekleştirilen bu canlı kayıt olmuştur. Essen prodüksiyonunun CD kitapçığında temsilin kritik edisyona dayanarak yapıldığı, dolayısıyla alışılagelmiş Brandus edisyonundan farklılıklar gösterdiği yazıyor. Bu farklılıklar ağırlıklı olarak eserin prömiyerinden hemen önce kesilen resitatif ve müzikal bölümlerin yeniden operaya dahil edilmesi ve Berthe’nin ölüm monoloğundaki çello solo yerine Mi bemol alto saksafon konulmasıdır. Notlara göre Meyerbeer eserin prömiyerinden sadece 20 gün önce bu değişikliği yapmış fakat daha sonraki temsillerde saksafon yerine yeniden çelloya dönülmüş. Essen kaydında Berthe’nin monoloğunda ve üçüncü perdedeki pastorali hatırlatan bölümde saksafon konulmuş. Elimde bulunan Brandus edisyonu ile bu kaydı dinlediğimde, kitapçıkta yazdığı gibi resitatiflerdeki kesintilerin geri geldiğini gördüm. Fakat bazı müzikal bölümlerde kesintiler yapılmış. Dolayısıyla ortada iki değil, üç ayrı versiyon var gibi duruyor.

 

Eserdeki en önemli iki baş rol Jean ve annesi Fides. Jean rolünde günümüzün en önemli tenorlarından John Osborn var; doğru tekniği, güzel ses rengi ve müzikalitesiyle seslendirdiği her eseri dinlemek bir zevk. Jean rolünü söyleyen birçok tenor ikinci perdede var olan, birkaç defa Re’ye çıkan frazları ya yapmaz ya da falsetto yapar. John Osborn son derece rahat tizlere sahip olduğu için bunları tam ses yapıyor, bununla da yetinmeyip perde finalindeki Re’yi de oktav yukarı alıyor. Özellikle bestecinin tüm müzikal nüanslarını uygulaması ve yaptığı güzel müzik cümlelerini dinlemek çok keyifli.

 

Fides rolünü deneyimli mezzo soprano Marianne Cornetti seslendirmiş. Cornetti, dünyanın önemli operalarında büyük roller söyleyen deneyimli bir şarkıcı; Meyerbeer stiline hâkim ve o da tıpkı Osborn gibi güzel müzik cümleleri yapıyor. Böylelikle beraber söyledikleri düetleri müzikal açıdan çok doyurucu oluyor. Fakat ne yazık ki büyük rolleri sıklıkla söylemek onun sesinde de bazı yıpranmalara sebep olmuş. Fides rolünde var olan tiz notalar (birçok Si bemol ve Si natürel, hatta beşinci perde aryasında var olan alternatif Re bemol) sanatçıya problem yaratıyor ve kendisini oldukça zorluyor. Cornetti’nin pes notaları dolu dolu ve hemen hemen hiç göğüs notası kullanması gerekmiyor, kullandığı zaman da ustalıkla onları orta rejistere bağlıyor.

 

Üçüncül ama oldukça önemli bir başka rol olan Jean’ın sevgilisi Berthe, keşke Cornetti ve Osborn ayarında olan bir sanatçı tarafından söylenseydi. Lynette Tapia teknik olarak sağlam fakat müzik yapma konusunda zayıf. Bestecinin notasyonlarına fazla önem vermeden, müzikal cümle yapma tasasında olmadan başlayıp bitiriyor rolü. Piyanolarında ses rengi güzelleşiyor fakat fortelerde tiz notalar dağıldığı ve yumuşaklıktan çıktığı için keyifle dinlenmesi zorlaşıyor. Cornetti ile olan düetlerinde de sesleri bir uyum içinde kaynaşmıyor.

 

Deneyimli şef Giuliano Carella eseri başından sonuna büyük bir enerjiyle, aynı zamanda bestecinin notasyonlarına da son derece sadık bir şekilde yönetiyor. Bu kaydın onun liderliğinde yapılmış olması, az sahnelenen ve çok sınırlı sayıda kaydı olan Le Prophète için büyük bir şans.

 

Giacomo Meyerbeer

Le Prophète

Giuliano Carella (şef),

Essener Philharmoniker

OehmsClassics, 2017

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20