CD-DVD

Güzel bir Rameau kaydı daha: Les Indes Galantes

26.10.2019


Paylaş:

Jean-Philippe Rameau’nun Les Indes Galantes (Zarif Diyarlar) opera-balesi veya kahramanlık balesi bir yeniden doğuş yaşıyor. Eserin 1761 yılında, Paris Krallık Akademisi’nde tam versiyon olarak temsilinden sonraki yıllarda bölümler halinde sahnelenmesi dışında, eser 20. yüzyılın ortalarına kadar ne sahneye taşınmış ne de kaydı yapılmıştı. 1952 yılında büyük ses getiren bir yapımdan sonra ilgi çekmeye başlayan eserin ilk kaydı 1974 yılında Jean-Claude Malgoire tarafından yapılmış, bunu 1975 yılında Jean-François Paillard’ın kaydı izlemişti. Rameau’nun eserine yıllar içinde defalarca dokunduğu, değiştirdiği; ekleyip çıkarttığı sahnelerin olduğu bilinir. (Bkz. Andante Dergisi, s.95, 2014) Bu iki kayıttan ikincisi (Paillard) diğerine göre özgün versiyona daha yakındır. Bundan sonraki kayıt 1991 yılında, Barok dönem tarzı öncülerinden William Christie yönetimindeki Les Arts Florissants’nın dönem çalgılarıyla çaldıkları eserin komple kaydıdır.
 

György Vashegyi yönetimindeki Orfeo Orchestra ve Purcell Korosu’nun bulunduğu bu kayıtta, yapımcılar Rameau’nun 1761 yılında yaptığı son revizyonları içeren versiyonu tercih etmişler. Prolog kısaltılmış, yapıtın “giriş” adı verilen bölümlerinin akış sırası değişmiş; dört bölümden, Pers Şenliği-Çiçekler bölümü çıkartılmış. Prolog, Peru İnkaları, Cömert Türk ve Yerliler bölümlerinden oluşan kayıt canlı, heyecan ve ruh dolu. Vashegyi’nin hızlı sayılabilecek temposu dans ritimlerini, olaylardaki gergin pasajlarla çok güzel bağdaştırmış.
 

Şarkıcı kadrosu bu heyecan dolu havaya daha da renk katıyor. Şarkıcılar arasındaki Véronique Gens olgun çağında; bölümün önemli aryasında (“Viens, Hymen, viens m’unir…”) ve bölüm sonundaki üçlüde tatlı sesiyle kaydın ön plandaki şancılarından. Ama kaydı ön plana çıkartan iki ses; Thomas Dolié ve Jean-Sébastien Bou birbirinden farklı bariton sesleriyle rollerinin parlak yorumcuları. Bou’nun muhteşem deklamasyonuna, Dolié’nin yumuşak ajilitesi ve renkli sesi eklenince, çok güzel sonuçlar elde edilmiş. Bir başka dikkat çeken ses de, ifade yoğunluğuyla, tenor Reinoud Van Mechelen. Chantal Santon-Jeffrey’nin tizleri biraz sivri gibi gelse de, tam bir Fransız Barok sesi; berrak, nüanslı. Katherine Watson ise diğeri kadar oturmuş gibi gelmiyorsa da esnek, iyi bir soprano ses. Koro tek kelimeyle muhteşem. Orkestra çok etkileyici; Barok müziğin ince ayrımlarını, inceliklerini hissettiriyor. Macar şef György Vashegyi, Rameau’nun zarif stiline mükemmel bir anlayış getirmiş. Birkaç sayı önce ele aldığımız Naïs operası gibi, Fransız Barok müziği ve özellikle Rameau severlere salık verilir.
 


Jean-Philippe Rameau

Les Indes Galantes

György Vashegyi (şef)

Purcell Korosu, Orfeo Orkestrası

Glossa, 2018

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20