CD-DVD

Gülsin Onay'dan ateş gibi bir Rahmaninov, parıltılı bir Grieg

06.11.2019


Paylaş:

Gülsin Onay’ın Emir Tabakov idaresindeki Bilkent Senfoni Orkestrası eşliğinde kaydettiği Rahmaninov’un 2. Piyano Konçertosu ve Grieg’in Piyano Konçertosu, sanatçının en güzel canlı kayıtlarının başında yer almalı.

Piyanistin kendini en yakın hissettiği bestecilerin en başlarında yer alan Rahmaninov, üzerine ne kadar çok düşünülmüş olduğunu, aldığı net tavırla gösteriyor. Eserin girişi abartılı bir trajediyle değil, kararlı akorlarla ve bir kahramanlık havasıyla sunulmuş. Onay’ın yarattığı drama, belirgin çizgilere sahip. İlk bölümün ikinci teması veya ikinci bölüm, romantizmin ve Rus tarzı bir lirizmin bulunabildiği yerler, ama bunları ilk bölümün ilk temasına veya son bölüme taşımıyor. İlk bölümün büyük 
kreşendosu çok beklenmiş bir kucaklama gibi ve yavaş yavaş sessizliğe dönüşünde pastoral bir zevk var. İkinci bölümde ana temanın lirik pasajlarıyla daha dinamik kısımlar arasındaki bağ, sanırım eserde bana tek zayıf gelen yer oldu, fakat burada da Onay’ın abartılı bir virtüozite tercihiyle kolaya kaçmaması, yine de bir incelik. Son bölüm yaşam dolu ve coşkulu, ikinci bölümün sonundaki nostalji hissinden kurtulmuş. Triller kırılgan, bölümün ritmik zenginliğiyle değişen karakterine Onay’ın hep uygun bir tuşe ve renk bulması harikulade. Onay kendi dramatik kurgusunda sadece eserin en sonunda trajedi, kahramanlık ve romantizm gibi tüm duyguları birleştiriyor. Onay’dan en sevdiği bestecilerden birine layık performans bu.


Rahmaninov’dan farklı olarak Grieg kaydı bir konser performansı ve bunu çok belli ediyor. Rahmaninov, dikkat çekici bir şekilde stüdyo kaydı da olsa canlı performans hisleri de taşıyor, ki bu çok heyecan verici. Grieg’in ilk yarısı ateş gibi, parıltılı bir tuşeyle gösterişli, emperyal bir tavırda. İkinci bölümde ise Onay’ın yine kesin zıtlıkları sevdiğini görüyoruz, zira o görkemlilik yerini alabildiğine lirik, hülyalı bir anlatıma bırakıyor. Bunlar canlı performansların en güzel yanları. Piyanonun tahta nefeslilerin değişen armonilerdeki çağrılarına verdiği tepki ve bölümün sonundaki merak uyandıran muğlaklıktaki bitiş gibi güzel fikirler var. Son bölümde Gülsin Onay belli ki büyük keyif alıyor ve en serbest, doğal, özgür halinde hem virtüozitesini hem de piyanodan çıkartabileceği renkleri sunuyor. Konçertonun finalindeki mutluluk hissi muazzam.

 

Çok güzel ve tekrar tekrar dinlenecek bir Rahmaninov ve dinlemesi keyifli bir Grieg’in yer aldığı CD güzel tasarlanmış ve ses kalitesi de yüksek. Şef ve orkestra her iki performansta da oldukça üst düzeyde. Grieg’deki zamanlama problemleri ise canlı konserlerin kaçınılmaz nazarlarından. Gülsin Onay hayranlarının kaçırmamaları gereken bir albüm.

 

Rachmaninoff-Grieg

Gülsin Onay, piyano

Emir Tabakov (şef)

Bilkent Senfoni Orkestrası

Mk2 Yapımcılık, 2019

 

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20