Konser-Opera

CSO Konser Salonu'nda Romantizm rüzgârı

06.11.2019


Paylaş:

24 Ekim akşamı, şef Cemi’i Can Deliorman yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın haftalık konserinde, genç piyanist Can Çakmur’u ilk kez bir konçerto icrasında canlı dinleme fırsatını yakaladım. Konçertoda ilk kez; ama 2014 yılında onu ilk defa ÇAĞSAV sahnesinde, küçük bir resitalde dinledikten sonra, kim bilir kaç kez farklı mekânlarda resitallerine gitmiş, gelişmesine, ilerleyişine tanık olmuştum zaten.


O akşam dinleyiciler için güzel bir program hazırlanmıştı: Liszt’in 5 numaralı Prometeus senfonik şiiri; yine Liszt’in Mi bemol Majör 1. Piyano Konçertosu ve Schubert’in “Trajik” başlığını taşıyan, Do Minör 4 numaralı senfonisi. Konser, Liszt’in sayısı hayli kabarık senfonik şiirlerinden “Cüret, ıstırap, sabır, kurtuluş” alt başlıklı Prometheus senfonik şiiriyle başladı. Kontrast ve kakışımla dolu, sert hatlı yapıtın ilk pasajlarında Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası biraz dağınık duyulduysa da eser ilerledikçe toparlandı, yapıtın haşmetli havasını iyi yansıttı.


 

İkinci eser, Liszt’in 1. Piyano Konçertosu’nu, bestecinin uzun yıllar yaşadığı kent olan Weimar’da, ünlü Liszt Akademisi’nde lisans eğitimine devam etmekte olan Can Çakmur çaldı. (Can Çakmur ile ilgili güzel bir söyleşiyi www.andante.com.tradresinde bulmak mümkün.) Geleneksel konçerto formuna bağlı olmayan eser virtüozluk isteyen bir yapıt. Liszt, orkestradaki çalgılara kayda değer sayıda solo partisi (flüt, obua, üçgen), orkestraya da ayrı bir önem vermişse de piyano baştan sona odak noktasındadır ve egemendir. Can Çakmur genç yaşına (d.1997) rağmen bu zorlu eseri, klavyeyi zorlamadan, parmakları klavyenin solundan sağına uçarcasına giderken hiçbir notayı sektirmeden çaldı. Çalış son derece berrak; bestecinin sıklıkla başvurduğu triller billur gibi; parlak ama aynı zamanda lirik bir icra! Ayrıca, kişilikli ve son derece olgun. Şef Deliorman yönetimindeki CSO’nun eşliği dengeli, güçlü ama solisti bastırmayan ve oldukça uyumlu bir eşlikti. Israrlı alkış üzerine genç piyanist iki kısa eser daha seslendirdi: ilki Schumann’ın İlkbahar Gecesi (Frühlingsnacht, Op.39, No.12) liedinin Franz Liszt’in piyano uyarlamasıydı. (Sayıları kabarık olan bu uyarlamaları Çakmur söz konusu söyleşide “Schubert’in müziğinin Liszt’in gözünden tekrar bestelenmiş halleri” şeklinde tanımlıyor.) Sonra da yine Liszt’in uyarlamasıyla, Schubert’in ünlü Serenad’ını (Ständchen) yumuşacık tuşesiyle, tüy kadar hafif, güzel çaldı.

Konser programının ikinci yarısında Franz Schubert’in Do Minör, 4 numaralı senfonisi vardı. “Trajik” alt başlığını taşıyan senfoninin neden böyle tanımlandığıyla ilgili farklı görüşler var. Gerçekte nedeni her ne ise, eserin trajik olmadığını düşünürüm hep. Şef Cemi’i Can Deliorman ve CSO yapıtı Schubert’in kendine öz yalın, duru, incelikli karakterini layıkıyla öne çıkartarak, dengelere özen göstererek icra ettiler. İyi bir icraydı.

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20