HABER

Orff Yaklaşımı'na yönelik tepkilere yanıtlar

07.11.2019


Paylaş:

Güher ve Süher Pekinel, Türkiye’de Orff Yaklaşımı ile ilgili yanlış bilinen noktaların ve çarptırılmış bilgilerin önüne geçmek adına Carl Orff ve Orff Yaklaşımı hakkında 10 tarihsel ve bilimsel bilgiyi, ana konu başlıkları hâlinde sanatseverlerin dikkatine sunuyor. Pekineller’in sanatseverlere mesajı şu şekilde:
 
"Türkiye’de daha önce görülmemiş bir aktif sistemle hayata geçirilen G & S Pekinel Orff Merkezi Destekli Türkiye Müzik Eğitimi Projesi, bu sene 40 ilden 1200 katılımcı öğretmene üç ana eğitim merkezinde seminer verilmesini sağlayacak. Bugüne kadar 60.000 çocuğa ulaşılmış olan ve senenin sonunda minimum 180.000-200.000 çocuğa ulaşacak olan projenin hedefi iki yıl içinde 500.000 çocuğa ulaşmak. Anadolu’da görev yapan katılımcı öğretmenler, çocukların eğitiminde Orff Yaklaşımı ile büyük farklar yaratıyor. Bu farkın yanlış, bilimsel dayanağı olmayan ve spekülasyona yönelik, sübjektif yazılarla negatif olarak etkilenmemesi adına, doğru ve yetkin kaynakça ile medyada yer bulmasını çok önemsiyoruz."
 
1- Carl Orff, insanın içinde var olan ritim duygusunu ortaya çıkarmak ve özgüvenli, yaratıcı, hayal gücü güçlü ve dengeli bireyler yetişmesi adına çocuklar için şarkı, drama, dans, ritim ve enstrümanları bir araya getiren ilk öğretmenlerden biriydi.
 
2- Orff Yaklaşımı sadece okul öncesi çocuklarda değil, yaşlı ve engellilerde de kanıtlanmış pozitif etkiler yaratır.

3- 1924 yılında Carl Orff Dorothee Günther ile Münih’te müzik lisesi Günther Okulu’nu kurdu. 1944 yılına kadar okulun yöneticiliğini yaptı ve müzik eğitimi konusunda “elementer müzik” ismiyle anılacak yeni teoriler üretti. Sanat, dans, müzik, dil, drama, vb gibi tüm bakış açılarını kapsayan metotlarını Schulwerk başlığı altında yazdığı kitapta anlattı.

4- Günther Okulu açıldığında, bugün faydalanılan “Orff” enstrümanları henüz yoktu. Piyano ile müzik derslerini vermeye başladı. Zamanla zil, çıngırak, tef, küçük davullar, tahta küpler, bambu çubuklar keşfedilerek koleksiyona eklendi. Afrika’dan enstrümanlar taşındı, etnik ve yerel enstrümanlar için İsveç’te müzisyenlerle iletişime geçildi.

5- 1930’da Carl Orff Münih Bach Society’nin direktörü ve şefi olarak seçildi. 1934 yılında Hitler hükümetinin kuruluşu Kampfbund kontrolü ele alarak, sanatta modernist eğilimlere ve Yahudi sanatçıları ayıklama başlayınca Orff görevinden istifa etti. Orff’un yakın arkadaş çevresi de Anti-Nazi direnişleri içerisindeydi. 2019 yılı itibariyle Münih Carl Orff Merkezi’nin de belirttiği üzere, yapılan tüm çalışmalar, Carl Orff’un asla Nasyonal Sosyalist Parti’nin ve ideolojisinin bir parçası olmadığı gibi tam aksine buna karşı olduğunu kanıtlıyor.

6- Hitler yönetimi Günther Okulu‘na karşıydı. Polis okula ve içindekilere el koydu ve okulu yaktı. Özel enstrümanlar ve kostümler tamamıyla zarar gördü. 650 öğretmen ve bir çok dansçı yetiştiren okulun sonu bu şekilde gelse de bu Orff Yaklaşımı'nın sonu olmadı.
 
7- Carl Orff’un aldığı ödüllerden birkaçı: Münih Müzik Ödüğü (1947), New York Müzik Eleştirmenleri Ödülü (1954), Bremen Müzik Ödülü (1956) ve Mozart Ödülü (1969). Orff’a Tuebingen ve Münih üniversitelerinden 1955 ve 1972 yıllarında fahri doktora ünvanı takdim edildi. Orff ayrıca Federal Almanya Cumhuriyeti tarafından Order pour le Merite for Science & Art 1956, Cross of Merit 1959 ve Great Cross of Merit 1972 onur ödüllerine layık görüldü.

8- Orff ve Gunild Keetman radyo programları için eserler besteledi ve beş yıl süren (1950-1954) deneyim ve araştırmaları ile çocuklar için yazdıkları beş kitap yayımlandı. Bu dönemde bir çok yeni Orff enstrümanı da yaratıldı.

9 - 1961 yılında Orff öğretmen ve öğrencileri için Orff ve Keetman’ın ders verdiği yeni bir okul Salzburg’da inşa edildi: Mozarteum Orff Institute
 
10- Orff eğitiminin verildiği her ülke buraya sığmasa da bazılarını listeleyebiliriz: Amerika, Avusturya, Israil Avusturalya, Namibia, Japonya, Brezilya, Uruguay, Yunanistan, Meksika, Italya, Malezya, İngiltere, Çekoslavakya, Biritish Virgin Adaları, Macaristan, Polonya, İsveç, Belçika, Kanada, Almanya, Norveç, Danimarka ve Güney Afrika…
 
 
Kaynakça:
 
Günther, Dorothee, “Der Tanz als Bewegungsphanomen,” Rohwolts Duetsche Enzyklopädie. Nr. 1951/152, Hamburg: Rohwolt, 1962
 
Keetman, Gunild. Reminiscences of the Güntherschule. American Orff-Schulwerk Association Supplement Number 13, Spring 1978
 
“The Orff Beat – Centenary Issue” Official Bulletin of the Orff Schulwerk Society of Southern Africa, Vol XXIV June 1995
 
Orff before Orff: The Güntherschule (1924-1945) David B. Pruett
 
Journal of Historical Research in Music Education, Vol. 24, No. 2 (Apr., 2003), pp. 178-196
 
Carl-Orff Stiftung: https://www.orff.de/ Dießen am Ammersee
 
Carl Orff Zentrum: https://www.ozm.bayern.de/carl-orff-leben/ Münich

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20