CD-DVD

Senta rolünde Anja Kampe parlıyor

10.12.2019


Paylaş:

Wagner’in dünya prömiyerini 1843 yılında Dresden’de kendi şefliğinde yaptığı Uçan Hollandalı (Der Fliegende Holländer) operası, bestecinin ilk büyük başarısıdır. Wagner kimi zaman bu eseri besteleme nedeni olarak Riga’dan Londra’ya yaptığı tehlikeli deniz yolculuğunu göstermiş, kimi zaman da Heinrich Heine’nin Aus den Memoiren des Herrn von Schnabelewopski adlı eserinden etkilenerek bestelediğini söylemiştir.

 

Hollandalı, gerek tamperaman gerekse vokal olarak gerçekten çok zor bir rol; çok iyi etüt edilip yorumlanması gerek. Norveçli bariton Terje Stensvold Amsterdam’daki bu temsilde tam 70 yaşında. Bu yaşta bu rolü sahnedesöyleyebilmek gerçekten kolay bir iş değil. Sesinde kendi yaşını belirtecek defolar yok. Tiz tonları hâlâ oldukça sağlam, sadece pes tonlar zayıflamış. Oldukça ekonomik söylüyor rolü. Bu da zaman zaman heyecandan uzak, dinleyiciyi tam olarak tatmin etmeyen bir yorum çıkmasına sebep oluyor. Birinci perdede neredeyse role hiç adapte olamazken, ikinci perdede Senta ile olan düet ve devamındaki üçlüde daha canlı ve tutkulu oluyor. En etkileyici olduğu bölüm üçüncü perde. Sonuç olarak o yaşta bu rolü hâlâ söylüyor olabilmesi takdir edilmeli. Ancak Stensvold asla George London veya Bryn Terfel’in verdiği o heyecanı ve tatmini dinleyiciye yansıtamıyor.

 

Senta rolündeki Anja Kampe, baladındaki ilk cümlelerden itibaren ne kadar iyi bir müzisyen olduğunu ne kadar güzel müzik cümleleri yapacağını belli ediyor. Dolu dolu tonları, pes, orta ve tiz rejisterlerinin eşitliği, tonlara yumuşacık girmesi ve bestecinin notasyonlarını uygulamadaki titizliği takdir edilesi. Sadece ikinci perde Hollandalı-Senta düetindeki vokal yazım olarak oldukça zor bestelenmiş Si’lerde biraz zorlanıyor. Senta’nın tutkusunu hatta obsesyonunu yansıtırken rolün yaşını ve naifliğini de unutmaması harika. “Ich bin ein Kind und weiss nicht was ich singe” (“Ben bir çocuğum ve hangi şarkıyı söylediğimi bilmiyorum”) cümlesinde ona hemen inanıyorsunuz. Genel olarak çok üst düzey bir yorum ve söyleyiş… Opera tarihinin önemli Senta’larından biri Kampe.

 

Daland rolündeki bas Kwangchul Youn, maalesef role pek bir şey katamıyor. Özellikle orta tonlarda sesi sıkışık ve yıpranmış duyuluyor. Tizleri ise orta tonlarından daha rahat ve serbest.

 

Erik rolündeki Christopher Ventris de bir parça hayal kırıklığı yaratıyor. Belki kaydın yapıldığı temsilde iyi bir gecesinde değildi. Özellikle uzun tutulan notalarda vibrasyonunda dengesizlik oluyor ve adeta diyafram desteği sorunu yaşadığı hissi veriyor dinleyiciye. La ve Si bemol’e oldukça temkinli yaklaşıyor. Üçüncü perde kavatininde tesitür olarak zorlanıyor ve La yerine alternatifi olan Fa’yı tercih ediyor.

 

Eserin ikinci tenor rolü olan Dümenci’de Russell Thomas “Keşke Erik rolünü o söyleseydi” dedirtiyor. Güzel ses rengi ve yaptığı güzel müzikal cümlelerle, zorlanmadan ve tertemiz söylüyor rolünü. 2013 yılındaki bu kayıtta şu anda yaptığı büyük kariyerini bize müjdeliyor.

 

Mary rolündeki Jane Henschel de geçmiş başarılı kariyerini oldukça aratıyor. Kimi sopranolar ve mezzosopranolar yaşları ilerledikçe karakter rollerdeki mezzosoprano partilerini söylemeye başlıyor. Fakat çok azı Astrid Varnay veya Martha Mödl kadar başarılı olabiliyor bu ikinci kariyerlerinde.

 

Orkestra şefi Andris Nelsons, Concertgebouw Orkestrası’nı çok dinamik bir şekilde yönetiyor. Özellikle orkestranın tınısı ve balansı takdire değer.

 

Diskografisi geniş olan Uçan Hollandalı’nın değişik kayıtlarını toplayan koleksiyonerlerin özellikle Anja Kampe için alabilecekleri bir kayıt… Fakat kesinlikle bir ilk seçim değil. Bu operanın kanımca şimdiye kadarki en iyi kayıtlarından biri George London ve Leonie Rysanek’in Antal Dorati yönetiminde beraberce doldurdukları DECCA kaydıdır.



Richard Wagner

Uçan Hollandalı (Der Fliegende Holländer)

Andris Nelsons (şef)

Royal Concertgebouw Orkestrası

RCO, 2014

***

 

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20