HABER

Ankara'dan unutulmaz bir Verdi Requiem geçti

22.12.2019


Paylaş:

Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın yıllık programının ilân edilmesinden itibaren heyecanla beklediğimiz bir konser vardı: CSO, Ankara Devlet Opera ve Balesi ve TRT’nin işbirliğiyle icra edilecek Verdi’nin muhteşem eseri, Messa da Requiem, ya da kısaca Requiem. Yapıt Ankara Opera ve Balesi salonundan sonra, CSO Konser Salonunda da seslendirildi; Verdi’nin büyük bir koro, orkestra ve dört solist için bestelediği dev eseri, akustik gerekçelerle CSO Salonunda dinlemeyi seçtik.  

Katolik Kilisesinde ölülerin ruhu için, ölüyü toprağa vermeden veya anmak amacıyla sonradan dua olarak okunan bir mes olan Requiem’in dinsel bir opera mı, yoksa operatik dinsel bir eser mi olduğu müzikbilimcilerin sıklıkla dile getirdiği bir konudur. (Bkz. https://www.andante.com.tr/tr/9282/-opera-Bestecisi-Verdi-den-Opera-Tadinda-Bir-Requiem) Operatik dinsel bir eser veya değil, Verdi yapıtında tüm icracı gruplara özel partiler bestelemiş; gruplandıracak olursak, orkestra, koro ve solistlerin her birine önemli ve eşit ağırlık vermiştir.

İşte 13 Aralık akşamı CSO Salonunda bu üç kategori çok başarılı bir seslendirmeyle, Verdi’nin bu güzelim eserinin ruhunu dinleyicilere aktardılar.

Yapıtın soprano partisini Perihan Nayır Artan seslendirdi. Perihan Nayır Artan çok geniş bir renk yelpazesi olan, “büyük” bir sese sahip. Geçtiğimiz sezon Turandot gibi, Requiem’in ses ve söylem bakımından mutlak karşıtı olan bir yapıtta izlemiştik. Bu kez o büyük ses yumuşamış, kontrol altındaki tizlerden peslere ve peslerden tizlere yumuşaklıkla geçen, mükemmel bir legatoya ve entonasyona sahip, içli, ifade dolu, kristal gibi bir sesle karşı karşıya idik. Oldukça uzun, ses yelpazesinin her “aşamasından” geçen Final “Libera me” yorumu görkemliydi. Mezzosoprano Asude Karayavuz da, dolgun, koyu, pesleri sağlam bir sese sahip; tizler ve iniş-çıkışlar (“Offertorio”) çok başarılı. Verdi, sopranoyla mezzonun seslerini iç içe kullanmış, Nayır peslere sıklıkla inerken, Karayavuz da tizlere mükemmel biçimde yükselmekte, orta yerde buluştuklarında, uyum içinde düolar çıkmaktaydı. “Recordare”, “Agnus dei” çok güzeldi.


Asude Karayavuz ve Perihan Nayır Artan

Tenor Emre Akkuş bu aralar Ankara Operası’nda Sevil Berberi’nden Kont Almaviva’yı da seslendiriyor olmalı, rol dağılımında adı var. Almaviva’dan Requiem’in tenor partisine geçmek kolay olmasa gerek, diye düşünmedik değil. Emre Akkuş da yapıtın etkileyici İngemisco partisi, ayrıca “Kyrie”; mezzoyla söylediği “Quid sum miser” ve “Offertorio”nun “Hostias” pasajında da parlak sesi ve iyi entonasyonuyla; bas Şafak Güç koyu, yuvarlak hatlı, güçlü sesiyle dikkatleri çektiler. Şafak Güç, “Tuba mirum” bölümünde Ölüm (Mors) vurgusunda ve “Offertorio”da çok iyiydi.


Emre Akkuş ve Şafak Güç

Şef Antonio Pirolli’nin CSO ile olan uyumu eserin icrasına yansıdı; bunu dev eserin fısıltı benzeri orkestra girişinde Şefin rahatlığından anlamak mümkündü. Orkestradan yansıyan yoğun, güçlü ve noksansız ses benim gibi, diğer dinleyicileri de hayran bıraktı, eminiz. Şefin koro ile orkestra arasında eser boyunca kurduğu mükemmel denge, dikkati çekti. Giampaolo Vesella ve Elnara Kerimova’nın hazırladığı koro (ADOB Korosu ile TRT Ankara Radyosu Çoksesli Korosu) da çok başarılıydı. Eserde koronun partisi zordur, fısıltıdan çığlığa kadar yükselen geniş bir ton yelpazesine sahiptir. Koro üyelerinin nüanslarındaki renk çeşitliliği; atakların netliği; solistlerle oluşturduğu denge çok iyi idi.

Verdi’nin dev mesi, Requiem’in ülkemizde ilk kez ne zaman seslendirildiğini bilmiyorum. Hatırladığım (ve takviye aldığım bilgiler çerçevesinde), 1973 ile 1975 yılları arasında Ankara Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü yapan değerli eğitimci, piyanist Mithat Fenmen’in görev döneminde seslendirildiğinde orada olduğum ve ilk kez canlı dinlediğim. Yıldız Tunbul (soprano), Cemaliye Kıyıcı (mezzosoprano), Osman Gökoğlu (tenor) ve Hilmi Girginkoç (bas),  şef Andrea Giorgi yönetiminde yankı yapan bir Requiem seslendirmişlerdi. Bu temsilin(lerin) kaydı var mıdır bilmiyorum. Ama 13 Aralık akşamı dinlemiş olduğumuz Requiem’in dileriz bir önceki akşam, Opera salonunda, kaydı yapılmıştır.

Böylesine başarılı konserlerimizi geleceğe taşımamız, şarttır.
  
Ayşe Öktem


Antonio Pirolli yönetimindeki orkestra, koro ve solistler

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20