CD-DVD

Öğretmen ve öğrencisine dair: Renan Koen ve Ali Darmar'ın piyano eserleri kaydı

15.05.2020


Paylaş:

Müzikte öğretmen-öğrenci ilişkisi, basit bir ders vermenin ötesinde, bir geleneğin, bakış açısının, kültürün aktarılmasıdır. O yüzdendir ki bugün bile piyanistler, kendi geleneklerini yerine göre Liszt, yerine göre Beethoven’a kadar uzatmayı çok sever ve buna bazen haklı, bazen abartılı anlamlar yüklerler.

 

Renan Koen’in, piyano öğretmeni ve çok daha fazlası olan Ali Darmar’ın eserlerine ayırdığı, Lila Müzik’ten çıkan CD’si böylesi bir bağlılık, sadakat ve birikimin en güzel örneklerinden. Koen’in yorumu bir yandan eserlerin bestecisiyle tüm bu repertuvarı birebir çalışabilmiş olması yüzünden, ama bunun da ötesinde tüm bu parçalara ne kadar çok emek harcadığı ve çalıştığı belli olduğu için de çok değerli. Koen Altı Prelüd’den ilk ikisinde daha empresyonist bir ifadeyi tercih ediyor, baslarla melodi arasındaki renk farklılıklarına odaklanıyor. Buna karşılık diğer dört prelüd, ritimlerin ön planda olduğu, dışa vurumcu yorumlar gibi geldi bana. Kendini güvende hissettiği bu eserlerle CD’ye çok ikna edici girmiş Koen. Dört numaralı prelüdün Koen tarafından sağlam bir ritimle çalınırken nasıl dalgalandığı, büyüdüğü, boyut değiştirdiğine dikkat etmemek imkânsız. Beş ve altı numaralı prelüdler de kayıttaki en iyilerinden; donuklukla çok katmanlı bir tuşe yan yana, oldukça kuvvetli bir ifade, bir hikâye yaratmış Renan Koen. Tüm prelüdlere hâkim olan duygu bir tür mistisizm ve Koen de bunu çok ustaca hissettiriyor. Solo Piyano İçin Fantezi daha obsesif, döngüsel, özgür bir yapıda. Koen’in meditatif, kontrastları hesaplı, düşünmüş bir şekilde vermesi takdire şayan. Kaydın sonlarına doğru güzel bir sürpriz, bestecinin aynı eserin uyarlaması olan İki Piyano İçin Fantezi’sini, genç yetenek Emir İlgen’le uyum ve heyecan içinde seslendirmesi. Bu eserin, tek piyano haliyle arka arkaya konmaması akıllıca. İki yorumun kıyaslanması müthiş eğlenceli, düşündürücü, hem Ali Darmar’ın hayal dünyasına ulaşmak hem de bir ve iki piyano tınısı arasında nerelerde, nasıl oynadığını görmek adına. İki Piyano İçin Fantezi ilkine göre de daha heyecan verici yorumlanmış; belli ki ikilinin müzikal dili tutmuş ve birbirlerini motive etmiş, yükseltmişler. Koen’in yorumuyla Eleji, Altı Prelüd’deki renk zenginliğini biraz aratıyorsa da CD’deki Piyano Sonatı besteci ve öğrencisinin kuvvetli ilişkisini kusursuz sergiliyor. İlk bölümdeki modern-romantik duruşu, bölüm sonundaki tutkulu piyanizmi, ikinci bölümde daha arkaik bir tını arayışı, son bölümde de virtüozitesiyle bir “perpetuum mobile” akışını sağlamasının hepsi çok başarılı bir konsantrasyon ve adanmışlık gösteriyor. CD’deki pırlanta ise Ayla Erduran ve Ayşegül Sarıca’dan, Ali Darmar’ın Sessizliğin İçinden adlı eserinin 2008 yılındaki ilk seslendirilmesinin kaydını içeriyor olması duygusal olduğu kadar kaçırılmayacak bir tecrübe.

 

Kayıt kalitesi iyi, CD’nin sunumu ise çok iyi. Lila Müzik artık bu konuda Türkiye’deki standardı belirledi; hem bilgi içeren hem kâğıt kalitesi yüksek hem de resimleri özenle seçilmiş CD’lerinin kütüphanelerdeki duruşu zevk veriyor.

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20