HABER

Ödül organizasyonları ve bağımsızlık konusu üzerine bir yorum

23.07.2020


Paylaş:

Global klasik müzik endüstrisinde bir ‘taraflı/bağımlı’ ödüller vardır bir de ‘tarafsız/bağımsız’ ödüller. Taraflı/bağımlı ödül organizasyonlarını tarafsız/bağımsız ödül organizasyonlarından ayıran nedir? Örneğin, başarılı olduğunu düşündüğünüz klasik müzik kayıtlarına ödül vermek istediğiniz bir organizasyon yapmak istiyorsunuz. Eğer jüri heyetinizde kayıt endüstrisinin en büyük firmalarının temsilcilerine geniş bir temsiliyet olanağı tanırsanız bu sizin daha en baştan taraflı/bağımlı bir tutum takındığınızı gösterir. Böyle yapmakla ödüllerinizin bağımsızlığına, saygınlığına, inandırıcılığına büyük zarar verirsiniz.

Batıda böyle ödül organizasyonları var ve bunların asla yadsımadığım önemli bir işlevi de var. Bunların temel amacı; taraf tutmadan, objektif bir tutumla, o yıl çıkartılmış en iyi klasik müzik kayıtlarını çok geniş bir havuz içinden seçmek falan değil. Bunların temel amacı düzenledikleri görkemli törenlerle reklam/PR yapmak, büyük kayıt firmalarının kataloglarındaki yıldızların kayıtlarını bir kez daha gündeme getirmek ve böylece satışları artırmaktır. Ama şurası yanlış anlaşılmasın, bu yöntemle de sonuçta iyi kayıtların ödüllendirildiği görülür, yani bu yöntemle ille de kötü kayıtlar allanıp pullanıp seçilir demek yanlış olur ama jüri heyetini oluşturan profesyonellerin konumları, bağlantıları, menfaatleri itibariyle bu tipte bir ödülün klasik müzik sanatı adına çok da önemsenecek, büyütülecek bir yanının olmadığı açıktır. Körler sağırlar birbirlerini ağırlar deriz ya, işte yapılan o minvalde bir iştir.
 
Günümüzün global klasik müzik endüstrisinde, jüri heyetinin teşekkülü bakımından üzerinde hiçbir şaibe bulunmayan, büyük firmalara olduğu kadar -hatta kimi zaman onlardan daha fazla- reklam bütçesi düşük butik firmaların başarılı kayıtlarına da ilgiyle yaklaşan, endüstrinin ağır toplarınca en saygıdeğer konumda görülen çünkü bağımsızlığı en güçlü olan, oylama prosedürünün birkaç kademeden oluşan karmaşık ve demokratik bir tabana oturmasıyla tekil kayırma çabalarının nihai sonuca asla etki etmediği ve Avrupa’nın farklı ülkelerinden gelen jüri üyeleriyle * en uluslararası çaptaki ödül organizasyonu, Andante klasik müzik dergisini temsilen bendenizin de 2011 yılından bu yana jüri üyesi ve yönetim kurulu üyesi olarak mutluluk ve gururla görev yaptığım, bu yıl onuncu yılını kutlayan ICMA yani International Classical Music Awards adlı organizasyondur.
 
Efendim? Taraflı/bağımlı dediğim ödül organizasyonları hangileridir diye mi sordunuz? Eh, onu da artık bir zahmet siz araştırıverin. Haydi benden size bir ipucu: Burada en temel kıstas, yazının başından itibaren altını ısrarla çizdiğim gibi ‘jüri üyelerinin hangi kurumlarla organik bağlantısı olduğu’ konusudur. Jüri üyeleriyle seçimleri arasında ‘çıkar birliği olup olmadığı’ konusudur. Sağlıcakla ve ‘tarafsız/bağımsız’ klasik müzik ödüllerinden yana kalınız efendim…
 
Serhan Bali
 


*International Classical Music Awards (ICMA) Jüri Üyeleri (Alfabetik sırayla)

 
Andante (Türkiye) / Serhan Bali, Genel Yayın Yönetmeni
Crescendo (Belçika) / Pierre-Jean Tribot, Genel Yayın Yönetmeni
Das Orchester (Almanya) / Gerald Mertens, Genel Yayın Yönetmeni
Deutsche Welle (Almanya) / Anastassia Boutsko, Editör
Gramofon (Macaristan) / Attila Retkes, Genel Yayın Yönetmeni
MDR Kultur (Almanya) / Martin Hoffmeister, Klasik Müzik Yayınları Şefi
Musica (İtalya) / Nicola Catto, Genel Yayın Yönetmeni
Musical Life (Rusya) / Evgenia Krivitskaia, Genel Yayın Yönetmeni
Musik und Theater (İsviçre) / Andrea Meuli, Genel Yayın Yönetmeni
Opera (İngiltere) / John Allison, Genel Yayın Yönetmeni
Orpheus Radio (Rusya) / Irina Gerasimova, Genel Yayın Yönetmeni
Pizzicato (Lüksemburg) / Remy Franck, Genel Yayın Yönetmeni
Polskie Radio Chopin (Polonya) / Jakub Puchalski, Editör
Radio 100,7 (Lüksemburg) / Guy Engels, Klasik Müzik Yayınları Şefi
Radio Romania Muzical (Romanya) / Cristina Comandasu, Klasik Müzik Yayınları Şefi
Res Musica (Fransa) / Maciej Chizynski, Editör
Rondo Classic (Finlandiya) / Harri Kuusisaari, Genel Yayın Yönetmeni
Scherzo (İspanya) / Juan Lucas, Genel Yayın Yönetmeni
Unison Croatian Music Alliance (Hırvatistan) / Sanda Vojkovic, Klasik Müzik Yayınları Şefi
IMZ International Music + Media Centre (Avusturya) / Franz Patay, Yönetici

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0216 325 27 13 | F: 0216 326 39 20