CD-DVD

Az bilinen Rossini operasının ilk kaydı

08.08.2020


Paylaş:

Gioacchino Rossini’nin verimli Napoli döneminde bestelediği operalar içinde az bilinenlerinden biri olan Ricciardo e Zoraida, Aralık 1818’de bu şehirde dünya prömiyerini yaptı. Her ne kadar ilk 20 yılı içinde dünyanın diğer şehirlerinde temsil edilmişse de eser zamanla unutuldu ve 1990 yılına kadar hiç sahnelenmedi. Ender sahnelenen bu operanın ilk DVD’si olma özelliğine sahip bu kayıt 2018 yılındaki Pesaro Festivali’nde yapılmış. Hem Rossini’nin 150. ölüm yıl dönümü hem de Ricciardo e Zoraida’nın 200. prömiyer yıl dönümü bu operayla kutlanmış.

 

Rejisör Marshall Pynkoski, Barok repertuvarda ustalaşmış bir isim. Özellikle sahne başlarındaki uzun giriş müzikleri ve koral bölümler bol hareketle ve dansla değerlendirilmiş. Koro neredeyse hep Yunan tragedyalarındaki gibi statik yerleştirilip olaya yorum yapan öğeler olarak değerlendirilmiş. Koral bölümlerin hemen hepsinde bale, koronun söylediklerini canlandırıyor. Solist hareketlerinde de bale esintileri görmek mümkün; çapraz geçişler, simetrik oturup, yere yatmalar, doğrulmalar, koreografik bir çalışma olduğunu gösteriyor. Benim için biraz rahatsız eden unsur, solistlerin sıklıkla orkestra çukurunun duvarında yürümeleri, oturmaları, sahneye oradan yürüyerek girmeleri. Orkestra şefinin arkasına oturup öndeki seyirciye şarkı söylenilmesi sahne büyüsünü bozuyor. Dekor ve kostüm oldukça stilize ve masalsı, kullanılan pastel tonların uyumu ve yarattığı adeta pastoral etki çok çarpıcı.

 

Gecenin en önemli ismi elbette Juan Diego Florez. Yıllardır bu repertuvarda yıldızlaşmış olan tenorun rol debüsü. Florez akıllı bir şekilde artık kendisine başka bir repertuvar seçip Lucia di LammermoorWertherLes Contes d’Hoffmann gibi eserlere yöneldi. Ricciardo gerçekten Rossini’nin tenor rolleri içinde gerek tesitür yüksekliği gerek tiz nota yoğunluğu olarak zor bestelenmiş bir tenor partisi. Florez, deneyimi sayesinde bu rolün gereklerini yerine getiriyor fakat aynı repertuvardaki eski rahatlığı yok. Tiz notalar ancak büyük bir eforla, ittirerek geliyor. Oldukça nazal bir pozisyonda gelen bu tizlerde de hafif bir vibrasyon aralığı genişlemesi duyuluyor. Özellikle tiz frazlara çıkan ajilitelerde tüm vücudunun istemsiz bir şekilde hareket ettiğini görüyoruz. Sahne deneyimi, temiz söyleyişi ve bu repertuvarı söylemekten duyduğu mutlulukla etkileyici bir performans sergiliyor.

 

İkinci tenor rolündeki Sergey Romanovsky gecenin yıldızı oluyor. Genç Rus tenor hem oldukça pes ve orta tonlarda gezen hem de tiz notaları olan Agorante rolünde bence üstün bir başarı sergiliyor. Orta tonlarındaki doluluk hiçbir şey kaybetmeden en tiz notalara kadar ulaşıp tertemiz bir şekilde en pes tonlara iniyor. Tiz tonları alışı, ajilitelerinin temizliği, tüm tonlarındaki homojenlik büyük işler yapacağının müjdecisi.

 

Günümüzde sahnelerde sıkça gördüğümüz Pretty Yende gerçekten çok imkânlı ve rahat bir ses. Tiz tonları sağlam, ajiliteleri tertemiz. Sadece orta tonlarda zaman zaman vücut desteğini pek kullanmadığı için bu tonlar desteksiz duyuluyor. İleride tehlikeli olabilecek bu durum sanırım enstrümanının rahatlığına fazla güvenmesinin sonucu.

 

Zomira rolündeki mezzosoprano Victoria Yarovaya gerçek bir mezzo! Hem tizleri hem pesleri çok güçlü, yuvarlak, güzel bir ses. Özellikle Rossini repertuvarı için ideal bir seçim. Ernesto rolündeki tenor Xabier Anduaga da doğal ve rahat söyleyişiyle küçük bir rolde bile parlamayı başarıyor.

 

Orkestra şefi Giacomo Sagripanti solistlerini iyi takip eden ve Rossini nüanslarını uygulayan dinamik bir şef.

 

Rossini’nin bu az bilinen operası için gerçekten önemli ve birbirinden yetenekli kast bir araya gelmiş ve harika bir temsil olmuş. Bizler de şanslıyız ki bu önemli temsil görüntü kaydıyla kalıcı olacak.



Gioacchino Rossini

Ricciardo e Zoraida

Giacomo Sagripanti (şef)

2018 Rossini Opera Festivali

C Major, 2019

*****

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20