CD-DVD

Puccini düetlerinin tadına varmak isteyenlere

09.09.2020


Paylaş:

2015 yılından beri evli olan Roberto Alagna ve Aleksandra Kurzak, kuşkusuz günümüz opera dünyasının en aktif ve en meşhur çiftlerinden biri. İkili son beş yıldır dünya sahnelerindeki birlikteliklerini Puccini In Love albümüyle kayıt stüdyosuna da taşımaya başladı. Son zamanlarda Otello, Turandot, Samson et Dalila, Turandot gibi oldukça ağır eserlerde rol üstlenmeye başlayan Alagna zaman zaman sahneye ilk çıktığı roller olan L’Elisir d’Amore ve La Bohème gibi eserlere de dönüyor.

Bu kayıt 2018 yılında, yani Alagna 55 yaşındayken yapılmış. Daha ilk düetten itibaren her zamanki Roberto Alagna sıcaklığı, şarkı söylerkenki tutkusu, usta müzisyenliği dinleyeni etkisi altına alıyor. Benim için Roberto Alagna, Luciano Pavarotti sonrası tenorlar içinde, insana operanın “altın” yılları olan 1950-1970 arası dönemi en çok hissettiren, o dönemin gustosuna en yakın şarkı söyleyen tenorların başında geliyor. Belki tiz notalarda eski rahatlığı, parlaklığı ve emniyeti yok fakat bu kadar uzun zaman şarkı söyleyen, bu kadar değişik repertuvara sahip ve 50’li yaşlarının ortasındaki bir tenor için oldukça normal bir durum. Özellikle müzisyenliği, müzikal cümleleri hissederek yaptığı güzel frazlar, nüanslar ender rastlanır türden. Sesi adeta bir güneş gibi, ışıl ışıl. Puccini söylerken en çok gerekli unsur olan “tutku” her parçada fazlasıyla var. Alagna şarkı söylemekten büyük bir keyif alıyor, şarkı söylemek için doğmuş biri ve bunu her cümlesinde belli ediyor. Özellikle mükemmel diksiyonu ve oldukça net telaffuzu sayesinde her bir kelimeyi anlıyorsunuz. Neredeyse onu dinleyerek, söylediği operanın sözlerini tek seferde yazmak mümkün. La Bohème’de “O Soave Fanciulla” düetinde, bestelendiği gibi soprano Do notasını alırken tenor Mi’de kalıyor ve böylelikle finalin büyülü atmosferi bozulmuyor. Madama Butterfly düetinde ise Alagna soprano ile birlikte tenor için opsiyonel olan Do notasını almayı tercih ediyor.


Yiğit Günsoy, John Mordler, Roberto Alagna, Angela Gheorghiu, Davide Alagna (2000)

Polonyalı soprano Aleksandra Kurzak yuvarlak ses rengine sahip, tizlerde problemi olmayan bir ses. Fakat özellikle orta tonlarda geçen frazları, vokal çizgiden çıkmamak için o kadar fazla yuvarlıyor ki kelimeyi değil, zaman zaman hangi dilde şarkı söylediğini bile anlamakta güçlük çekiyorsunuz. Kelimeler net duyulmadığı için hepsi sesli vokallerden oluşan, uç uca eklenmiş uzun cümleler olarak tınlıyor. Özellikle anadili İtalyanca olmayanların ‘e’ harfi telaffuzunda düştükleri hataya düştüğü oluyor. Örneğin ‘nozze’ kelimesindeki ‘e’ ile ‘prego’ kelimesindeki ‘e’ harfinin açıklığı aynı değildir. Alagna’nın aksine, “altın” güneş parlaklığı yerine, “gümüş” bir ay tınılı ses rengine sahip. Bestecinin istediği veya gelenekselleşmiş olan bütün müzikal nüansları yapıyor. Ancak bu, şarkıcılığını dinlerken onu takdir etmenizi sağlıyorsa da heyecan uyandırmıyor. Teknik olarak her şeyin doğru olmasına karşın eksik olan şey, işin tutku kısmı. Piyanoları ve tiz tonları çok sağlam, hatta Si bemol ve üzeri tonlar, Alagna’nın aynı tonlarının aksine çok daha parlak ve doğal tınlıyor.

CD’nin içeriğiyle ilgili bazı şeylere de değinmek istiyorum… Özellikle seçilen opera düetleri, hiçbir sırayı (ne alfabetik ne de besteleniş yılı) takip etmiyor. Ayrıca, aynı operadan iki ayrı düetin arasında başka operalardan bölümler olmasının nedenini de anlamış değilim. CD’deki bazı parçalar tam bir düet değil, uzun düetlerin veya sahnelerin bazı bölümleri alınmış (Il Tabarro - “E ben altro il mio sogno” veya La Fanciulla del West - “Minnie… Che dolce nome” gibi.) Örneğin, La Rondine’nin ikinci perde finali “Paulette” ile başlayan bölüm bir düetten çok ikinci perdenin finalidir. Ayrıca 65 dakikalık bir CD olduğunu düşünürsek, La Rondine’nin final düeti olan “Amore mio! Mia madre!” neden düetin ortası olan “Nella tua casa” bölümünden başlıyor, anlamadım. Ayrıca Il Tabarro’daki “Dimmi: perche gli hai chiesto” bittikten sonra Giorgetta’nın “Come e difficile esser felici” sözünün katılmasının hem müzikal hem de dramaturjik açıdan yanlış olduğu kanısındayım. Çünkü bu cümle bir sonraki sahnenin yani Giorgetta ve Michele’nin büyük sahnesinin ilk cümlesi. Ayrıca Le Villi, Edgar veya Turandot’un final düeti de CD’de yer alabilirdi. La Fanciulla del West düetinde besteci tarafından kesinti yapılabileceği belirtildiğinden, sıklıkla bu düet kesintili olarak seslendirilir. Kesinti yapılan bölüm oldukça zor; hem sopranoyu hem de tenoru yüksek tesitürde şarkı söyledikten sonra Do notasına ulaştırıyor. Bu bölümün bu kayıtta açık hâlde olması, düetin orijinal hâlini duyabileceğimiz ender kayıtlardan biri yapıyor bu CD’yi.

Riccardo Frizza günümüzün önemli şeflerinden biri ve orkestrayı dinamik bir şekilde, Puccini’de gerekli rubatoları, tempo değişiklikleri ile tansiyonu hiç düşürmeden ve solistlerine hep destek olarak yönetiyor.

Özellikle Alagna hayranlarının ve Puccini düetlerinin tadına varmak isteyenlerin edinmesi gerekli bir kayıt.

Roberto Alagna, Aleksandra Kurzak
Puccini In Love
****
Sony Classical, 2020

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20