CD-DVD

Görselliğinden Çok Yorumcuları İçin Dinlemeye Değer Bir Attila

01.12.2020


Paylaş:

Giuseppe Verdi’nin Venedik La Fenice operası için bestelediği ünlü operalardan biri de Attila’dır. 1846 yılında dünya prömiyerini yapan eser, ilk dönem Verdi operaları arasında sık sahnelenenlerdendir. 2016 yılında Bologna’da sahnelenen bu versiyon iyi ve çok iyi şarkıcıları bir araya getiren fakat dekor, kostüm ve sahneleme açısından pek çekici olmayan bir temsil. Dekor neredeyse yok gibi, kostümler ise bir karmaşa içinde. Çoğu korist, paçavra benzeri ceket ve palto giyiyor. Attila ise bir şalvar ve asker postalları içinde. Ayrıca herkeste makineli tüfek mermileri ve şarjörleri varken Attila’da neden bir pala var anlamak mümkün değil.
 
Reji Daniele Abbado’ya ait. Sahneleme, hemen hemen yok gibi, şarkıcılar serbest bir şekilde söylerken kalabalık sahneler, koro yerleşimi açısından göze çarpıcı hiçbir unsur içermiyor. 
 
Başrol, bu operanın başarısını veya başarısızlığını belirler. Günümüz sahnelerinin en başarılı bas baritonlarından Ildebrando d’Arcangelo, zamanında Samuel Ramey tarafından çok üst bir düzeye çekilen seviyenin hiç de altında kalmıyor. Gerek sahnesi, gerek ifadesi, gerek müzikalitesi gerekse tamperamanı ile günümüzün, hatta tüm zamanların en iyi Attila’larından biri. Biraz tereddütlü bir başlangıç yapsa da hemen rolünün karakterine hem vokal hem de teatral olarak bürünüyor. Yuvarlak, daima pozisyonda sesi, tiz ve pes rahatlığı, rejisterler arasında hiç renk farkı olmaması ve Rossini söylemekten edindiği ajilite rahatlığı ve temizliği çok etkileyici. Ezio-Attila düetinde Samuel Ramey’nin de bazı prodüksiyonlarda yaptığı gibi oktav yukarı Sol alıyor. Bologna Operası’ndaki temsillerde “Oltre quel limite” kabalettasını dinmeyen alkışlara cevap olarak bis yaptığı bilinir ve Youtube’da da vardır. Çift tekrar söylediği bu kabalettanın bis bölümü piyasaya sürülen bu DVD’ye neden dâhil edilmemiş hiç anlamadım. Oldukça büyük bir başarıdır hem bu bis’i yaptırmak hem de çift tekrarlı bir kabalettayı iki defa söyleyebilmek.
 
Odabella, tıpkı Nabucco veya Macbeth operalarının soprano rolleri gibi oldukça zor bir rol. Hem tiz hem pes notalara mutlak hâkimiyet gerektirir, bol ajilitelidir ve iyi bir müzisyenlik ister. Bu özelliklerin hemen hepsi günümüzün tercih edilen sopranolarından Maria Jose Siri’de var. Orta tonları biraz kapalı duyulurken tiz notalarda ses rengi daha açılıyor. Özellikle “Liberamente or piangi”yi çok duygusal ve müzikal bir şekilde söylüyor. Bağlı güzel müzikal cümleler yaparak Verdi stilini oldukça başarılı yansıtıyor. Piyanoları çok güzel, tiz notalarında ise hiçbir sıkıntı yok. Hatta bu roldeki yazılı birçok Do ile de yetinmeyip tenor soprano düetinin kabalettasını oktav yukarı Re Bemol yapıyor.
 
Tradisyonel olarak iki defa tekrar edilen kabalettaların ikinci tekrarlarına varyasyon konulması geleneğini sadece D’Arcangelo ve Siri yerine getiriyor.
 
Tenor Fabio Sartori ne yazık ki görsel olarak inandırıcılıktan çok uzak. Güzel bir ses rengine sahip ama birtakım şan pozisyonu arayışları içine girince ton akıcılığını kaybediyor ve sıkışık duyuluyor. Tizlerde ittirme eğiliminde olması zaman zaman onu yoruyor ve bu sebeple ritimsel olarak koşma eğilimine giriyor. Maalesef Foresto rolü, tıpkı Simon Boccanegra’nın tenor rolü olan Gabriele Adorno gibi zor frazlarla dolu olmasına rağmen gösterişi olmayan ve diğer rollerin gerisinde kalan bir tenor rolü.
 
Bariton Simone Piazzolla güç bir rol olan Ezio’da oldukça başarılı. Tizleri ve peslerinin aynı renkte olmasından dolayı, zor frazlarla dolu ve tek nefesle bağlı söylenmesi gereken frazları başarıyla seslendiriyor. Fakat söylediği her cümle, oyununun geneli hep iyi çalışılmış, iyi tekrar edilmiş mekanik bir izlenim veriyor. Bu da izleyicide heyecandan çok takdir topluyor. Özellikle Ildebrando D’Arcangelo ile olan sahnelerinde rol arkadaşının enerjisi, ateşi onu yutuyor.

Orkestra şefi Michele Mariotti çok dinamik ve esere çok hakim bir performans sergilerken özellikle ağır ve zor koro partisi olan bu eserde koro şefi Andrea Faidutti’yi tebrik etmek gerekir. Bu eserin koro partisinin ne kadar zor, nüanslarla dolu ve önemli olduğunu mükemmel bir şekilde hatırlatıyor bizlere.
 
Her ne kadar görsel olarak fazla bir zevk vermese de solistleri, orkestrası ve korosu için alınabilecek bir DVD. Bu temsil bir CD kaydı olsaydı daha çok tavsiye edilebilirdi.
 
Giuseppe Verdi
Attila

Ildebrando D´Arcangelo, Simone Piazzola, Maria José Siri, Fabio Sartori, Gianluca Floris, Antonio di Matteo, Teatro Comunale di Bologna, Michele Mariotti (şef), Daniele Abbado (yönetmen)
C Major 748708
DVD 2019

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20