CD-DVD

Dengin Ceyhan'ın Tuşesinden 'A Kesişim Z'

05.12.2020


Paylaş:

Heavy metal ve klasik müzik… Geleneksel yedi sanatın en popüler öğesi olan müziğin bünyesindeki bu iki alt tür, sadece form olarak değil, dinleyici kitlesi profilinden, konser verilen mekanların atmosferine, müziğin icrası esnasında tercih edilen kostümlerden, izleyicilerin dinleme adabına kadar birbirlerine taban tabana zıtlık gösterir. Ancak dünyaca ünlü heavy metal grubu Metallica ve San Francisco Senfoni Orkestrası, 1999 yılında hazırladıkları S&M adlı ortak çalışma ile heavy metal ve klasik müziği harmanlayarak türler arasındaki mesafeyi kısaltmak adına önemli bir adım atmıştı. 2019 yılında ise ilk albümün 20. yıldönümü anısına bir araya gelen ekip, S&M 2 adlı yeni çalışmalarının albüm versiyonunu geçtiğimiz aylarda müzikseverlerin beğenisine sundu.

Ülkemizdeki heavy metal yolculuğuna baktığımızda, kısıtlı imkânlar dahilinde birçok grubun ellerinden gelenin en iyisini yaparak bu yolculukta asfalt aşındırdığını söyleyebiliriz. Ancak 1987 yılında Bursa’da kurulan ve 30 yılı aşkın süredir sahne alan ve çıkardığı altı stüdyo ve altı konser albümüyle uluslararası bir kimlik ve azımsanmayacak bir hayran kitlesi kazanan, 10., 20. ve 30. kuruluş yılları vesilesiyle verdiği konserler dahil olmak üzere birçok mekanda canlı performanslarını izlediğim Pentagram grubunu yüksek müsaadelerinizle ayrı bir yere koymak isterim. Tıpkı piyanistimiz Dengin Ceyhan’ın da yaptığı gibi…

Evet, genç ve başarılı piyanistimiz Dengin Ceyhan, 30 yılı aşkın süredir bu coğrafyada aykırı olarak nitelendirilecek bir türde müzik yapan Pentagram grubunun Anadolu çalgıları ve ezgileriyle süslenmiş enstrümantal parçalarını piyanoya taşıyarak oldukça cesur bir işe imza atmış. Cesur diyorum çünkü Pentagram hayranlarının yıllardır hızlı ve sert tonlarda dinlediği parçaları piyanoda yumuşatarak tekrardan servis etmek gerçekten riskli ve tehlikeli bir sunum. “A kesişim Z”nin tam ortasında yer alan biri olarak bu albümün hazırlanma fikrinin çok hoşuma gittiğini söyleyip, piyano tekniği üzerine haddim olmayan analizlere girmeden, her iki türün uzun yıllardır dinleyicisi olarak görüşlerimi siz değerli okuyucularımıza aktarmak istiyorum.

Dengin Ceyhan, Dengin Plays Pentagram adını verdiği bu kayıtta; Pentagram’ın Anatolia albümünden Time, Unspoken albümünden Mezarkabul ve For Those Who Died Alone, Türkçe sözlü Bir albümünden Kam ve son olarak Trail Blazer albümünün isim parçası Trail Blazer olmak üzere toplam beş adet enstrümantal esere yer vermiş. Albümü henüz dinlemeden önce şarkı seçimlerine baktığımda Time, Mezarkabul ve F.T.W.D.A. isimli parçalar sürpriz gelmemekle birlikte, bolca ritim gitar süslemeleri içeren ve dinlemekten aşırı keyif aldığım Kam ile elektro ve ritim soloları ile ön plana çıkan orta sertlikteki enstrümantal parça Trail Blazer konusunda kaygı duyduğumu ifade etsem yalan olmaz.

Albümü melodik olarak zengin öğeler içeren ve piyanoya oldukça yakışacağını düşündüğüm Time adlı parçayla dinlemeye başladım ve tarifsiz bir keyif aldım. Bu parçaya ait her iki yorumun ilerleyen yıllarda birbirinin tamamlayıcısı olacağını düşünüyorum. Unspoken albümünde yer alan ve ney, zurna gibi yöresel enstrümanlarında kullanıldığı ve Anadolu ezgileriyle süslü yer yer hızlı geçişleri olan Mezarkabul ve F.T.W.D.A isimli parçaların ana temalarının piyanoya ruhunu kaybetmeden aktarıldığını söyleyebilirim. Bu parçaların özellikle hızlı bölümlerinin icrasında piyanonun çok sesliliği Dengin Ceyhan tarafından ustaca kullanılmış. Albümü dinledikçe, daha önce kaygı taşıdığım Kam ve Trail Blazer adlı parçalar için endişelerim azalmakla beraber heyecanım arttı. Her iki parçanın da diğerlerini aratmayacak şekilde yorumlandığına şahit olmakla birlikte özellikle Trail Blazer’ı ilk kez piyano eşliğinde dinlediğimde 45 yaşına merdiven dayamış biri olarak yoğun bir duygu seline kapıldığımı söyleyebilirim.

Piyanist Dengin Ceyhan’ın, yazının başında da söylediğim gibi kalkışmış olduğu bu zor işten alnının akıyla çıktığını söylemek gayet yerinde olacaktır. Pentagram grubu ise böyle bir projede Dengin Ceyhan gibi yetenekli bir piyanistle çalışmanın keyfini mutlaka yaşıyordur. Ama şunu ilave etmek isterim ki enstrümantal olmasa da grupla özdeşleşmiş olan efsanevi akustik parça Sonsuz’un bu albümde yer almasını ve piyanonun o büyülü dünyasında hayat bulmasını arzu ederdim. Kim bilir, belki ilerleyen yıllarda D&P 2 isimli bir çalışma olur ve Sonsuz da bu güzellikten nasibini almış olur. Tarzınız ne olursa olsun, bu albümü dinlemeden geçmeyin.

Tebrikler Dengin Ceyhan!

Savaş Demirel

BENZER HABERLER

    YORUMLAR


    Akçaağaç Sok. Görhan Apt. No: 1/1A Acıbadem Üsküdar / İSTANBUL | T: 0532 343 9328 | F: 0216 326 39 20